Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  konservera bär  (läst 3257 gånger)

wellelelle

• Skåne
konservera bär
« skrivet: 09 jun-12 kl 14:38 »
Hej!

Jag  plockar massor med bär, kan va ute i timmar. Nu har jag ingen möjlighet att frysa in eller torka. Råröra dem är en tanke jag har. Finns det någon som har något bra recept på att råröra olika sorters bär, både odlade och vilda? Eller kan jag bara ta ett recept på rårörda lingon?
 ;D
evatax

Malines här igen

• Gäst
SV: konservera bär
« Svar #1 skrivet: 09 jun-12 kl 14:48 »
Om du har tak över huvudet har du möjlighet att torka. Ännu lättare om du har en ugn.

Fruktmos/rårört konserverar du med hjälp av bra burkar som du kokar i en timma eller så. Lingon, rönnbär och vinbär går att förvara utan att efterkoka om de är hela och läggs i glasburkar med täta lock i rent, kallt vatten. Eventullet även hjortron, men det är jag inte helt 100 på. 

Vad är det för bär du ska konservera?

wellelelle

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 10 jun-12 kl 07:58 »
Ja ska i första hand:-D förvara blåbär, hallon, lingon och krusbär.
evatax

Malines här igen

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 10 jun-12 kl 08:17 »
Och du vill inte koka saft och sylt?

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 10 jun-12 kl 08:34 »
Jag köpte en torkaparat förra året och torkade rätt stor kvantitet smultron, blåbär, nypon och äpplen. Smultronen blev en höjdare! Blåbären tycker jag bättre om frysta. Gillar nyponsoppa och det var rätt lätt att bli av med fröna när nyponen var torra, tycker soppan blir godare utan så mycket av fröna med (man passerar bort skal och frön, så det går att koka utan ta bort, jag tycker det blir smakskillnad). Äppelringar frånsyrliga äpplen blir godare än från söta äte-äpplen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

151 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser