Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur många kullar tar ni?  (läst 2944 gånger)

Fru Jansson

• Gäst
Hur många kullar tar ni?
« skrivet: 10 jul-12 kl 11:13 »
En liten nyfiken fråga till er som har självhushållarkaniner... Hur många kullar tar ni per hona och år? Och hur planerar ni säsongen för att få det att flyta smartast med bete och slakt och de bitarna?

Våra honor fick första kullen nån gång i mars, och andra kullen i juni... Min tanke är att det är vettigt att försöka få honorna dräktiga ungefär samtidigt, så underlättar det när man ska ta ifrån ungarna sen. Det är lättare att släppa ihop ungdjur i utan allt för stort ålderspann...

Med två kullar per år så borde man inte slita ut honorna onödigt mycket. Tre kullar funkar säkert bra det med, men då blir det krångligare med planeringen.. Eller?

Maria C S

• Småland
SV: Hur många kullar tar ni?
« Svar #1 skrivet: 10 jul-12 kl 11:35 »
Hej jag har alltid ansett att det är vettigast att ta kullar när det finns gott om mat så att ungdjuren växer upp på stor del av den grönmassa som blir.

Har man möjlighet så kan dom gå i betesburar och då blir marken gödslad och gräset betat på samma gång.

3 kullar kan man ta men jag har nog nästan alltid bara tagit 2 och hellre hållit nån hona extra.

För hus behov så får man ju fråga sig hur många kaniner man äter / år och ta fram ungefär den mängden.

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #2 skrivet: 10 jul-12 kl 17:30 »
Fyra.

Beekeepern.
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 11 jul-12 kl 13:58 »
Fyra.

Beekeepern.

Oki! Jag är dock lite nyfiken på tankar bakom, planering på säsong och sånt... Bara höra lite olika resonemang... (menar absolut inte att nåt är mer rätt eller fel än nåt annat, åtminstone inte så länge djuren mår bra!)

Själv resonerar jag ju både utifrån vad som är lagom för honorna, och vad som är praktiskt för oss. Med tanke på tidpunkter, grönfoder osv. Betesburar är ju grymt smidigt! Så mest praktiskt är utifrån detta, och vår situation att ha många djur under betesperioden, och få på vintern. Därmed antar jag att det är smidigt med två kullar per hona, och koncentrera det till sommarhalvåret, och hellre hålla nån extra hona än några extra kullar på vinterfoder. För andra kan annat funka bättre!

I vilket fall som helst så är det himla mysiga och lättsamma små djur!

tinaw

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 11 jul-12 kl 21:23 »
Jag funderar också på hur man bäst planerar aveln inför nästa år. Är det någon mer som har lust att dela med sig lite av hur ni tänker när ni väljer tidpunkter för parning och kullar?

Maria C S

• Småland
« Svar #5 skrivet: 11 jul-12 kl 23:00 »
Kaniner är dräktiga 30-32 dagar beroende på ras.

Jag vill att gräset ska växa när dom är gamla nog att lämna mamman, här gör det ju stor skillnad på var i landet man bor. Men jag räknar med att det finns gräs ex 1 maj så räknar jag bakåt 8 veckor + 31 dar så har jag mitt parnings datum.

Är honan i gott hull och allt är väl så kan hon paras om när ungarna är ca 7 veckor (så gör jag)

Betes burar är jättebra men om man bor i områden med vildkaniner och dom kan bära myxomatos så ska man nog tänka efter lite hur man gör.
Strå foder behöver dom i betes burar med, det håller ordning på magen och sliter tänderna.

Jag föder upp för eget bruk, över produktion och försäljnng har aldrig varit roligt.

Ungarna slaktas vid 4 mån ålder ( undantag om jag vill ha pälsen med för då sitter dom kvar till 7 månader)

Ur självhushållnings vinkel så odlas ju stor del av fodret men jag kompleterar med Köpe foder ibland.

Kull 2 slaktas i oktober och sen får avels djuren sitta å mumsa till nästa säsong.
Och jag förbereder för kommande vinter, jag har dock större fokus på odlingarna.

Men man kan ta 4 kullar utan vidare men det är inte så som jag gör.

Risken med att ha långa uppehåll i aveln är att honorna kan bli feta och svåra att få dräktiga sen, så man får vara noga med fodergivan.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 12 jul-12 kl 08:03 »
Har också funderat på detta. Har läst att flera tar 4 kullar, men jag vill inte heller ha ungdjur när det inte är grönt ute - blir dyrt och säkert sämre kött om de bara skall växa på löpefoder. För min del hinner jag nog inte med mycket mer än 2 kullar per år, en på våren och en på sommaren. Min vit lant hona fick sin andra för ca två veckor sedan och mina två blandisar är förhoppningsvis dräktiga och skall få inom ett par veckor, så det blev lite sent med kull 2. Skall para lite tidigare efter kull 1 nästa år. Men i år har de i alla fall velat - föregående år har de inte blivit dräktiga och de flesta har bara fått en kull. Jag slaktar vid 5-6 månaders ålder.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 12 jul-12 kl 09:51 »
Vi tar en eller två kullar per hona och bara under grönsäsongen. Vi har kaninerna främst för bevarande och då är det bättre att många djur får en kull om året än att ett fåtal får fyra. Man vill ha många djur i avel. Konsekvensen är då förstås att man har "onödigt" många avelsdjur i förhållande till produktionen.

NillaPamilla

• Västergötland
    • Blunderbuss Kaniner
Sv: Hur många kullar tar ni?
« Svar #8 skrivet: 12 jul-12 kl 10:04 »
Ni som slaktar vid 4, 5-6 resp 7 mån ålder. Hur bor ungarna fram tills dess? När särar ni hanar och honor bland ungarna? Kan honorna bo ihop lite längre om man tar undan hanarna? Måste hanarna bo en och en en längre tid före slakt krävs ju väldigt många burar jämfört med om de kan bo tillsammans i betesburar.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 12 jul-12 kl 10:38 »
Det brukar gå bra att låta unghanarna bo tillsammans fram till slakt om de har vuxit upp på det sättet. Man bör ha några singellyor om det är någon som är benägen att slåss.

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #10 skrivet: 12 jul-12 kl 10:42 »
varför vänta tills 7 månader för pälsen skull undrar nyfiken?
Är det sämre kvalitet på en ung päls?
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Maria C S

• Småland
« Svar #11 skrivet: 12 jul-12 kl 12:08 »
varför vänta tills 7 månader för pälsen skull undrar nyfiken?
Är det sämre kvalitet på en ung päls?

Ungdjuren byter päls fläckvis så det blir dåliga pälsar där delar av pälsen lossnar på grund av att dom var i fällning. Det kan gå bra redan vid 6,5 mån men det är genetskt hur fort dom blir klara i pälsen.

Det kostar antingen energi eller pengar att få skinnen beredda och det är inte kul att stå där sen med en päls som släpper håren.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 12 jul-12 kl 12:19 »
Ungdjuren byter päls fläckvis så det blir dåliga pälsar där delar av pälsen lossnar på grund av att dom var i fällning. Det kan gå bra redan vid 6,5 mån men det är genetskt hur fort dom blir klara i pälsen.

Det kostar antingen energi eller pengar att få skinnen beredda och det är inte kul att stå där sen med en päls som släpper håren.

Tack för den infon! Då får man alltså spara på de med finast päls från första kullen...

Och Ulric, trevligt att höra bevarandeperspektivet också. Och roligt när bevarandeperspektivet stämmer överens med det som är mest praktiskt för mig... 8)

Vi försökte resonera lite som så att... Om varje slaktmogen kanin ger ungefär ett kilo kött, och man räknar ett snitt på fem ungar per kull (vilket stämde riktigt bra på våra tre honors förstakull..), och två kullar per hona, så blir det rätt lagom med fem honor. I år har vi avlat på tre honor och en hane. Här i veckan kom en hane till, och vi har en unghona på tillväxt inför nästa säsong... Vi har inte direkt bråttom, men samtidigt känns det bra att skaffa sig en bra grupp, och sen kunna hålla sig till den i många år framöver!

Ang att ha unghanar tillsammans så går våra pojkar finfint ihop! En elaking fick hamna på undantag, men han var ju dessutom inavlad, och inte riktigt riktig i skallen... Övriga pojkar är helmysiga, och snälla och fina med varandra!
« Senast ändrad: 12 jul-12 kl 12:36 av Fru Jansson »

Maria C S

• Småland
« Svar #13 skrivet: 12 jul-12 kl 12:28 »
Tack för den infon! Då får man alltså spara på de med finast päls från första kullen...

Ja presis.

Jag ska se om jag kan ta bild på hur dom byter i olika åldrar. Jag återkommer, måste ut landet kallar.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 12 jul-12 kl 21:33 »
Jag har haft hanarna och honorna tillsammans ända till slakt. Hittills har det varken blivit bråk eller parning. Men det beror ju lite på vad man har för ras, när de blir könsmogna och så.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Gösta

« Svar #15 skrivet: 13 jul-12 kl 11:20 »
I produktion paras honorna var 13:e vecka året runt. Det ger 4 kullar per år Går bara vid tempererade stallar.
Honan är i avel ca 4 år.
Gösta

Maria C S

• Småland
« Svar #16 skrivet: 13 jul-12 kl 22:41 »
I produktion paras honorna var 13:e vecka året runt. Det ger 4 kullar per år Går bara vid tempererade stallar.
Honan är i avel ca 4 år.
Gösta

Tack Gösta!

Ja det är ju skillnad om man har kaninerna ute och dom får ha ljus timmar med säsongen och kyla.

Då blir det snudd på omöjligt att ta en 4 kull eftersom dom helt enkelt inte blir dräktiga och risken ökar att dom mister sina ungar om dom gör dåliga bon och det blir kallt.

Men 3 kullar kan man utan större problem få fram om man vill.

Dela detta:

* Inloggade just nu

272 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser