Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bo på landet utan körkort?  (läst 10616 gånger)

Lingonris

• Uppland
Bo på landet utan körkort?
« skrivet: 08 jun-12 kl 14:07 »
Som rubriken lyder: Är det någon här som bor på landet utan körkort?

Jag vill hemskt gärna flytta ut på landet, eller i alla fall bo avskilt, men trots att jag letar boende runt omkring Stockholm så är de kommunala förbindelserna ofta obefintliga så fort man kommer en bit ut. Jag får inte ta körkort p.g.a. medicinska hinder så jag är beroende av buss/tåg/båt.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Bo på landet utan körkort?
« Svar #1 skrivet: 08 jun-12 kl 14:16 »
Det finns förvånansvärt många kvinnor på landet utan körkort dock ingen om jag känner som bor ensam.

Sedan får man avgöra om man klarar av allt handlande, läkarbesök, socialliv osv. utan att vara mobil. Beror på vilken sorts människa man är och hur mycket pengar som finns och hur man vill/kan gestalta lantlivet. Har man djur anser jag att det är nästan ett måste att ha fri tillgång till bil.
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #2 skrivet: 08 jun-12 kl 14:18 »
Får du köra mopedbil? I så fall kan det vara ett alternativ till en vanlig bil. Om inte annat så kan du ta dig till allmänna kommunikationer med den.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Lingonris

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 08 jun-12 kl 14:21 »
Får du köra mopedbil? I så fall kan det vara ett alternativ till en vanlig bil. Om inte annat så kan du ta dig till allmänna kommunikationer med den.

Menar du en sån där gullig sak där man sitter i en liten "hytt"?  :) Vad behöver man för tillstånd för att köra en sån? Hur pass bra koordinationsförmåga måste man ha? Jag har en s.k. osynlig funktionsnedsättning som innebär att jag har kraftigt nedsatt koordinationsförmåga, motorik och reaktionsförmåga. Jag är även dålig på att bedöma avstånd.

kbh

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 08 jun-12 kl 14:22 »
vill minnas att det redan finns en sådan här tråd sen tidigare  men kan minnas fel ?

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #5 skrivet: 08 jun-12 kl 14:27 »
vill minnas att det redan finns en sådan här tråd sen tidigare  men kan minnas fel ?
Fast var inte det en medlem som inte fick köra pga droger?

TS, flytta till Uppsala, här är det nära till landsbygden. Själv har jag inget körkort men bor på landet utanför Almunge ändå, bussen in tar ca 30 min och går 2 ggr i timman på vardagarna.

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #6 skrivet: 08 jun-12 kl 14:29 »
Har du koordination nog att cykla?

Finns trehjuliga flakcyklar med elmotor. Då kan du trampa en bra bit till buss/tåg etc utan att bli trött och samtidigt få med dig ganska ordentligt med last.

Vad är långt från kommunikationer enligt dig?

Vi bor 7 km från en busslinje som går 2ggr/timme större delen av dygnet och här finns det bostäder som står tomma, dock inte Stockholms län utan Uppsala.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Huggorm

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 08 jun-12 kl 14:34 »
Vintertid är värre, visserligen går det ofta att cykla eller åka moped men det är jobbigt

Krollilja

• Äntligen på-landet-bo igen!
    • Gästrikland
« Svar #8 skrivet: 08 jun-12 kl 14:39 »
Jag har inget körkort och bor på vischan. Min sambo har dock. Det skulle väl gå ändå, men inte om man vill ha djur tror jag. Köra hem foder etc på buss/cykel är ingen hit. Men annars skulle det ju funka, jag känner dock att dte är tur att vi bara har 2-300 meter till bussen som går 1 gång i timmen. Annars skulle det bli för meckigt. Vi valde att flytta lite längre bort från stan än vi tänkt för att ha närmare till bussen. 1 km till bussen på vintern med matkassar etc är långt i snöyran!

Så, jag säger att det funkar, utan djur. Och lite beroende på hur man jobbar/hur ofta man behöver in till stan. Man blir grym på planering!

kbh

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 08 jun-12 kl 14:40 »
Fast var inte det en medlem som inte fick köra pga droger?

TS, flytta till Uppsala, här är det nära till landsbygden. Själv har jag inget körkort men bor på landet utanför Almunge ändå, bussen in tar ca 30 min och går 2 ggr i timman på vardagarna.
Jo så var det nog men det fas väll tipps på hur det kan funka i alla fall på landet utan körkort  . Det fungerar bra med buss moped och häst :)och en och annan vän som är behjälplig  ja är övertygad om att det mesta går att lösa utan att va allt för beroende av andra man får lösa det efter hand  bara .

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 08 jun-12 kl 14:40 »
Som rubriken lyder: Är det någon här som bor på landet utan körkort?

Jag vill hemskt gärna flytta ut på landet, eller i alla fall bo avskilt, men trots att jag letar boende runt omkring Stockholm så är de kommunala förbindelserna ofta obefintliga så fort man kommer en bit ut. Jag får inte ta körkort p.g.a. medicinska hinder så jag är beroende av buss/tåg/båt.

Har du kollat åt Gnesta -Järna hållet?

Huggorm

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 08 jun-12 kl 14:41 »
Jag har inget körkort och bor på vischan. Min sambo har dock. Det skulle väl gå ändå, men inte om man vill ha djur tror jag. Köra hem foder etc på buss/cykel är ingen hit. Men annars skulle det ju funka, jag känner dock att dte är tur att vi bara har 2-300 meter till bussen som går 1 gång i timmen. Annars skulle det bli för meckigt. Vi valde att flytta lite längre bort från stan än vi tänkt för att ha närmare till bussen. 1 km till bussen på vintern med matkassar etc är långt i snöyran!

Så, jag säger att det funkar, utan djur. Och lite beroende på hur man jobbar/hur ofta man behöver in till stan. Man blir grym på planering!
Man lär inte vara någon storkonsument av mjölk och liknande tunga livsmedel  ;)

Lingonris

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 08 jun-12 kl 14:43 »
Ja, i Uppsala län skulle jag kanske kunna tänka mig att bo  :) Då kan man ändå ta sig in till Stockholm när man måste.

Cykla kan jag absolut göra, fast jag klarar inte att hålla balansen när det ligger snö eller is på marken. Men annars funkar det bra!

Långt till kommunikationer är mer än 2 km. Visst kan jag gå betydligt längre än så, men man ska också tänka på att man ska släpa hem matkassar m.m. Jag håller just nu på att rannsaka mig själv och mina behov inför en eventuell flytt till landet.

Lingonris

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 08 jun-12 kl 14:45 »
Har du kollat åt Gnesta -Järna hållet?

Ja, men jag har ännu inte hittat något där. Det kanske kommer  :)

Lingonris

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 08 jun-12 kl 14:48 »

Jamen precis sådär låter helt perfekt! Och ja, det är främst det där med matkassarna jag tänker på, annars har jag inga problem att gå.

Jag har inga andra djur än katter så på den fronten är det lugnt  :)

kbh

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 08 jun-12 kl 14:48 »
Ja, i Uppsala län skulle jag kanske kunna tänka mig att bo  :) Då kan man ändå ta sig in till Stockholm när man måste.

Cykla kan jag absolut göra, fast jag klarar inte att hålla balansen när det ligger snö eller is på marken. Men annars funkar det bra!

Långt till kommunikationer är mer än 2 km. Visst kan jag gå betydligt längre än så, men man ska också tänka på att man ska släpa hem matkassar m.m. Jag håller just nu på att rannsaka mig själv och mina behov inför en eventuell flytt till landet.
Tips cykelkärra till och från bussen  det löse många  problem och en Dramaten :)även en pirra  då då du med dig det mesta även om du går .

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #16 skrivet: 08 jun-12 kl 14:49 »

Det finns både trehjuliga cyklar samt dubbdäck.

Man lär inte vara någon storkonsument av mjölk och liknande tunga livsmedel  ;)
Jo, det kan man vara om man liksom jag sätter klövjeväskor på hundarna. De kan bära upp till 1/3 av sin vikt. 8)

En dramaten av kvalitet och med stora hjul är en annan bra investering.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #17 skrivet: 08 jun-12 kl 19:06 »
Menar du en sån där gullig sak där man sitter i en liten "hytt"?  :) Vad behöver man för tillstånd för att köra en sån? Hur pass bra koordinationsförmåga måste man ha? Jag har en s.k. osynlig funktionsnedsättning som innebär att jag har kraftigt nedsatt koordinationsförmåga, motorik och reaktionsförmåga. Jag är även dålig på att bedöma avstånd.

Nuförtiden måste man ha moppekort. Vet inte vad det är för regler men, de går ju långsammare så det är inte lika hårda krav som för bil. Kan ju vara värt att kolla upp i alla fall. Moppebilar finns i olika varianter. En del ser ut som en vanlig liten bil och man kan ha passagerare med.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Broberg

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 08 jun-12 kl 19:12 »
Nuförtiden måste man ha moppekort. Vet inte vad det är för regler men, de går ju långsammare så det är inte lika hårda krav som för bil. Kan ju vara värt att kolla upp i alla fall. Moppebilar finns i olika varianter. En del ser ut som en vanlig liten bil och man kan ha passagerare med.  :)

Inte för de gamla mopparna. Shopper är grejen! En kompis hade en sådan när vi var yngre. Tryckte in oss båda i den, snökedja på drivhjulet, och ett flak öl i lastkorgen. Åkte runt några mil en vinternatt för längesedan..

Elmi

• Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
« Svar #19 skrivet: 08 jun-12 kl 19:44 »
När jag flyttade till Stockholm 1999 ville jag inte bo i stan, så jag flyttade till Stora Vika som ligger 20 min med buss utanför Nynäshamn. Stora Vika är en jättefin liten by, ligger vid en havsvik i skärgårdsmiljö. Tar c:a 1.5 h in till T-centralen buss + pendeltåg, 16 min till nynäshamn med buss 848.

Kollade med nynäshamnsbostäder, det finns en ledig lägenhet:

http://www.nynasbo.se/IncitXpandweb08387_1/Internet/Ba/VacantResidenceDetailInterestReport.aspx?Id=_1CP0NH63Q

Lycka till :-)
Det man vill är ibland något annat än det som är.

Dela detta:

* Inloggade just nu

252 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser