Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  festmat - paniken sprider sig  (läst 2550 gånger)

Charleston

• Bonnflata i lägenhet
festmat - paniken sprider sig
« skrivet: 22 nov-06 kl 18:40 »
Hej,

Det är så att jag ska ha en liten lördagsmiddag nu på lördag. En av gästerna är vegetarian och vi alla tre äter gärna vegetarisk. Fler än tre blir vi inte. Men det är goda vänner så jag vill bjuda på något riktigt gott! Nu är jag inte så bra på just vegetarisk festmat, så jag känner att paniken sprider sig.  :o

Potatis o lite morrötter har jag i matkällaren, i frysen finns färdigstekt squash, fryst persilja, purjolök osså har jag säkert nått annat - frysen är full i alla fall.

Efterrätt får bli inlagda lingonpäron, eller om det var madeirapäron....  :-\

Har ni nått förslag på vad jag kan svänga ihop? matlagningskonsten är rätt bra, så jag är inte rädd för att svänga ihop något, bara det finns hyfsat reccept.

panik panik....  ::)
Jag är enastående mamma till en alldeles fantastiskt fin tös. Vill gärna bo i hus, med sköna golv, vedspis och kakelugn.

"The weak can never forgive. Forgiveness is the attribute of the strong." M. Gandhi

Suresh

• Gäst
Re:festmat - paniken sprider sig
« Svar #1 skrivet: 22 nov-06 kl 18:54 »
Enklaste receoptet: riv alla grönsakerna utom potatisen i en stor bunke, blanda ut med mjöl och ägg och stek grönsaksbiffar. Krydda med persiljan , salt och peppar.

Stek potatisen med squashen om du inte har rivit ner den i ganska mycket olja, och krydda starkt med de grillkryddor du har för att ge "chipskänslan".

Servera biffarna och potatischipsen med gelé eller lingonsylt.

Eulalia

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 22 nov-06 kl 19:10 »
Suresh recept är helt i min stil, enkelhet och nytta i skön harmoni!

Här får du lite mer inspiration
http://www.frids.net/mat/

Annars är det fullt med recept precis där du står, kolla vidare i inläggen!
Jag skulle gärna äta mig igenom (nästan) alla recept som folk har bidragit med..

Charleston

• Bonnflata i lägenhet
« Svar #3 skrivet: 22 nov-06 kl 20:15 »
tack,

jo jag vet att det finns mycket gott i recepten här, men jag tänkte om någon hade en sån där fantastisk fest-rätt.

jag har funderat på broccolisoppa med honungsglaserade nötter till förrätt, eller en kall yoghurt-spenatsoppa jag gjorde i somras.

suresh förslag om grönsaksbiffar låter gott. jag ska fundera vidare... och tar tills dess tacksamt emot fler förslag  ;D
Jag är enastående mamma till en alldeles fantastiskt fin tös. Vill gärna bo i hus, med sköna golv, vedspis och kakelugn.

"The weak can never forgive. Forgiveness is the attribute of the strong." M. Gandhi

*söderSol*

• Horta Serenada
« Svar #4 skrivet: 22 nov-06 kl 22:20 »
pumpasoppa med jordnötssmör & saffran!?
ugnsrostade rotfrukter med getost, honung & lite rå lök?
vitlök & chili-olja,
gomasio, rostade solrosfrön.
hommous, "dhal-dip" & färskt bröd!
*
(men jo; var hittar jag de smarriga, "lyxiga" vegetariska recepten?)

& jo, libbsticka är gott om du inte har annan vegetarisk buljong...
« Senast ändrad: 22 nov-06 kl 22:31 av *söderSol* »

LimJans

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 25 feb-07 kl 18:53 »
Enkel god mat som passar om man är många.
Klyftpotatis med quornfilé, tzatziki och broccoli.

Bokdungen

• Skåne
    • Bokdungen.se
« Svar #6 skrivet: 17 apr-07 kl 22:00 »
Den där lördagen har vi ju missat med råge... så vad blev det för nåt?

mitt förslag på fest-vegetariskt skulle nog bli... *funderar*

En sån där krämig/kladig "sallad" man hittar i bakade potatisar gjord på creme fraiche, gräddfil, lök, persilja, finhackad svamp (helst shi-take för smaken) och ganska mycket tomatkött (inte de blöta kärnorna, bara köttet... fast risk att det blir för blött ändå...?) samt lite salt, peppar och kanske vinäger... (edit: kanske lite kapris med ;-) ) Till detta ordnar man en rejäl form med stora bitar ugnsbakade rotfrukkter (potatis, morötter, palsternacka, rotselleri, kålrot) och mot slutet i ugnen även squash och lök... Innan man stoppar eländet i ugnen kan man med fördel hälla över lite flytande honung, salt, svartpeppar, olivolja eller kanske sesamolja... En sån rätt bör man nog lätta upp med lite sallad...

hmm... ska lägga mig nu, får filosofera mer imorron, lagar mest kött så jag ser oftast rotfrukter och grönsaker som ett tillbehör till kött...

Dela detta:

* Inloggade just nu

128 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser