Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Det här med könsbestämning Hedemora  (läst 11911 gånger)

Rökkvadis

• Småland
SV: Det här med könsbestämning Hedemora
« Svar #20 skrivet: 21 aug-12 kl 17:37 »
Lycka- varför trodde du att de var tuppar och hur gamla var de när du kom på att de var hönor?

Lycka

• Ångermanland
« Svar #21 skrivet: 22 aug-12 kl 08:00 »
De fick slör tidigt men ingen kam, stjärtarna såg tuppiga ut.
de har fortf ingen kam alls .
Jag och kompisen kollade men hon trodde hönor.
Jag var skeptisk eftersom jag har fått så många tuppar i år  :(
De är nu ca 12 veckor
Jättefina ;D
Hedemorahöns

Cathrin73

• Södermanland
« Svar #22 skrivet: 22 aug-12 kl 09:42 »
Är bara nyfiken, stämmer könsfördelningen fortfarande?

Ja, det stämmer. Billy och Polly är tuppar och resten hönor. Nu ser jag tydligt också de spetsiga fjädrarna på tupparna och de runda på hönorna. Men jag har vetat vilket kön det var ett bra tag innan dessa fjädrar kom. Jag skulle nog säga att det är kam och slör som det syns tydligast på. Tupparna har större och rödare än hönorna. Sen så kan tupparna ha mindre stjärt än hönorna men det måste inte vara så. Polly har haft likadan stjärt som hönorna hela tiden. Båda tupparna har "tuppat" sig mer och de har kraftigare ben och är mer upprätta. Hönorna går gärna runt och letar mat.
Bor på landet och har hedemorahöns och några blandisar, två katter, en kanin, en Fransk Bulldog, två barn och en man.

Jogar

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 22 aug-12 kl 10:52 »
Om jag då hade tuppar som såg ut såhär vid 5 veckors ålder och som började provgala vid 4 veckor...då är de förmodligen inte rena hedemoror ???  (De i bakgrunden alltså. Den längst fam är höna)

Catwalkqueen

• Dalarna
« Svar #24 skrivet: 30 maj-13 kl 13:17 »
Så spännande! Jag har en 3,5 månaders kyckling som jag har trott varit en höna ända tills nu. Helt plötsligt säger alla att de tror att hen är en tupp pga att stjärtfjädrarna har böjt sig lite och halsfjädrarna är spetsiga. Hen har obefintlig kam och ingen slör och den har rundade sadelfjädrar. Någon som vet och kan hjälpa mig?

Dela detta:

* Inloggade just nu

345 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser