Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lökfråga  (läst 6875 gånger)

Suresh

• -
SV: Lökfråga
« Svar #20 skrivet: 13 jul-12 kl 17:18 »
Nej, det hjälper inte. Ät upp löken istället. Använd de lökar först som gått i blom, de blir liksom inget mer av dem när de väl fått den där blomstocken.

Men alla har ju gått i blom. Hela tio kilo sättlök. :P

kurt

« Svar #21 skrivet: 13 jul-12 kl 20:04 »
Blomningen gör ju att löken aktiverar all näring i löken, den går åt att sätta frön. Det gör att hållbarheten på lökarna blir mycket dålig.

Du får leta lökrecept! Här är ett recept på lökmarmelad:

http://www.ammarnasstugby.com/onionmarmelad.php

Suresh

• -
« Svar #22 skrivet: 13 jul-12 kl 20:06 »
JAg tar en vändplog och plöjer ner allt om det inte hjälper att noppa blomknopparna.

christelle

• Blekinge
« Svar #23 skrivet: 13 jul-12 kl 20:08 »
JAg tar en vändplog och plöjer ner allt om det inte hjälper att noppa blomknopparna.
Men, ät upp dem vetja  ;)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Bo

« Svar #24 skrivet: 13 jul-12 kl 20:57 »
Låt dem blomma och ta vara på fröna.

Nina K

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 13 jul-12 kl 21:12 »
Men alla har ju gått i blom. Hela tio kilo sättlök. :P

Minns att en på trädgårdsprogram sa något om storleken på sättlöken. Större ger ofta lökar som blommar. Ju mindre sättlöken är så minskar risken att den kommer i blom. Själv fick jag piplök över från förra sommaren som klara vintern och som nu blommat. Valde att spara de så jag har egna frön att så med nästa år. Här hos oss så växer löken jätte bra. Har inte än sett någon som är på g att blomma.

Suresh

• -
« Svar #26 skrivet: 13 jul-12 kl 21:15 »
Men, ät upp dem vetja  ;)

Låt dem blomma och ta vara på fröna.

Det, eller:

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #27 skrivet: 31 jul-12 kl 11:43 »
jag har också en lökfråga  :-[

jag har odlat lök, både röd och gul, för första gången i år. eftersom jag glömde vattna fröna blev det sättlökar. vill minnas att det stod på påsen att man inte skulle vattna from augusti, för att de skulle få vissna ner ordentligt. i och med att det regnar så mycket, ska jag då täcka löklandet med plast eller bara låta det vara som det är? de står i odlingsbäddar, gödsel nedtill grus upptill, så det är fint dränerad.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #28 skrivet: 02 aug-12 kl 22:52 »
???
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

anders50

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 02 aug-12 kl 23:06 »
Har aldrig hört talas om sådant?  Bara låt allt vara som vanligt! Löken sköter sig självt.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #30 skrivet: 02 aug-12 kl 23:08 »
ok, då fortsätter jag som jag gjort - nämligen ingenting ;D förutom salladen verkar löken vara det enda som blev nåt i år  :'(

DiselDoris

• Södermanland
Lökfråga
« Svar #31 skrivet: 08 aug-12 kl 21:21 »
Kan meddela att löken är uppe ur jorden och ligger på tork,stora fina lökar blev det.Purjon ser oxå ut att bli jättefin.Nåt som gick vägen iallafall😃

Bo

« Svar #32 skrivet: 08 aug-12 kl 21:35 »
Jag hade lök på 30 kvadratmeter i år och bara två blomstänglar. - Nu är allt sålt.

anders50

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 08 aug-12 kl 21:45 »
Jag hade lök på 30 kvadratmeter i år och bara två blomstänglar. - Nu är allt sålt.

Det var en sjujäkla stor lök!   :o                     ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

308 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser