Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min hund?  (läst 23193 gånger)

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
SV: Min hund?
« Svar #60 skrivet: 03 aug-12 kl 09:51 »
Hej!

Jag kommenterar inte alla hjälpsamma inlägg denna gång men Snuzer har sammanfattat allt på ett fint sätt som jag tagit intryck av. Det enda jag undrar över i det inlägget är vallhundarna, är det inte stor risk att man får en frustrerad hund som vallar katter, barn, höns och bilar - även om man väljer från en linje som inte fokuserar på vallning. Border collie nämns som olämplig (för mig) men vad sägs om en collie då?

Att jag inte "valde bort" vall hundarna som olämpliga beror på att det finns flera av dessa som inte längre används särskilt aktivt inom vall, åtminstone inte i Sverige. De är alla alerta, aktiva och uppmärksamma. De ligger i deras natur. En del av dem skulle mycket väl kunna fungera som gårdhundar, familjehund med någon syssla några/någon dag i veckan. En vallhund som vallar sin familj behöver inte vara stressande. Tvärt om det kan ses som hundens uppgift att se till var barn och djur befinner sig. Valet är i stället att välja en ras som vallar på ett sätt som passar in på ens liv. Jag var tvungen själv att gå in och titta på vallhundsgruppen då all info om alla raser inte har fastnat i mitt huvud  ;D

Där finns bla Schipperke.
Collie som du själv nämnt.
Berger des pyrénées à poil long
Lancashire heeler
Mudi

Bara för att nämna några som skulle kunna fungera som "gårdshund/sällskapshund med lite aktivering under veckan.

Hur är det med barnen? Har de något intresse av hund, utöver att de vill ha en hemma? Skulle de vara intresserade av att tex köra lite agility med hunden? Det är ju en trevlig form av aktivitet för både hund och ungdom. Sen så öppnar sig en helt ny värld för familjen, hund världen... på gott och ont  :D

Vad gäller att jaga bilar, det är ett roligt nöje som fler raser än vallhundar kan ägna sig åt. Här hemma så skulle dvärgarna (dvärg schnauzer) gärna jaga bil om de fick, men ett skarpt nej, gör att de inte ens tänker tanken färdigt. Alla hundar har mer eller mindre jakt i sig oavsett ras, Man får helt enkellt jobba med kontaktövningar och inkallning redan från början när valpen kommer hem. Kan man inte få hunden att komma in så ska den åtminstone stanna (någon form av akutavbrott måste sitta)

Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #61 skrivet: 20 aug-12 kl 11:08 »
Hej igen alla!

Nu har vi pratat med uppfödare, träffat lite hundar, varit på hundutställning, träffat fler hundar och, ja, listan har kortats och ändrats. Egentligen är det kanske bara en hund på listan nu...

Jag inbillar mig att jag i Pinschern får en alert hund som gillar att vara med oss, som kan gå in och ut på sommaren utan att dra iväg, som talar om ifall nån kommer, som hjälper oss att tala om ifall besökaren är ovälkommen, som funkar med bekantas barn (såtillvida att den inte blir irriterad på att de existerar), som kan förstå att katterna också bor här, som hjälper katterna att hålla efter sork i ladan och kring gården, som går att få hyfsat viltren, som kan spåra skadskjutet och som vill göra saker utan att vara superkrävande och dessutom pallar att jogga en mil då och då men ändå klarar sig med betydligt mindre ibland.

Ja, vi har blivit lite sålda på (mellan-) Pinschern. Vårt intryck av Buhunden är också väldigt gott men vi tror den kanske är lite för inbjudande gentemot främlingar och upplever den som lite för liten. Hjärtat lutar lite lite mer mot Buhund men hjärnan lutar något lite mer mot Pinschern. Tror alltså att jag får lite mer av de egenskaper jag söker i en Pinscher även om Buhundarna vi träffade spontant var lite mer charmiga.

Så, vad säger ni om en Pinscher? Såväl goda som dåliga erfarenheter välkomnas. Kommentarer om Buhunden (främst i jämförelse med Pinschern) är också välkomna.

Vänligen
Jens (Edit - fetat bra länk)
« Senast ändrad: 20 aug-12 kl 11:11 av torpjens »
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

HippieMama

• Sum ergo sum
    • -
« Svar #62 skrivet: 21 aug-12 kl 23:14 »
En fin hund kan vakta bra, när den ska, även om den f ö är charmig (en mycket trevlig egenskap).
Så lyssna till hjärtat - också.

Sen är det där med 'lättlärd' himla skönt när man är ovan, och om man gillar buhunden borde man ändå kanske kunna övertala sig att titta närmare på vår svenska vikingaras: http://www.skk.se/kopahund/hundraser-valpkullar/vastgotaspets/ (sund och frisk, lättlärd och allsidig)

Men jag är säker på att ni kommer att hitta rätt - med hund är det som med barn, man får den bästa!(Om inget går alldeles galet).

Pinscher blir säkert också toppen, inget ont om dem, känner ingen :)
Fred, Kärlek & Kaffe; den heliga treenigheten.
http://youtu.be/BXpdmKELE1k

Mysla

• Norrbotten
« Svar #63 skrivet: 22 aug-12 kl 00:06 »
Ingen som tänker säga emot och påstå att Malinois är en perfekt förstahund...?  ???  (Jag vet, men jag är bara förtjust i dem.) /Jens

Jag kan säga som så... Med rätt hjälp, med mängder av träning och vilja att få det att bli bra så sure! Men om jag ser till det du skriver i ditt första inlägg vore det rena vansinnet att skaffa en Malle.
Jag har haft en belgare(laekenois) förut och när hon gick över regnbågsbron fick jag verkligen rannsaka mig själv för att inte bara dyka på en ny belgarvalp(malle). Det hade säkert kunnat fungera om jag fått tag i nån lite stillsammare linje/valp men.. det är inte rättvist(mot hunden) att sitta och köra en F1-bil som om det vore en moped. =)

Jag tror att en pinscher kan passa er bra, möjligen är de lite väl energiska men får du tag i en bra valp så bör det inte bli några problem. De har en rätt rejäl jaktinstinkt, se upp med det om du inte vill ha en hund som "drar iväg".
Alltså... med rätt träning kan man åstadkomma mirakel med vilken hund som helst i princip. Allt handlar ju om att våga be om hjälp(IRL!) om man känner att det är något som kan bli ett problem.

Yippie

• Västmanland
« Svar #64 skrivet: 14 sep-12 kl 15:49 »

Titta på filmen i den här länken, den är gjord av pinscherägare:
  :'(
Den här uppfattningen har tyvärr jag som många andra om pinschrar... Det är jättejättejobbigt och svårt att leva med en hund med mentala problem. Det är nästan omöjligt att säga när det räcker, när det inte fungerar längre... Jag vill aldrig någonsin utsätta mig för det igen (har dock ingen pischer utan en annan hund som inte gillar människor). Dessutom är det inte enkelt att lära en hund att bli viltren. Och just pinschrar är ju kanske inte de som är de som har mest vilja att vara till lags heller. Nej jag kan tyvärr inte rekommendera pinscher  :-\

Jag tror att en finsk lapphund skulle kunna passa er riktigt bra!

Och jag vill också lägga till, jag tycker du tänker rätt när du skriver att ni inte vill ha en för stor hund. Det mesta blir mycket enklare med en mindre hund. Jag själv är inte heller så stor/tung och har en på 33 kg och en 16 kg. Enorm skillnad. För även om man inte "ska behöva" använda sin vikt mot sin hund så gör man det ibland. Jag tänker inte skaffa en till hund som väger över 20 kg, hellre max 15 kg!

dooh

• Skåne
« Svar #65 skrivet: 14 sep-12 kl 16:10 »
Jag vill med slå ett slag för pudeln. Galet allsidig hund som är extremt personlig och vaken.
Ställer verkligen upp för sin familj och inte alls svårövertalad till nya saker.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #66 skrivet: 14 sep-12 kl 16:27 »
Apropå hundars vikt.  Min collie väger 30 kg.  Aldrig någonsin har jag  känt detta som en svårighet,  mer än den gången jag försökte väga honom genom att lyfta upp honom i famnen. Han är alltid snäll och vill vara till lags, har aldrig bråkat med någon  i hela sitt liv (fyller 9 i vinter)
Däremot kände jag en hund på max 15 kg som drog omkull sin husse, en storvuxen karl,  flera gånger.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #67 skrivet: 14 sep-12 kl 16:42 »
hakar på lite här.
Har en liten hund Griffon 1 år,som är mer vild än tam.
Har även en till Griffon snart 13 år som går på övertid.
Jag villa ha en robust lite större hund som gillar att var ute i skog och
land ,.
Vi bor på landet och går i skogen varje dag.
Min make är pensionär och jag jobbar deltid så det passar utmärkt med hund.
Som gammal hundmänniska har jag svårt att hitta ngt som passar.
Tänker nog satsa på en vuxenhund , då har man inte så mycket att välja på.
den ska även gå ihop med min lillagriffonfröken.
Läser denna tråd med intresse.
Just Västgötaspets har tilltalat mig.
Finns säkert individer som inte gillar att valla.
Labrador är jag heller inte främmande för, men har sett många som jag tycker är dåliga mentalt.
Förlåt att jag trängt mig på i tråden.
Hedemorahöns

Körven

• Värmland
« Svar #68 skrivet: 14 sep-12 kl 16:43 »
Det är väll bara en hund ras som gäller Shäfer. Intligent lättlärd allround hund, den har allt.
Några missförstådda raser är också Pudel och Mops. Någon mämde Västgötaspets det är också en hund som är misstolkad. Men är man uppvuxen med Shäfer så är det väldigt svårt att växsla om hundras. Det är som med Lippiznerhästar har man hållt på med sådana så är det som att byta farkost från en lättkörd sportbil till traktor,så käns det om man rider andra hästar.
Ett enkelt knep ,det gäller alla däggdjur,ju tätare det är mellan öronen desto mindre hjärna får det plats där i mellan. Presis som med Mc Donalds freeken som lyckats få in öronen under keepan,men där är det nog mer frågan om höjden på skallen.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #69 skrivet: 14 sep-12 kl 17:14 »
Min man är gammal schäfergubbe, har hållit på med bruks i många år.
Jag har haft en schäfer i hemmet , mycket trevlig tik.
Nu vill vi ha annan ras.
« Senast ändrad: 14 sep-12 kl 17:34 av Lycka »
Hedemorahöns

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #70 skrivet: 14 sep-12 kl 18:02 »
Titta på filmen i den här länken, den är gjord av pinscherägare: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=sMwncfR4tFc  :'(
Den här uppfattningen har tyvärr jag som många andra om pinschrar... Det är jättejättejobbigt och svårt att leva med en hund med mentala problem. Det är nästan omöjligt att säga när det räcker, när det inte fungerar längre... Jag vill aldrig någonsin utsätta mig för det igen (har dock ingen pischer utan en annan hund som inte gillar människor). Dessutom är det inte enkelt att lära en hund att bli viltren. Och just pinschrar är ju kanske inte de som är de som har mest vilja att vara till lags heller. Nej jag kan tyvärr inte rekommendera pinscher  :-\

Jag har också uppfattningen att rasen har stora mentala problem

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #71 skrivet: 14 sep-12 kl 18:06 »
Varför inte lapsk vallhund, vackra pigga och lydiga. För lite päls för mig därför har jag finska lapphund istället, men finnen kan vara lite väl egensinnig ibland.

torpjens

• Södermanland
« Svar #72 skrivet: 14 sep-12 kl 23:06 »
Hej!

Tack för nya svar. Jag ska försöka svara alla, jag tänker mig att ni vänder er till mig i någon mån eftersom jag är TS.  ;)

Lapsk vallhund: Fantastiskt fin, dock avlad för att springa, och springa, och springa och valla... Har varit i kontakt med uppfödare och förstått att en sådan hund skulle få det dåligt hos oss p.g.a. för lite arbete och löpning.

Schäfer: Brukshund, krävande enligt många, inte lämplig förstahund, dessutom är jag uppväxt på 60- och 70-talet då schäfrarna var ungefär som jag tror pitbull pitbull-amstaff är idag - för hårt avlade och för många felaktiga ägare så jag har lite dålig erfarenhet av dem. Så, jag känner inte för schäfer...  ::)

Griffon: För liten.

Finsk lapphund: Njooo... Kan vara ett alternativ....

Pudel: Återigen mina dumma förutfattade meningar. Men visst skulle en storpudel kunna vara ett alternativ....

[size=78%]Jag gillar i och för sig Pitbull också men de är ju avlade i många generationer för att vara aggresiva mot andra hundar så de går bort för min del.[/size]

Men min favorit Pinschern då? Räcker det inte att hitta en bra individ från en seriös uppfödare? Alla pinschrar är väl inte galna?

Har hittat en uppfödare (välkänd sådan i Pinscherkretsar). De avlar lite olika, jag tänkte mig att om man tar en som är avlad på föräldrar för att bli lugnare och väljer en bra individ så borde det väl funka? Jag tycker de verkar idealiska i många avseenden.

En känslosam film kan man ju sätta ihop (inget illa menat) men med utvalda exempel kan man visa att även andra raser har stora problem. Jag nekar inte till att Pinschern som ras har en del problem men önskar att någon argumenterar emot rasen utan att peka på problemindivider. Uppenbarligen finns det bra Pinschrar också, annars skulle ju rasen ta slut och jag har träffat en del trevliga - till synes stabila - exemplar. Men visst, det kanske är så att de var exceptionella undantag.

Upplys mig!

Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #73 skrivet: 14 sep-12 kl 23:13 »
Det går alltid att köpa bra individer även i raser som har många med dålig mentalitet. Men du som nybörjare bör nog inte bara lita på vad uppfödaren säger. Även människor som jättebra iövrigt är ibland hårresande dåliga på att bedömma sina egan hundar. Att någon är stor och välkänd är faktiskt inte alls någon garrant att personen bryr speciellt om sina djurs mentalitet i någon ras, men speciellt i en ras vars enda meritering är skönthetstävlingar (jag tror vi skulle ha bra mycket bättre hundraser utan dessa förbannade utställningar).

RäddförDamien

• söker beskydd mot demoner
    • -
« Svar #74 skrivet: 14 sep-12 kl 23:34 »
Varför inte lapsk vallhund, vackra pigga och lydiga. För lite päls för mig därför har jag finska lapphund istället, men finnen kan vara lite väl egensinnig ibland.

Finnar är alltid egensinniga. ♥

Är det inte en västgöta spets du ska ha då torpjens? Aktiv men inte för, självständig men inte galet så...

Däremot undrar jag om det är klokt att tänka sig att ha en Griffon (envis råtthund) med en Västgöta spets som är en liten boskapsvallhund, båda envisa och små till storlek = alltför lika i temperament? Kan någon expert upplysa?
(ang Lyckas fråga)
Om man tror att en personlig tolkning av god ton är överordnad rasism och sexism är man inte så genomtänkt. Men hey, det behöver man inte vara heller om man är moderator.

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #75 skrivet: 14 sep-12 kl 23:40 »
Min man är gammal schäfergubbe, har hållit på med bruks i många år.
Jag har haft en schäfer i hemmet , mycket trevlig tik.
Nu vill vi ha annan ras.

Mellanpudel! De mycket bättre än de stora!

kbh

• Gäst
« Svar #76 skrivet: 14 sep-12 kl 23:42 »
Finnar är alltid egensinniga. ♥

Är det inte en västgöta spets du ska ha då torpjens? Aktiv men inte för, självständig men inte galet så...

Däremot undrar jag om det är klokt att tänka sig att ha en Griffon (envis råtthund) med en Västgöta spets som är en liten boskapsvallhund, båda envisa och små till storlek = alltför lika i temperament? Kan någon expert upplysa?
(ang Lyckas fråga)
Men det är ju en boskaps vallare ju :)

RäddförDamien

• söker beskydd mot demoner
    • -
« Svar #77 skrivet: 14 sep-12 kl 23:43 »
Ja?
Om man tror att en personlig tolkning av god ton är överordnad rasism och sexism är man inte så genomtänkt. Men hey, det behöver man inte vara heller om man är moderator.

kbh

• Gäst
« Svar #78 skrivet: 14 sep-12 kl 23:45 »
Ja?
Ä missa ju bara et ord där  ;D

torpjens

• Södermanland
« Svar #79 skrivet: 14 sep-12 kl 23:59 »
Mellanpudel! De mycket bättre än de stora!

Varför säger du så? Sen, ni må ursäkta men jag klarar helt enkelt inte mindre pudlar än storpudeln. Jag menar, det är som att försöka tvinga sig själv att bli kär i nån som man ogillar, det går inte. Samma sak med västgöten, visst har de få jag träffat varit trevliga men jag kan inte tänka mig en sån. Det går bara inte.

Hmmm... Det kanske är så att min dröm om en hund är behäftad med så många villkor att den hunden inte finns? Ett sätt för mig att lura mig själv att inte skaffa hund...  :-\

De pinschrar som får problem, vad beror det på? Om föräldrarna är MH-testade, hjälper det?

Det om utställningar, menar du att Pinschern enbart avlas på utseende? Hursom håller jag med om att man nog skulle lägga mer vikt vid mentalitet än utseende.

Vänligen
Jens

Dela detta:

* Inloggade just nu

179 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser