Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kycklingkrångel.  (läst 1187 gånger)

mammazan

• Västmanland
kycklingkrångel.
« skrivet: 04 jul-12 kl 08:01 »
Har just upplevt min första totalt misslyckade ruvning/kläckning :(, hönan (förstagångsruvare) hade 4 ägg, lyckades kläcka 1. De andra var befruktade men döda, antagligen för att hon for ut och in i redet, bytte plats mm mm. Detta var första gången jag provade med att låta hönan ligga kvar i redet i hönshuset och inte flytta till en egen plats. Min tanke var att flocken tillsammans skulle ta hand om kycklingarna men det gick ju inte så bra... Den enda kycklingen hittade jag på rygg ute i hönsgården, hur den nu lyckats komma dit, och nu är den död. Hur ska jag bära mig åt, är det överhuvudtaget möjligt att låta hönor ruva, kläcka och ha sina kycklingar i hönshuset eller måste jag ha en "BB-avdelning". Jätteglad för tips om hur ni andra gör!
 Jag har Kindahöns, så det är mycket ruvning!   :)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: kycklingkrångel.
« Svar #1 skrivet: 04 jul-12 kl 08:22 »
Hej, vad tråkigt! :(
Kan det ha varit så att den följt med mamma höna ut och hamnat på rygg och inte kommit upp? En del kycklingar som hamnar på rygg blir ju lite som sköldpaddor på rygg.  :-\ Eller att du har någon "icke kycklingvänlig" individ i flocken som dragit med sig kycklingen? För tyvärr så är inte alla höns/tuppar snälla mot småkycklingar och upplever att risken är större att andra hönor kan vara lite leda än tuppar. De brukar kunna vara mera nyfikna också och ska undersöka kycklingarna i början vilket kan leda till en olycka om man har otur (verkar ha en tendens till att de ska lyfta upp de lite nyfiket i fötterna, så hamnar kycklingen på rygg, så går hönorna därifrån sedan och den ligger kvar!  :-\ )

Andra individer bryr sig inte alls istället... Ja, och vissa kan vara riktigt leda och inte funka ha ihop med småkycklingar då de tar livet av dem (sådana individer är inte jag särskilt förtjust i, allra helst tuppar tycker jag ju ska vara snälla mot små bäbisar och ta hand om flocken, inte skada den  :-\ ).

Men till frågan om det är möjligt att låta hönor ruva o föda upp de små i flocken så jovisst. Jag har gjort det många gånger och det har gått bra. Men jag håller alltid koll i början när det är dags för de små att lämna redet på hur de övriga i flocken reagerar mot kycklingen/arna. Så IFALL man skulle se att någon höna eller tupp hackar hetsigt och argsint - Går på de små, så kan man rycka in. Men oftast så brukar det faktiskt gå bra och största risken att något händer kycklingarna är väll mer om någon olycka skulle ske. De blir trampade, tillknuffade eller något så de hamnar på rygg eller liknande och inte att flockmedlemmarna medvetet försöker ha ihjäl de små.

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 04 jul-12 kl 10:57 »
Jag har delat av med ett enkelt nät i hönshuset (dan före kläckning) så att flocken vänjer sig vid att se o höra kycklingarna från början. Efter ung en vecka tar jag bort nätet en stund och kollar vad som händer inne i hönshuset. Det gör jag i några dar sen brukar hönan signalera att hon vill gå ut efter ca en vecka  ( hon vill sandbada!) och därefter brukar jag låta hönan bestämma själv när de ska vara inne eller ute. Men detta bygger på att man har en bra tupp! Det är tuppen tillsammans med ruvhönan som säger ifrån om någon annan höna är för närgången (:). Och det är också viktigt att mammahönan är en bra mamma som håller bra koll på kycklingarna. o:)
Jag har Hedemorahöns och kanske har de bättre behållit instinkten att ta väl hand om sin avkomma än hybridhöns.
Men en av mina unga hönor är inte ok med kycklingarna utan kan vara för brutal, hon misslyckades nyligen med sin egen ruvning. Den övriga flocken har alla koll på henne och jagar ofta iväg henne.

Här är en bild på det första promenaden precis utanför hönsluckan när kycklingarna är 10 dar. SANDBAD !!!! Kycklingarna fattar inte riktigt vad som händer.
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

mammazan

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 04 jul-12 kl 12:20 »
Det verkar som jag har haft maximal otur denna gången! Mina andra höns verkar snälla mot kycklingar, jag har haft flera kullar förut, men de har kommit in i flocken efter ca 1 vecka. Tupparna tävlar om att omhulda sin avkomma, lockar fram dem till maten osv, så där är inga problem. Nu har jag 2 hönor på gång för att kläcka, och funderar på om jag vågar låta dem ligga kvar i hönshuset eller vad jag ska göra...? Ojoj det är inte lätt att vara hönsmamma! ;D

JQHANNES

• Gotland
« Svar #4 skrivet: 04 jul-12 kl 16:12 »
Jag har också otur med kläckningen.. den första fick 19 kycklingar, 9 stk utav dem dog (råtta/fågel). Den andra fick 3 utav 6 ägg, 1 försvann. Den tredje fick endast 1. Och nu ligger en höna på tre ägg utav fem från början men två åts upp av de andra hönorna när ruvhönan bytte rede... (suck). Får hoppas att de resterande klarar sig. Och jag minns inte ens när hon började ruva vilket gör det väldigt svårt...

En fråga jag har. En av mina tuppar kaxar upp sig, springer efter och hotar hönan som endast fick en kyckling? Varför? Han är mycket mindre än henne dessutom!!  ??? ::) :-\

mammazan

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 04 jul-12 kl 20:10 »
Inte bara jag som har krångel-"skönt"! Jag  har bestämt mig för att prova en gång till och låta nästa omgång kläckas i hönshuset, funkar det inte får jag helt enkelt bygga en permanent BBavdelning :)

Frågan om den kaxige tuppen har jag inget svar på!

Dela detta:

* Inloggade just nu

208 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser