Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Löpankor och höns  (läst 1739 gånger)

Destiny

• Skåne
Löpankor och höns
« skrivet: 26 jun-12 kl 20:06 »
Hej!

Jag ska skaffa löpankor och höns. Men jag undrar, kan man ha de tillsammans?
Hur många bör man ha av varje sort?

Mvh

Squig

• Västergötland
SV: Löpankor och höns
« Svar #1 skrivet: 26 jun-12 kl 21:54 »
Höns o ankor ska inte bo i samma byggnad (jordbruksverket?) Ankor kan vara osynliga bärare av smittor som hönsen inte klarar av.
Dessutom vill ankor ha det blött, hönsen torrt.
Ägare till bohuslän-dals svarthöna och svensk gul anka i genbank.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 26 jun-12 kl 22:14 »
De bör ha vars ett hus, men kan dela inhägnad ute. Ankor behöver bara ett enkelt oisolerat hus, kolla under media så kan du se hur mina ankhus ser ut.

Man kan ha 1hane till 2-4 honor eller 2 hanar till 4-10 honor vad gäller ankor, på höns kan man ha 1 tupp till 2-10 hönor, 2 tuppar på 4-20 hönor. Antalet är generaliserat, det varierar mellan individer och raser.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

pumisanna

« Svar #3 skrivet: 26 jun-12 kl 23:31 »
Hm...Om ankor kan vara smittbärare av sjukdomar som hönsen inte klarar av, hur kan de då gå i samma utegård?? Och vilka smittor gäller det?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 26 jun-12 kl 23:38 »
Alla vilda fåglar bär också sjukdomar som hönsen kan smittas av. Och smittrycket blir såklart störst inne, ute är det mer plats. Jag menade inte att man ska ha dem ihop i en liten hönsgård, snarare att om man har dem frigående eller i stor inhägnad, flera hundra kvadratmeter, så kan man ha dem ihop.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

266 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser