Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nät i botten på betesbur eller inte?  (läst 17685 gånger)

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
SV: Nät i botten på betesbur eller inte?
« Svar #40 skrivet: 30 jul-12 kl 09:50 »
Är det lagligt/funktionellt att ha dem på spaltgolv som i denna artikel - http://polyfaceapprentice.blogspot.se/search?q=rabbit?

Vi kommer sannolikt att få en gotlänning snart och vill testa att föda upp ungar på gräsbete. Det som hinns i år och/eller nästa sommar.

De skriver att spalten är till för att hindra rymning genom att de gräver sig ut.

Formellt kan jag inte hitta något förbud. Men skulle inte använda modellen själv för att:
a) kaninerna kommer att gnaga på bräderna, så det blir mycket burreparation.
b) kaninerna kommer inte åt gräset under bräderna, så gräsytan blir randig efter. Dessutom får ju buren flyttas oftare eftersom allt gräs inte äts upp.
c) väger förmodligen mer än nät, så de blir tyngre att flytta.
d) om man inte låser in kaninerna när buren flyttas, kan de få benen ut genom spalten, med skaderisk.

Jag ämnar bygga ett par experimentburar, har inte tänkt färdigt än. Men jag kommer att ha 25x25 mm nät i bottnen, så långt är det färdigtänkt.

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #41 skrivet: 30 jul-12 kl 21:24 »
De skriver att spalten är till för att hindra rymning genom att de gräver sig ut.

Formellt kan jag inte hitta något förbud. Men skulle inte använda modellen själv för att:
a) kaninerna kommer att gnaga på bräderna, så det blir mycket burreparation.
b) kaninerna kommer inte åt gräset under bräderna, så gräsytan blir randig efter. Dessutom får ju buren flyttas oftare eftersom allt gräs inte äts upp.
c) väger förmodligen mer än nät, så de blir tyngre att flytta.
d) om man inte låser in kaninerna när buren flyttas, kan de få benen ut genom spalten, med skaderisk.

Jag ämnar bygga ett par experimentburar, har inte tänkt färdigt än. Men jag kommer att ha 25x25 mm nät i bottnen, så långt är det färdigtänkt.

Det som gör att jag intresserar mig för Polyface modell är att den används kommersiellt för att producera betesbaserat kaninkött. Men konstruktionen ser ju helt klart ut att kunna förbättras. Uppdatera oss gärna om dina experiment! :)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 31 jul-12 kl 10:43 »
Så här ser det ut i en bur med 50x100 nät i botten. De betar rent!

Dela detta:

* Inloggade just nu

289 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser