Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ska transporterade ägg vila?  (läst 1570 gånger)

Grönalisa

• Vänd ansiktet mot solen så ser du inte skuggorna
Hur ska transporterade ägg vila?
« skrivet: 21 jun-12 kl 09:43 »
Hej!

Jag  har en fråga som gett mig mycket huvudbry. Ägg som transporterats en längre sträcka ska vila ca 24h eller mer innan de läggs till kläckning, detta är ju väl känt. Men ska de då stå med den trubbiga änden upp och vändas morgon och kväll precis som när man sparar ägg eller ska de stå stilla eller ligga ned på sidan som de gör i redet?
Hönsens egna ägg "vilar" ju i redet liggandes på sidan innan hönan bestämmer sig för att ruva och äggen kan ju verkligen rullas omkring där också då höns hoppar in och ut.

Vad är egentligen det rätta? Jag har provat både med vändning och stillastående utan någon markant skillnad, möjligen har jag fått högre antal kläckningar på det senare sättet. Dock vänder jag alltid ägg som jag sparar själv, trubbig ände upp osv.

Jag skickar ofta efter ägg från andra länder med ett kläckningsresultat på mellan 10-30%. Bekymret är ofta att vilan gör äggen ännu äldre och jag vill ha den så effektiv som det går. De som kläcks är ofta mycket fina djur så det är värt "svinnet" men det känns tråkigt med så stora förluster.

Hemskt tacksam för svar!
Trädgårdsmästare, Ört- och näringsterapeut med smak för det egenodlade och en stor kärlek till allt vad moderjord skapat!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Hur ska transporterade ägg vila?
« Svar #1 skrivet: 21 jun-12 kl 10:53 »
Det viktigaste när man vilar äggen är att dom är stilla detta för att äggsnoddar ska kunna sträcka upp sig och grodden på ägget lägga sig i rätt läge.

Personligen föredrar jag att vila äggen så som jag ruvar dem. I mitt fall stående med trubbiga änden uppåt. Ruvar jag i min Hemel (liket inte händer så ofta) så vilar jag dem liggande i stället.

Jag har fått för mig att det är bäst att göra så men det har jag inga vetenskapliga belägg för.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

shelale

• Västergötland
SV: Hur ska transporterade ägg vila?
« Svar #2 skrivet: 21 jun-12 kl 21:18 »
När jag har skickat efter ägg med posten så har jag alltid stoppat in dem på en gång i kläckaren. (Alltid med jättebra resultat!) Inga av mina kycklingar har heller dött efteråt. Så jag har slopat det där med att de ska vila en dag. de har även fått ligga på sidan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

176 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser