Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Statligt stöd?  (läst 1451 gånger)

Marcus N

• Skåne
Statligt stöd?
« skrivet: 09 jul-12 kl 13:55 »
jag kollade på blocket precis och såg en annons på Blekinge ankor där det stod att man fick 800kr /året i statligt stöd om väljer att bevara rasen i genbank stämmer det och gäller det bara Blekinge ankan eller alla ankor/lantraser ?  för när jag kollade på sjv stod det inget om stöd för fjäderfä bara fyrfotade djur.

/Marcus

Lagom rund och god, gärna i sällskap med traktor eller med djur.

Xoot

• Gäst
SV: Statligt stöd?
« Svar #1 skrivet: 09 jul-12 kl 14:15 »
Du tänker inte på genbanksanslutna djur?

Marcus N

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 09 jul-12 kl 14:27 »
jo föräldrarna var om jag förstod rätt genbanks djur

från annonsen:
Du är välkommen att köpa:

1 Hane + 1 Hona
alt.
1 Hane + 2 honor

Genbanksintyg medföljer dina ankor

375:-/styck
--------------------------

Blekinge anka
är en utrotningshotad Svensk lantras

Ett statligt stöd på 800:-/ år
utbetalas till dig som själv väljer att bevara rasen i genbank

För mer info och bilder på Blekingeanka

/Marcus
Lagom rund och god, gärna i sällskap med traktor eller med djur.

Squig

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 10 jul-12 kl 08:20 »
Om man köper genbanks-djur och anmäler sig till att gå med i genbanken så är man med att bevara de gamla svenska lantraserna. Man får ett bidrag (har varit 800:- för ankor) något eller några år efter.

När man köper djuren (ankor eller andra djur) så får man med ett genbanksintyg sim man får kopiera och skicka in till svenska lanthönsklubben (kackel.nu). Man skriver under ett papper att risk för korsning med andra inte finns, att man ska bevara deras naturliga beteende osv.

Man får bara köpa in nya djur från genbank och de man säljer går vidare med intyg om att de inte är korsade med andra sorters ankor tex.

Att vara med i lanthönsklubben kostar nog 200:- per år.

Du får inte kläcka fram i maskin (bara om du ansökt och fått godkänt) utan de ska naturruva och inte drivas för väprning under vintern med ljus tex.

Det finn fre sorter är blekingeankan, tex svenska gul, svensk blå osv. Det är de som det inte finns så många av i Sverige.
« Senast ändrad: 10 jul-12 kl 08:26 av Squig »
Ägare till bohuslän-dals svarthöna och svensk gul anka i genbank.

Squig

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 10 jul-12 kl 08:33 »
Själv ser jag det som en god gärning att bevara våra gamla raser. De är oftast tåliga, trivs i vårt klimat och klarar sig från sjukdomar (nu har jag bara ankor så jag vet inte hur det är med fyrbenta djur).
De får inte vaccineras och helst inte behandlas mot sjukdomar med läkemedel.

Sen ska man bara behålla de ällingar som är friska och utan defekter. Vi hade två som var sena i tillväxten som inte passade in. De ena fick vi avliva och de andra sålde jag som sällskapsanka utan genbanksintyg.

Bli gärna med för att bevara våra lantraser!  :D
Ägare till bohuslän-dals svarthöna och svensk gul anka i genbank.

Dela detta:

* Inloggade just nu

62 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser