Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nät i botten på betesbur eller inte?  (läst 17684 gånger)

Elin G

• Uppland
    • Radhusträdgården - köksträdgård på radhustomten
SV: Nät i botten på betesbur eller inte?
« Svar #20 skrivet: 23 jun-12 kl 10:17 »
Nu kommer jag inte ha ungar i år, så det är inte livsnödvändigt att de håller ungar inne. Betesburarna tänkte jag mig skulle vara ungefär två kvadratmeter styck och i år kommer det bara finnas en kanin i varje. Men det verkar ju som om nån slags nät i botten är att föredra. Kompostnät är ju lätt att få tag på, men var hittar jag annars stormaskigt nät? Är kompostnät att betrakta som rovdjurssäkert?
Köksträdgård på radhustomten
http://radhustradgarden.blogspot.com

tinaw

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 23 jun-12 kl 10:55 »
Jag har bara gott att säga om 25x50. De avlånga rutorna är stora nog att beta effektivt genom men inte stora nog för att ungar skall ge sig av. Kompostgaller är för glest för att hålla ungar inne.

Även i botten?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 23 jun-12 kl 12:26 »
Även i botten?

Ja, definitivt.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 23 jun-12 kl 12:49 »
Jag har bara gott att säga om 25x50. De avlånga rutorna är stora nog att beta effektivt genom men inte stora nog för att ungar skall ge sig av. Kompostgaller är för glest för att hålla ungar inne.

Synd att det verkar vara beställningsvara. För det verkar ju vara en sjysst mellanstorlek. Gissar att mitt bottennät är ungefär 50x100 Och... När folk pratar om fyrkantsnät, så lär det väl vara enorm skillnad beroende på hur stora fyrkanterna är... Svetsnätet med 10x10 rutor är för litet. Jag får tydligen revidera det där med hönsnätet. Tjejjerna har ätit rent under midsommarfirandet, men fick då stå på betydlgit högre gräs. Kanske lättare att komma åt? Tidigare på vanlig gräsmatta har de inte fått i sig nämnvärt genom nätet. För mig är anledningen med betesburar just att de ska kunna beta!

lusen2008

• Uppland
« Svar #24 skrivet: 24 jun-12 kl 14:34 »
jag har en betesbur med fyrkantsnr i botten 19x19mm och de är inte lätt för dom att beta genom.. skulle vilja ha nå större,
men har ju ungar på 9v med, så kopostgaller törs ja inte då vi har så gropigt så dom skulle nog sticka iväg då...

Gille

• -
« Svar #25 skrivet: 28 jun-12 kl 19:14 »
I år har jag sett att flera faktiskt haft svårt beta genom det lilla nätet, särskilt om gräset är långt. De nya vi gör ska ha hönsnät. Den gamla är dock bra till ungar o ungdjur som kommer ut första gången :)
Kaninuppfödare och pelargontant.

lusen2008

• Uppland
« Svar #26 skrivet: 28 jun-12 kl 19:46 »
har funderat på om kompostgaller duger som botten åt en gottis? han är över et år, men inte så stor..  de är lite som en kulle där han ska gå just nu.. byter plats på burarna och klipper iaf en gång emellan innan dom kommer tillbax till samma sida av gården,tänkte mest så de blir lite varierat eftersom vi har lite olika saker so är gröna i gräset.. och så de inte blir helt täckt av bajs på samma ställe....  har sopat ihop lite bajs,men kan ju inte stå och sopa gräset hela tiden, och så är ena hunden tokig i kaninbajs, å ja vill inte att hon äter de.. 

NillaPamilla

• Västergötland
    • Blunderbuss Kaniner
« Svar #27 skrivet: 28 jun-12 kl 23:01 »
har funderat på om kompostgaller duger som botten åt en gottis? han är över et år, men inte så stor..  de är lite som en kulle där han ska gå just nu.. byter plats på burarna och klipper iaf en gång emellan innan dom kommer tillbax till samma sida av gården,tänkte mest så de blir lite varierat eftersom vi har lite olika saker so är gröna i gräset.. och så de inte blir helt täckt av bajs på samma ställe....  har sopat ihop lite bajs,men kan ju inte stå och sopa gräset hela tiden, och så är ena hunden tokig i kaninbajs, å ja vill inte att hon äter de..

Vet inte hur stor din kanin är. Men jag har kompostgaller i botten på en betesbur till mina rexar. Fungerar utmärkt!

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 28 jun-12 kl 23:41 »

Kan inte tänka mig att det inte funkar. Mina gottisungar har inte rymt sen de var runt tio veckor... Även om din kanin är ovanligt liten, så är han garanterat inte mindre än en tioveckors unge. ;) 

lusen2008

• Uppland
« Svar #29 skrivet: 29 jun-12 kl 13:25 »
okej, ja provar nog.. han är ju större än mina vuxna lejonhuvade.. då kanske man tom vågar ha dom i sån bur med?
men lillhonan (lejonhuvad) på 9veckor får kämpa på i den med putsnät runt om hon.. alldeles för liten för kompotsgaller....

Snownobs

• Norrbotten
« Svar #30 skrivet: 30 jun-12 kl 13:15 »
Jag har min kanin i en betesbur med nät i botten där hon är på nätterna samt när vi ej är hemma.
Sen har jag också en stor betesbur gjort av kompostgaller som hon får vara i under uppsikt då vi är hemma på dagarna.

MorAnna

• Västmanland
« Svar #31 skrivet: 04 jul-12 kl 22:19 »
Mina betesburar har botten av 50x50mm nät (grov tråd, kostade ca 60kr/m - köpt på 25m-rulle på Granngården) och sidor av putsnät med 19x19mm rutor. På så sätt hålls eventuella småttingar inne, men det är lätt att beta neråt.

Suskiv

• Södermanland
« Svar #32 skrivet: 14 jul-12 kl 22:38 »
Vi har kompostgaller i botten på våra hagar. Kaninerna äter soprent, men grävandet hålls till ett minimum. visserligen kan väduren gräva en del, men då blir det bara smågropar.

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #33 skrivet: 29 jul-12 kl 16:11 »
Är det lagligt/funktionellt att ha dem på spaltgolv som i denna artikel - http://polyfaceapprentice.blogspot.se/search?q=rabbit?

Vi kommer sannolikt att få en gotlänning snart och vill testa att föda upp ungar på gräsbete. Det som hinns i år och/eller nästa sommar.
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Elin G

• Uppland
    • Radhusträdgården - köksträdgård på radhustomten
« Svar #34 skrivet: 29 jul-12 kl 17:49 »
Är det lagligt/funktionellt att ha dem på spaltgolv som i denna artikel - http://polyfaceapprentice.blogspot.se/search?q=rabbit?

Vi kommer sannolikt att få en gotlänning snart och vill testa att föda upp ungar på gräsbete. Det som hinns i år och/eller nästa sommar.

Om buren står på marken skulle jag tro att det är lagligt, men jag är tveksam till om det är funktionellt. Nu har jag kompostgaller i botten på mina betesburar, det fungerar ypperligt, än så länge. Det känns som om det blir onödigt tungt med spaltgolv och inte speciellt bekvämt för kaninerna att gå på heller.
Köksträdgård på radhustomten
http://radhustradgarden.blogspot.com

tinaw

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 29 jul-12 kl 18:09 »
Vi har olika nät i botten och kompostgaller gillar jag och kaninerna absolut bäst. Träribbor verkar ganska opraktiskt.

Sussilo

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 29 jul-12 kl 18:29 »
Träribbor i betesbur? Det låter opraktiskt, tungt och farligt för kaninerna. De kan ju lätt få in en baktass under ribborna där marken är ojämn. Dessutom inbjuder träribborna till gnagande. Personligen föredrar jag kompostgaller i botten till vuxna kaniners betesburar.

mt_knot

• Skåne
« Svar #37 skrivet: 29 jul-12 kl 19:13 »
Om man har i åtanke att man på Polyface-farm producerar mängder med kött av olika slag, allt föds upp ekologiskt och med stor hänsyn till djurens välbefinnande , så tror jag att det fungerar alldeles utmärkt. Ta en titt på Joel Salatins videos på youtube eller lyssna på intervjuer med honom på bla permies.com och på the survival podcast med Jack Spirko och bilda er en egen uppfattning innan ni bara tycker till......

Johan

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 29 jul-12 kl 22:21 »
Har nu provat ha två kaniner i bur helt utan nät i botten... (pga skada ville jag inte släppa tillbaks den tillfrisknade unghonan i tjejjburen..) Det har funkat ypperligt! Men... jag skulle nog inte våga ha avelshonorna så, för de verkar ha betydlgit mer grävintresse... Kanske är det individuellt?

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #39 skrivet: 30 jul-12 kl 09:28 »
Har nu provat ha två kaniner i bur helt utan nät i botten... (pga skada ville jag inte släppa tillbaks den tillfrisknade unghonan i tjejjburen..) Det har funkat ypperligt! Men... jag skulle nog inte våga ha avelshonorna så, för de verkar ha betydlgit mer grävintresse... Kanske är det individuellt?

Jag tycker det verkar som om grävintresset ökar med åldern på djuren.

Dela detta:

* Inloggade just nu

286 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser