Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket för skötsel av bikupa?  (läst 5341 gånger)

JamBeast

• Skåne
Hur mycket för skötsel av bikupa?
« skrivet: 14 jun-12 kl 10:47 »
Hur mycket skulle ni ta för att sköta en bikupa i ett år där ni inte får del av honungen, men däremot inte har några materialutgifter?

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Hur mycket för skötsel av bikupa?
« Svar #1 skrivet: 14 jun-12 kl 13:15 »
Är det bara själva samhället du skall sköta eller även skattning, slungning, ympning m.m?
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

JamBeast

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 14 jun-12 kl 13:21 »
Rubbet...

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 14 jun-12 kl 14:26 »
Hej!
Enligt Biodlingsföretagarna, så ska man inte lägga mer än 3 timmar på varje samhälle och år, slungningen till kommer.

Beekeepern. :)
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

knutte

• -
« Svar #4 skrivet: 14 jun-12 kl 22:14 »
9 timmar gånger den timlön du säljer dig för...

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #5 skrivet: 14 jun-12 kl 22:38 »
Hej!
Enligt Biodlingsföretagarna, så ska man inte lägga mer än 3 timmar på varje samhälle och år, slungningen till kommer.

Beekeepern. :)

Fast det tänkte funkar nog bara om man har många kupor och en massa automatik...:-)
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
« Svar #6 skrivet: 14 jun-12 kl 22:58 »
Fast det tänkte funkar nog bara om man har många kupor och en massa automatik...:-)

Nej, den rekommendationen rör arbetet per kupa och år. Honungshanteringen kommer ovanpå. Det rör sig alltså om
manuellt arbete. Sen kan man ju gulla och kika för att det är roligt, men det blir svårt att ta betalt för det med gott
samvete (jag kan nog tycka att fem timmar är ok att ta betalt för, om inget särskilt händer så klart).

Konstig affärside dock.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #7 skrivet: 15 jun-12 kl 00:36 »
Att ha en kupa på polenering kostar 800 - 1400 kr.

Att sköta om en kupa/ bi gård tar en del tid i anspråk, självklart ska du har ersättning för resor+ tid i bilen transport av honung till slungning ympning omrörning och antagligen burkning mm.. Varroa behandlingen, drönar ut skärning vinterfodring mm.

Jobba med en kupa, vad ska man ha i lön ?  Svaret är själv klart honung riks snitt 35kg x 40kr/kg (bulk pris) =1400kr/kupa Ska man ympa burka tillkommer 15kr burken.

Föresättning är att resorna inte är betungande.

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Edward.

• Gästrikland
« Svar #8 skrivet: 15 jun-12 kl 00:38 »
 ::) dom här tar betalt 2kr per bi  ::)

http://www.beeurban.se/?page_id=2

"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

JamBeast

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 15 jun-12 kl 00:43 »
::) dom här tar betalt 2kr per bi  ::)

http://www.beeurban.se/?page_id=2

Att de orkar räkna bina...  :P

Edward.

• Gästrikland
« Svar #10 skrivet: 15 jun-12 kl 00:51 »
Vill någon betala mig 2kr per bi skulle jag ta mig tiden att räkna dom  o:)

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #11 skrivet: 15 jun-12 kl 10:17 »
Nej, den rekommendationen rör arbetet per kupa och år. Honungshanteringen kommer ovanpå. Det rör sig alltså om
manuellt arbete. Sen kan man ju gulla och kika för att det är roligt, men det blir svårt att ta betalt för det med gott
samvete (jag kan nog tycka att fem timmar är ok att ta betalt för, om inget särskilt händer så klart).

Konstig affärside dock.

Det är ju sant, det tiden är fram till honungshanteringen. Det hade jag glömt. Samtidigt tror jag att även den manuella tiden per kupa sjunker om du har fler på samma ställe. Håller med om att det är en lite märklig affärsidé, det hade varit enklare om betalningen hade varit honungen.

Edwards idé är bra tycker jag, att räkna ersättningen som bulkpriset av honungen.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #12 skrivet: 15 jun-12 kl 13:55 »
jag kan nog tycka att fem timmar är ok att ta betalt för, om inget särskilt händer så klart

Jag tror att resorna till och från kupan kommer att överstiga 5 timmar  ::) En kupa kommer att vara betydligt dyrare.

Är det hela ett rent affärsmässigt överenskommelse så blir det svårt att få lönsamhet i en kupa , eller är man van att binda upp sitt fritid och skänka den gratis åt folk och fä  :-[  ?  Vad är din fri tid värt?

Dela detta:

* Inloggade just nu

234 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser