Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  rotzonsanläggning  (läst 5934 gånger)

ninni

• Ninnis Trädgård på Österlen
    • Skåne
    • ninnis trädgård
rotzonsanläggning
« skrivet: 30 nov-06 kl 22:01 »
hej,har någon läsande anlagt en rotzon i detta långa land och har ev info liggande,skriv eller skicka gärna till oss,vi gillar traditionell post också,ninni och ian
gladsaxv 21,27294 simrishamn
En Permakultur trädgård med hög självförsörjningsgrad av grönsaker och frukt, en gård med kollektiv familjekonstillation; vi började bygga upp gården 2005 efter 10 års letande i hela Europa,idag är vi separerade med varsitt hushåll,för vår och våra 2 barns skull. välkomnar praktikanter etc mars-okt.

Ajon

• -
Re:rotzonsanläggning
« Svar #1 skrivet: 02 jan-07 kl 20:50 »
Det stog ganska bra om det i Åter för några nummer sedan, tror det var 2005.

Vi ska förhoppningsvis bygga nu till våren, om pengarna räcker. Den ska räcka till ett vanligt hushåll. Sedan ska den sluta i en damm.
Vi bor utanför Valdemarsvik, har två barn och hund, katter, Gotlandskaniner, Kindahöns, Svensk blå anka, fjällkor, linderödsvin, nordsvenska brukshästar som skötter jord- och skogsbruket. Odlar fett med grönsaker. Tror på den svarta fanan.

Vattendoktorn fd

• Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
« Svar #2 skrivet: 19 mar-07 kl 22:40 »
Ja som efterpolering av vatten som runnit genom markbädd. Fungerar enbart så, och på den gröna tiden på året. Om inte. kan man få nitratschock på våren, när de "goda" bakterierna börjar arbeta.

Hälsningar Leif

Pontus

« Svar #3 skrivet: 10 apr-07 kl 23:33 »
Citera
Ja som efterpolering av vatten som runnit genom markbädd. Fungerar enbart så, och på den gröna tiden på året.

Tyvärr har jag enbart teoretisk erfarenhet av rotzoner men vågar påstå att det finns mycket som tyder på att det fungerar året om.  Det finns exempel på rotzoner som fungerat året om i många år, åtminstone här i skåne, utan ngn markbädd före.

Tycker det är tråkigt att du sågar iden så Vattendoktorn, kanske lite konstruktiv kritik istället ;)

Gubben på kommunen som var här och tittade sade ungefär likadant:
"Rotzoner funkar inte på vintern, gör en markbädd"
De e tur att man alltid vill ta reda på fakta själv annars kanske jag trott på honom >:(
En marbädd har såvitt jag förstår en ungefärlig livslängd på 10 år och behöver sedan grävas om/ ur, det är fastighetsägarens ansvar... Undrar hur många som tar det ansvaret... Annars smutsigt vatten ner i grundvattnet, kanske ett fall för Vattendoktorn :)

Jag ska bygga en rotzon i sommar och skulle behöva alla tips jag kan få när det gäller tex funktion på vintern.
Kommer snart ha en skiss klar på hur mitt avlopp ska se ut och vill gärna ha konstruktiv kritik så ska jag tacka genom att återkomma med resultaten av min mätningar av vattenkvaliten när bygget e klart.

Vattendoktorn fd

« Svar #4 skrivet: 11 apr-07 kl 01:47 »
Tyvärr har jag enbart teoretisk erfarenhet av rotzoner men vågar påstå att det finns mycket som tyder på att det fungerar året om.  Det finns exempel på rotzoner som fungerat året om i många år, åtminstone här i skåne, utan ngn markbädd före.

Tycker det är tråkigt att du sågar iden så Vattendoktorn, kanske lite konstruktiv kritik istället ;)

Gubben på kommunen som var här och tittade sade ungefär likadant:
"Rotzoner funkar inte på vintern, gör en markbädd"
De e tur att man alltid vill ta reda på fakta själv annars kanske jag trott på honom >:(
En markcbädd har såvitt jag förstår en ungefärlig livslängd på c:a10 år och behöver sedan grävas om/ ur, det är fastighetsägarens ansvar... Undrar hur många som tar det ansvaret... Annars smutsigt vatten ner i grundvattnet, kanske ett fall för Vattendoktorn :)

Jag ska bygga en rotzon i sommar och skulle behöva alla tips jag kan få när det gäller tex funktion på vintern.
Kommer snart ha en skiss klar på hur mitt avlopp ska se ut och vill gärna ha konstruktiv kritik så ska jag tacka genom att återkomma med resultaten av min mätningar av vattenkvaliten när bygget e klart.

Tack för att du tagit dej tid att undersöka förhållandena. Livslängden för normalbyggd markbädd med sand och makadam, har en livslängd på c:a 10 år. Då är det fosforredutionen som avtar, resp biohuden på makadamen som börjar bli för tjock. Kväveredutionen kvarstår till senare kolapps. Då börjar det bli farligt.
Det finns ett alternativ, som bla jag var pionjär på, (-93) i alla fall i Sydsverige.
Metoden som Civ ing Fred Nyberg tagit med sig från Amerika, och som bla han har byggt en anläggning för de boende på forskingsstationen på Antarktis.
Metoden som heter avloppsrening med IN-DRÄN, kan du läsa mer om på www.fann.se . Med denna metod är livslängden på reningsresultatet, när det gäller den biologiska reningen minst 20 år. När det gäller fosforbiten är sanden den begränsande faktorn. Men det finns enkla lösningar på det också, tex stålull.

Du slipper alltså att röra markbädden under minst 20 år.(Om du byggt den enligt anvisningarna, grundvattenhöjningar under bädden, skyddande dränering osv. Nu vet jag att Fred har tagit fram ett filter för detta. Och är det någon du skall fråga vidare om är det han. Som parantes kan nämnas att Fred varit verksam vid utarbetande av Naturvårdsverket allmäna råd.

Mitt jobb bestod i att utföra anläggningar som inte förorenade dricksvattnet, bland det sista gjorde innan jag lade ner verksamheten, var att utföra en avloppsanläggning på förbjudet område, kravet var att anläggningen skulle provas efter 6-8 veckor vad beträffar bakterier, det kanske intressanta är att jag använde en slags rotzonbädd för efterpolering.

Nu hade man lite bråttom att mäta, grannen var miljöchef i Höör eller kanske Hörby. Så man mätte efter 6 veckor, och den biologiska processen var kanske inte helt maximerad, men provet på vattnet var 20% av godkänt prov på badvattenkvalite. Anläggningen ligger i Karlshamns kommun. Ett vatten som innehåller bakterier, skall man inte sätta filter på, då får man söka ny vattentäkt.

Hälsningar Leif

Vattendoktorn fd

« Svar #5 skrivet: 11 apr-07 kl 01:57 »
För att undvika missförstånd, provet visade på 200 coliforma bakterier per liter, gränsen för godkännt badvattebprov är 1000 coliforma bakterier, så någon kallsup skulle nog inte gör någon större skada. Den här gränsen användes i bla badhus, eller badplatser.

Hälsningar Leif ;)

Pontus

Mäta vattenkvalitet
« Svar #6 skrivet: 19 apr-07 kl 10:00 »
Finns det någon smart liten apparat som man kan köpa för att göra mätningar på vattnet, behöver jag flera olika mätstickor eller är det smartast att skicka iväg provtagningar?
Jag tycker det skulle kännas bra att ha möjlighet att göra täta kontroller själv för att verkligen kunna förstå och optimera systemet.

Pontus

Vattendoktorn fd

Re:Mäta vattenkvalitet
« Svar #7 skrivet: 19 apr-07 kl 14:53 »
Finns det någon smart liten apparat som man kan köpa för att göra mätningar på vattnet, behöver jag flera olika mätstickor eller är det smartast att skicka iväg provtagningar?
Jag tycker det skulle kännas bra att ha möjlighet att göra täta kontroller själv för att verkligen kunna förstå och optimera systemet.

Pontus

Hej, jag känner inte till någon sådan apparat, om vad man kan mäta, och till ett rimligt pris.

Vad vill du veta, kolla vad som finns på biblioteket, eller sök på www.vattenportalen.se. Du kan börja med att gå in på UNICEFS site på vattenportalen, och kika på vattnets kretslopp för det första.

När det sen gäller för provtagning av bakterier så måste du gå till ett labb för odling. Sedan är det mycket viktigt att du följer anvisningarna för provtagningen.

När det gäller fys/kem prover så låt ett labb ta dessa (ackrediterat labb) annars kan du i princip få vilket svar som passar.

Den enkla utrustningen jag hade kostade -92 en bra bit över 10 000:-
visserligen räkte det för mig att bestämma om att gå vidare eller ej.
Därefter valde jag alltid att använda ackrediterat labb, det var liksom min garanti gentemot kunden.

Det finns inga enkla lösningar, vare sig det handlar om dricksvattenbehandling, eller avloppsvattenbehandling. Dessutom vet jag att kraven både för att anlägga, och utföra avloppsvattenhantering har ökat. Det måste finnas en behörig person till detta numera. (så man vet vem som skall hängas)

Hälsn Leif

Vattendoktorn fd

« Svar #8 skrivet: 19 apr-07 kl 15:30 »
Ett litet tillägg bara, avloppshantering betraktas idag som miljöfarlig verksamhet.

Leif

Dela detta:

* Inloggade just nu

123 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser