Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fråga ang standardcement  (läst 2783 gånger)

Kawachi

• Allt är möjligt- hela tiden
    • Jämtland
Fråga ang standardcement
« skrivet: 03 jul-12 kl 12:20 »
Har renoverat väggarna i ladugården och satt ny cement där håligheter fanns...nu undrar jag hur lång tid det bör torka innan jag kan måla där ???
Tanken är att det ska på putsfärg.

Lusläst på säcken men hittar inget svar :-\

Broberg

• Gäst
SV: Fråga ang standardcement
« Svar #1 skrivet: 03 jul-12 kl 12:34 »
Har renoverat väggarna i ladugården och satt ny cement där håligheter fanns...nu undrar jag hur lång tid det bör torka innan jag kan måla där ???
Tanken är att det ska på putsfärg.

Lusläst på säcken men hittar inget svar :-\

En månad åtminstone om det inte är väldigt små lagningar. Då hade jag kanske målat innan. Färg som heter putsfärg brukar vara plastbaserad. Inte bra om det kan komma in fukt i väggen. Vet en vägg i en ladugård där putsen frös sönder totalt och ramlade ner typ helt, på något år efter plastfärgen påfördes. En annan vägg i samma bygge klarade sig bättre. Mindre fukt på det hållet.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 03 jul-12 kl 12:40 »
Använder du en färg som andas, som silikatfärg eller kalkfärg, så kan du troligen måla efter ett par veckor, cementen fortsätter att härda bakom färgen.

Du har väl tänkt på att alltid ha ett "magrare" puts i lagningarna än den som finns runt omkring. Har man ett för starkt bruk i lagningarna kan det göra att väggen spricker ändå mer så fort som det blir temperaturväxlingar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Kawachi

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 03 jul-12 kl 12:59 »
Tack för goda råd :D

Då får jag fundera på annat färgval, vill ju inte riskera att väggen rasar eller spricker mer :P

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #4 skrivet: 03 jul-12 kl 13:13 »
Säger bara en sak: SILICATFÄRG! Här kommer inget annat på sten eller betong.

Har grannar vars reveterade hus målas och ömsar skinn vart och vartannat år. Alla ägarna har varit "på Järn&Beställ och fått rätt färg"

Står det Luna, Järnia, XL bygg eller annat kedjeliknande på huset blir man lurad. Dyrare än andra och sällan någon som vet något om någonting. Frågar man om det är bra är standardsvaret: "Det har vi sålt mycke av". Fy F...., nu går jag igång här............
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Kawachi

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 04 jul-12 kl 12:44 »
Säger bara en sak: SILICATFÄRG! Här kommer inget annat på sten eller betong.

Då undrar jag som fullständigt novis i "utomhus-färg frågan, vad sjutton är SILICATFÄRG ??? Men framför allt, vad sjutton består den av?

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #6 skrivet: 04 jul-12 kl 13:04 »
Bindemedlet är vattenglas. Kiselsand upplöst i vatten (nästan). Pigment tillsatt.

http://www.raa.se/cms/materialguiden/material/silikatfarg.html

Kawachi

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 04 jul-12 kl 13:16 »
Bindemedlet är vattenglas. Kiselsand upplöst i vatten (nästan). Pigment tillsatt.

TACK :D

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #8 skrivet: 05 jul-12 kl 21:39 »

För att lösa upp kiseldioxiden (SiO2 borde det även finnas en alkalie, oftast natriumcarbonat. Blandar man sen i en stabilisator också, t.ex. kalk och värmer blandningen till 12-1500 grader blir det vanligt glas. Det karaktäristiska för ett "glasigt" ämne är att det är i fast form men fritt från kristaller.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Dela detta:

* Inloggade just nu

258 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser