Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rolla på rödfärg?  (läst 20012 gånger)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Rolla på rödfärg?
« Svar #40 skrivet: 10 jun-12 kl 23:58 »
När vi målade huset för sju åtta år sedan hade vi den äkta falurödfärgen. För några år sedan målade vi ett par enkla vedskjul med byggmax rödfärg. Den drar snarare åt något slags orangerött än lila tycker jag. Den på huset, falufärgen känns som den mörknar, går mer mot 'svartrött' eller hur man ska förklara den, om man jämför.

Vedskjulen var verkligen inte så noga med, det är väldigt enkla byggnader, mest som en glest panelad låda med tak, det var mest för att de inte skulle lysa trävita. Men det var lite intressant att se pigmentskillnaden.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

anders50

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 11 jun-12 kl 09:35 »
När vi målade huset för sju åtta år sedan hade vi den äkta falurödfärgen. För några år sedan målade vi ett par enkla vedskjul med byggmax rödfärg. Den drar snarare åt något slags orangerött än lila tycker jag. Den på huset, falufärgen känns som den mörknar, går mer mot 'svartrött' eller hur man ska förklara den, om man jämför.

Vedskjulen var verkligen inte så noga med, det är väldigt enkla byggnader, mest som en glest panelad låda med tak, det var mest för att de inte skulle lysa trävita. Men det var lite intressant att se pigmentskillnaden.

Jovisst skiljer det i färg!  Jag målade åt en person nu för ett tag sen och när första skvätten i en spann var slut (jo, han hade samma färg sa han) så kom kan med en ny spann. Jag såg ju direkt att det inte var samma kulör. Jo, sa han! Nej, sa jag!   ;D
Då strök jag på lite och sen tog vi kaffepaus och när vi kom ut igen så fick han ge med sig. Men det löste vi på så sätt att han åkte och hämtade ny färg och jag tog hand om hans spann.

Existens?

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 11 jun-12 kl 09:42 »
Har ju nu gått och intensivstuderat husen här för att se om det är skillnad.. Om färgen har regnat bort där den är rollad..eller om husen är lila.  Men det är ju skitsvårt att se nåt på kort verkar det som.
Första bilden visar stallet, målat (rollad ) med Byggmaxfärg för ..vad blir det..4 år sen. Östervägg. ( ska läktas,,nån gång :) ) Tycker den ser helt ok ut..som jämförelseobjekt finns ju bensindunken som de flesta väl vet hur den ser ut :).

Andra vilden visar en maskinhall till höger, västervägg målad med riktig färg för ..12 år sen, och den till vänster är södervägg målad för 10 år sen med byggmaxfärg.  På den till väntser kan man faktiskt ana en viss lila ton.. men på en södervägg efter så många år ser jag set ändå som godkänt.
« Senast ändrad: 11 jun-12 kl 09:44 av Existens? »

Broberg

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 11 jun-12 kl 09:51 »
På tal om Byggmax rödfärg, så såg jag att de säljer från två olika tillverkare, en svensk och en tysk. Den tyska är billigast och i beskrivningen står att den är något mörkare än falu rödfärg, som även den är mörk och dan nuförtiden.

Valmet

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 11 jun-12 kl 10:08 »
Vi målade en del av huset med Cuprinols falufärg.
Mkt bra resultat, det är en modernare variant typ. Ungefär samma recept
fast något extra bindemedel tror jag så färgen sitter mkt bättre och
när det regnar så pärlar sig vattendropparna på ytan istället för att sugas in som på en wettexduk.

Färgen kritar inte av sig såmkt heller.
Det är nog ca 5 år sen vi måla den ytan och det ser mkt bra ut.
Mörk å fin men inte lila ;)

Ska snart måla om allting här å då blir det Cuprinols!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 11 jun-12 kl 10:14 »
Om man målar en vägg med två burkar "äkta" falu rödfärg får man en nyansskillnad i skarven. Vill man inte ha det får man byta burk vid en knut.

malarmaster

• Småland
« Svar #46 skrivet: 11 jun-12 kl 13:52 »
Vi målade en del av huset med Cuprinols falufärg.
Mkt bra resultat, det är en modernare variant typ. Ungefär samma recept
fast något extra bindemedel tror jag så färgen sitter mkt bättre och
när det regnar så pärlar sig vattendropparna på ytan istället för att sugas in som på en wettexduk.

Färgen kritar inte av sig såmkt heller.
Det är nog ca 5 år sen vi måla den ytan och det ser mkt bra ut.
Mörk å fin men inte lila ;)

Ska snart måla om allting här å då blir det Cuprinols!
tror inte detta räknas som slamfärg.
varningstecken 1. bindemedel linolja. i slamfärg är stärkelse bindemedel.
varningstecken 2.rekommenderas att man grundoljar fasaden innan.slamfärg fäster inte på oljad yta.
varningstecken 3 regn pärlar sig samt fasaden smetar inte. betyder att ytan inte andas.
får inte fram innehålsförteckning på cuprinol men rekommenderar att man studerar den noga innan man väljer detta alternativ.
är det slamfärg man vill ha är nog inte denna produkt rätt val. ulf
« Senast ändrad: 11 jun-12 kl 14:07 av malarmaster »

DiselDoris

• Södermanland
« Svar #47 skrivet: 11 jun-12 kl 14:00 »
Det där med rolla har jag prövat, det blev skit av alltihop :(

Sophie på Södergården

• Småland
    • Södergården
« Svar #48 skrivet: 11 jun-12 kl 14:24 »
Håller i det här fallet med Ulf (Malarmaster) i allt han skriver! :) Det skiljer mycket på kulörerna beroende på fabrikat och "rätt" faluröda får man bara med den äkta Faluröda eller Faluljus. Resultatet är också olika och min erfarenhet säger mig att äkta Faluröd slamfäg vinner alla gånger både prismässigt och kvalitetsmässigt eftersom man får vad man betalar för både vad gäller träskydd och kulörsäkerhet även om literpriset är högre än för billiga kopior.

På första bilden här nedan syns först en billig kopia på den faluröda som drar tydligt mot lila, sen vanlig faluröd och sist faluljus. När man målar faluljus och vanlig faluröd samtidigt bredvid varandra syns det knappt nån skillnad men efter ett tag mörknar den vanliga medans den ljusa behåller sin kulör, av den anledningen föredrar jag den ljusa.

På den andra bilden syns vad som händer om man använder olika fabrikat på färgen på samma vägg. På vårt hus var underbrädorna målade med en sort och lockbrädorna med en annan. Vi valde att koka egen faluljus och målade om den nya panelen med den.

På Södergården renoverar vi för att gårdens hus återigen ska se ut som när de byggdes mellan 1840 och 1909. Vi är intresserade av byggnadsvård och använder oss i så stor utsträckning som möljigt av traditionella material och metoder.
http://www.sodergarden.wordpress.com

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #49 skrivet: 11 jun-12 kl 14:40 »
Jag vet att man anmodas att endast måla slamfärg på slamfärg eller på bart virke.
Men... finns det erfarenheter av att måla på väl skrapat virke som tycks vara torrt och "sugande".
Jag har ett hus som målades för 25 år sedan.
Förmodligen enbart vart målad i två lager.
Trät kommer fram mycket när jag högtryckssprutar.

Jag vill använda slamfärg eller övergå till linoljefärg.
åsikter, eller ännu hellre: erfarenheter.

Sebastian

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 11 jun-12 kl 15:08 »
Enligt den tekniska informationen för Cuprinol "rödfärg" är det en vattenburen linoljefärg, således inte en slamfärg.

http://www.cuprinol.se/assets/productselector/MattRodfarg.pdf

Jag vet att man anmodas att endast måla slamfärg på slamfärg eller på bart virke.
Men... finns det erfarenheter av att måla på väl skrapat virke som tycks vara torrt och "sugande".

Jag har målat med rödfärg på gammalt, väl väderbitet laserat virke. Det går bra.

Valmet

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 11 jun-12 kl 15:43 »
Vanlig rödfärg innehåller väl oxå linolja?
Fast kanske inte lika mkt

malarmaster

• Småland
« Svar #52 skrivet: 11 jun-12 kl 15:49 »

Jag vill använda slamfärg eller övergå till linoljefärg.
åsikter, eller ännu hellre: erfarenheter.

Sebastian
förutsättningen för att kunna måla med slamfärg är att virket är sågat,dvs det får inte vara för slätt samt att det inte finns gammal färg på ytan(om det inte är slamfärg)då slamfärgen inte fäster.
det går att skrapa rent ner till trä samt rugga upp ytan med stålborste alternativt låta ytan stå omålad så att regn o sol ruggar upp ytan.möjligt att du får samma resultat med högtryckstvätt. annars är högtryck på trävägg strängt tabu.
vill du byta till linolja är det inga större problem,samma procedur med skrapning och sedan behandlar du fasaden som nymålning,dvs börjar med en halvolja(hälften kokt linolja,hälften balsamterpentin) på hela den trärena fasaden,sedan linoljefärg,första strykningen spädd 20%,andra 10% tredje oförtunnad.det finns färdig grund att köpa hos en del fabrikanter men själv föredrar jag att späda kulören jag skall ha.
tänk på att linoljefärg strykes tunt,grundregeln är att du börjar med en tia färg och när du är färdig skall du ha kvar elva. då är tjockleken lagom.skämt åsido,detta är viktigt då linoljefärg annars rynkar sig då man målat för tjockt.
använd inte lacknafta till linolja då den fördärvar torkegenskaperna och gör färgen spröd.
har man gott om tid kan man också köra med rå linolja i halvoljan men den har betydligt längre torktid,fördelen är att den tränger in bättre. ulf

malarmaster

• Småland
« Svar #53 skrivet: 11 jun-12 kl 15:53 »
Vanlig rödfärg innehåller väl oxå linolja?
Fast kanske inte lika mkt
falu har ca 8% i sina burkar vilket är max. mer gör den till oljefärg. den funkar inte som bindemedel utan är mer som ett smetskydd det första året,sedan upphör det mer o mer.
i en del recept förekommer inte linolja överhuvudtaget,det är alltså inte nödvändigt att den finns där.
ulf

Malines här igen

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 11 jun-12 kl 16:01 »
En eftersatt byggnad med torrsprickor och ojämnheter som inte målats på en 30 år eller så torde gå utmärkt att borsta av och måla med slamfärg.

Sophie på Södergården

• Småland
    • Södergården
« Svar #55 skrivet: 11 jun-12 kl 16:10 »
Och även Falu säljer iallafall sin ljusa också utan linolja om man hellre vill ha det. Jag trivs bättre utan eftersom det gör det enklare att måla om när det är dags.
På Södergården renoverar vi för att gårdens hus återigen ska se ut som när de byggdes mellan 1840 och 1909. Vi är intresserade av byggnadsvård och använder oss i så stor utsträckning som möljigt av traditionella material och metoder.
http://www.sodergarden.wordpress.com

manna

• -
« Svar #56 skrivet: 11 jun-12 kl 19:53 »
Jag tänkte också på springet och klättrandet i stegar som blir med en pensel, med en roller på skaft kan jag ju liksom jogga runt ladan, måste ju gå mycket fortare:)

Man tar med sig en spann färg upp på stegen, så slipper man ränna upp och ner och upp igen som en ekorre.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

turinge

• Jag lär mig genom att gå dit jag måste gå
    • Södermanland
« Svar #57 skrivet: 13 jun-12 kl 00:20 »
Sebastian

Aj, aj, aj. Som mästaren skrev (malarmaster). Du trycker in vatten i virket om du högtrycksprutar, samt att du kanske får in det i bakomliggande isolering etc (om det nu inte är en enkel, luftig vägg, typ vedbod). Annars är det att bädda för problem.

Angående att ta paus, börja med ny färgburk, och se färgskillnad, så har jag lärt mig att bryta lodrätt intill en läkt tex. Då syns inte skarven eller färgnyansskillnaden lika mycket. När det är nymålat syns det även om man målar från samma burk, men avbryter för att måla dag 2. Sedan tar det ju ett tag innan färgen djupnar och när den gjort det brukar det inte synas alls. Jag använder bara äkta falu rödfärg. Köpte i höstas (på Coop tror jag det var), 3 st 10 liters på rea (till halva priset), ställde in i värmen (fryser sönder annars) och målar nu i vår/sommar. Brukar ofta finnas på rea, men då får man planera lite.
Jag har det mesta jag behöver...  utom en trevlig karl ;).

Sillastrybarn

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 13 jun-12 kl 07:00 »
Börjar inse att det här projektet kommer att ta mycket längre tid än jag tänkt mig...

Ja, sålänge du sitter här och glor så tar det väldans med tid!

Ut och måla med dig!

... Eller är du klar?
Hur blev det? :)

Annamax

• Övriga världen
« Svar #59 skrivet: 13 jun-12 kl 11:23 »
Ja, sålänge du sitter här och glor så tar det väldans med tid!

Ut och måla med dig!

... Eller är du klar?
Hur blev det? :)

Kom hit och måla själv! Jag sitter på jobbet och tar det lugnt och inväntar semestern;) Jag har utlovat en rapport när jag är klar, så vi hörs om ett par år...;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

327 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser