Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur stânga in mamma med 11 bebisar??  (läst 1086 gånger)

Pernilla Lava

• Södermanland
Hur stânga in mamma med 11 bebisar??
« skrivet: 02 jul-12 kl 11:25 »
Jag har en mysk mamma med 11 bebisar som vandrar allsköns väg med småttingarna....

En mamma som vi hade försökte vi stänga in men hon flög ut och tappade bort sina ungar.... :-\     dom väntar ju inte på dom som hönor gör...!

Har ni några bra tips??

mvh Pernilla
Dont panic go organic! Odlar för husbehovet och vännerna :)
Höns Påfågel och Kalkoner

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
SV: Hur stânga in mamma med 11 bebisar??
« Svar #1 skrivet: 03 jul-12 kl 08:49 »
Vingklipp honan och ha henne inhägnad tillsammans med ällingarna.

Eller försök klura ut varför honan sticker iväg och göra det mer attraktivt att stanna kvar där ni vill ha henne med t.ex. härlig badmiljö, mat och trevlig plats att sitta och putsa sig på. Men det kan nog vara svårt om hon redan hittat roligare platser längre bort...
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hur stânga in mamma med 11 bebisar??
« Svar #2 skrivet: 03 jul-12 kl 09:25 »
Köp en stor håv, typ fiskehåv, så kan ni lättare fånga in svårfångade fjäderfä. Och följ sedan Schamans tips.

Själv har jag mina ankor med ällingar i typ hönstraktorer, som jag kan flytta regelbundet, så att det är rent och fint hos ällingarna, men samtidigt är de säkra för rovdjur och kan inte fastna någonstans eller bli kvarglömda när mamman går vidare. Har just nu en anka med 16 och en med 8 ällingar som jag har i hönstraktor.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

179 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser