Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min hund?  (läst 23211 gånger)

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
Min hund?
« skrivet: 12 jul-12 kl 00:15 »
Hej!

Vanlig fråga men önskar ändå åsikter...

Egentligen vill jag ha en tuff hund och en fri hund och en vacker hund och en.... Men sen inser jag att jag är ganska lat, att jag inte kommer att vara ute jättemycket med den och att jag egentligen kanske mest är ute efter en kompishund. Så jag har tittat på massa raser; började med akita inu (inte great japanese dog) för mentaliteten och utseendet, kom till polarhundarna och samojeden, funderat på alla möjliga raser och till slut landat på att jag tror en Eurasier skulle passa mig.

Nu är det så (har jag fattat det som) att Eurasiern är en familjekär nalle som är oduglig till allt utom sällskap. I och för sig uppfyller det 95% av mina önskemål men... Jag skulle ju önska att min framtida hund vaktade lite, vallade lite, skyddade lite, spårade skadskjutet vilt någorlunda bra och tydde sig hårt till familjen. Dessutom måste den vara vacker i mina ögon och vackra hundar bär svansen upprullad (på spetsvis), dessutom får den inte vara för liten.

Funkar en Eurasier, kan man - trots dess raskaraktäristik - få den att vakta, valla, söka och skydda eller har jag missat någon ras?

Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

anders50

• Gäst
SV: Min hund?
« Svar #1 skrivet: 12 jul-12 kl 00:25 »
Den har ju allt du söker utom instinkten att valla.

torpjens

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 12 jul-12 kl 00:28 »
Kan en hundklåpare träna en hund utan vallinstinkt att valla?

Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Charlotte

• -
« Svar #3 skrivet: 12 jul-12 kl 00:31 »
Du har missat en ras:
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Västgötaspets#section_3
Sorry :-[ såg först nu att den inte fick vara för liten...
Men, enligt min mening kan man inte träna in vallning hur duktig man än är om inte instinkten finns...
Kanske Isländsk fårhund vore nåt?
Mvh
Charlotte
« Senast ändrad: 12 jul-12 kl 00:35 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kawachi

• Allt är möjligt- hela tiden
    • Jämtland
« Svar #4 skrivet: 12 jul-12 kl 00:36 »
Till viss del kanske en instruktör skulle lyckas med uppgiften, men ska man ha en hund med vall instinkt, får man räkna med en massa aktiverande :P
Men annars är ju den rasen superfin, en av grannarna har två supertrevliga sådana :)

Charlotte

• -
« Svar #5 skrivet: 12 jul-12 kl 00:39 »
Västgötaspetsen och Isländska fårhunden tror jag skulle nöja sig med dom aktiviteterna Torp Jens tänker erbjuda :)
Om man lägger ihop allt han räknar upp är det inte så lite...
Mvh
Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

torpjens

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 12 jul-12 kl 00:43 »
Du har missat en ras:
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Västgötaspets#section_3
Sorry :-[ såg först nu att den inte fick vara för liten...
Men, enligt min mening kan man inte träna in vallning om inte instinkten finns...
Kanske Isländsk fårhund vore nåt?

Mhmmm.... Västgöten för liten (som du skriver) och - i mina ögon - inte snygg. Isländska fårhunden verkar lite "mesig" (som Eurasiern) men utan Eurasierns utpräglade tillgivenhet och mer "bjäbbighet" - en egenskap jag förstått är rätt vanlig bland spetsar.

Missförstå mig inte nu, jag är väldigt tacksam för tipsen och försöker tänka på var och en av dem. Jag har tänkt massor och hälsat på några uppfödare, de hundar som känts minst fel har varit Eurarsierna.

Så vallning är inte något som finns hos alla hundar, i större eller mindre grad? Jag inbillade mig det.

Nån som har Eurasier och har nytta av den? Berätta!  :)

Vänligen
Jens

torpjens

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 12 jul-12 kl 00:48 »
Tillägg: Detta är alltså drömmen om min första hund... Så jag behöver en ras som är hyfsat lämplig för förstagångsägare. Är väldigt förtjust i Malinois men har tvingats inse att det inte är en lämplig förstahund. Har hälsat på hundar och ägare och blivit avrådd så det får väl anstå till nån gång när jag förstått min första hund.

Vänligen
Jens

torpjens

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 12 jul-12 kl 00:49 »
Till viss del kanske en instruktör skulle lyckas med uppgiften, men ska man ha en hund med vall instinkt, får man räkna med en massa aktiverande :P

;D  Så jag lär inte fixa det. Men visst är de fina.  :)

/Jens

Charlotte

• -
« Svar #9 skrivet: 12 jul-12 kl 00:54 »

Mhmmm.... Västgöten för liten (som du skriver) och - i mina ögon - inte snygg. Isländska fårhunden verkar lite "mesig" (som Eurasiern) men utan Eurasierns utpräglade tillgivenhet och mer "bjäbbighet" - en egenskap jag förstått är rätt vanlig bland spetsar.
Så vallning är inte något som finns hos alla hundar, i större eller mindre grad? Jag inbillade mig det.
Nån som har Eurasier och har nytta av den? Berätta!  :)

Dom islänningar jag känner är inte mesiga men tillgivna :)
Bjäbbar gör dom när dom vallar och vaktar gården...
Man kan ju med lydnad få vilken ras som helst att gå till höger, vänster och stanna...
Och har man extremt väl invallade djur på ett litet inhägnat område så flyttar dom sig väl från punkt A till punkt B (finns en massa utländska filmer på Youtube), men utan en viss medfödd djurkänsla tror jag inte man har så stor nytta av hunden i arbete...
Mvh
Charlotte

torpjens

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 12 jul-12 kl 01:07 »
Om man lägger ihop allt han räknar upp är det inte så lite...

:-\  Jag vet... Men man kan ju försöka hitta den bästa kompromissen.  :)  För hundens skull tror jag det är bra att jag accepterar att jag inte kommer att jobba jättemycket med den, en timme ett par ggr/vecka för träning är väl vad jag räknar med, resten av tiden blir det mest promenader och ligga i soffan och kolla TV tillsammans - om jag ska vara ärligt mot mig och hunden.

Har passat en speciell hund några gånger, en blandras (bilaga) som jag blivit fäst vid. Hon är i och för sig inget av det jag önskar utom en TV-kompis och vakt- samt skyddshund men så himla mysig. Men som sagt, en blandis, 8 år gammal, och inget jag kan hitta och träna som jag vill - dessutom inte min.  :'(

/Jens

Charlotte

• -
« Svar #11 skrivet: 12 jul-12 kl 01:20 »
Jag tror du missuppfattade mig, jag menade inte att det är omöjligt att få ihop en hund med egenskaperna du vill ha :)
 Och även om du gör bara lite av alla aktiviteterna du räknat upp så tror jag hunden får mer att göra än vad många av "Vallhund-light-raserna" får hos sina ägare.
Ett par av mina kompisar som har islänningar vallar inte, spårar inte, utan deras hundar är gårdsvaktande sällskapshundar.
Mvh
Charlotte

torpjens

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 12 jul-12 kl 01:23 »
Ingen som tänker säga emot och påstå att Malinois är en perfekt förstahund...?  ???  (Jag vet, men jag är bara förtjust i dem.) /Jens

torpjens

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 12 jul-12 kl 01:30 »
Jag tror du missuppfattade mig, jag menade inte att det är omöjligt att få ihop en hund med egenskaperna du vill ha :)

Ok, vilka raser ska jag då kolla på?

Och även om du gör bara lite av alla aktiviteterna du räknat upp så tror jag hunden får mer att göra än vad många av "Vallhund-light-raserna" får hos sina ägare.

Så ett par timmar i veckan med aktiv träning (1 h lördag + 1 h söndag) är ok för att ge hunnen mental träning? Tänkte att man kunde gömma köttfärs, släpa köttbitar, skälla på främlingar, smyga på rådjur och kolla TV tillsammans. Kanske låter naivt men jag förenklar litegrann.

Vänligen
Jens

Charlotte

• -
« Svar #14 skrivet: 12 jul-12 kl 01:35 »
Ingen som tänker säga emot och påstå att Malinois är en perfekt förstahund...?  ???  (Jag vet, men jag är bara förtjust i dem.) /Jens
Det är jag också :-[
Men jag insåg att Border Collien är en "lättsammare" ras så därför blev det en sån till istället...
Mallen är lika "rapp" som en BC men har mer skärpa att hantera.
Sen finns det säkert lugnare Malleindivider också, men det är nog svårt att se när hunden är valp...
Mvh
Charlotte

HippieMama

• Sum ergo sum
    • -
« Svar #15 skrivet: 12 jul-12 kl 01:49 »
Nä, gör det inte svårt för dig om du inte är beredd att byta liv och kanske få mycket att göra...
Så ett par timmar i veckan med aktiv träning (1 h lördag + 1 h söndag) är ok för att ge hunnen mental träning? Tänkte att man kunde gömma köttfärs, släpa köttbitar, skälla på främlingar, smyga på rådjur och kolla TV tillsammans. Kanske låter naivt men jag förenklar lite grann.
Leta efter en hund som är stabil och lättlärd i det du vill. Tänk på att alla valpar är bedårande, och din kommer att vara fantastisk, även om den inte blir så hög/stor/snygg som du skulle vilja nu när du inte har någon. Det är som att få barn; ingen är finare eller kunde vara bättre!
Titta!
Fred, Kärlek & Kaffe; den heliga treenigheten.
http://youtu.be/BXpdmKELE1k

Charlotte

• -
« Svar #16 skrivet: 12 jul-12 kl 01:50 »
[quote author=torpjens link=topic=137874.msg1295170#msg1295170 date
Om du vallar, tränar viltspår, och låter hunden vakta gården som du skrev i första inlägget så behöver du nog inte gömma köttbullar på helgerna också ;)
Mvh
Charlotte

manna

• -
« Svar #17 skrivet: 12 jul-12 kl 07:56 »

Jag skulle, lite tillspetsat, vilja säga att alla raser fungerar som förstahund. Den stora frågan är snarare om människan som köper hunden förstår vad den håller på med. ;)

Mitt råd är att du börjar med att tänka efter vilket sorts liv du erbjuder en hund och hur intresserad du är av träning, utejobb, pälsvård etc. Välj sedan ras efter det. Jag rekommenderar att du tittar på renrasiga hundar, och jag tror att en av gårdshundarna passar bäst om du är ute efter "lite av varje". Minns dock att de allra flesta raser s a s har "grundvakt" i sig; de värnar sitt hem och sin flock, de säger ifrån när någon kommer in på gården/i hemmet. Med träning kan man även förstärka önskat beteende, men du får naturligtvis inte samma "kräm" i vakt, vallning osv hos en individ som inte är framavlad för att användas inom dessa områden.

Om jag ska ge rastips gällande allt-i-allo, så får det bli islänningen.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 12 jul-12 kl 08:05 »
Vad du än gör köp inte hund på utseendet! Skit i hur de ser ut, du kommer att älska hunden och tycka den är vackrast i världen efter två ögonblink iallafall. Försök att ta reda på häsloläget i rasen, vilket inte alltid är så lätt, uppfödare har en tendens att tycka allt är perfekt inom rasen, eller iallafall säga det till nybörjare. 

torpjens

• Södermanland
« Svar #19 skrivet: 31 jul-12 kl 22:18 »
Hej igen!

Nu har jag läst alla svar flera gånger. Jag har också finkammat SKKs rasguide  http://www.skk.se/kopahund/hundraser-valpkullar/ och kommit fram till ytterligare kandidater. Jag har med familjen besökt en uppfödare av Eurasier och blivit lite - ehhh - mer tveksam till rasen. Vi har också - sedan sist jag skrev - passat den blandras jag tidigare skrivit om lite längre tid och kommit till vissa insikter.

Blandisen vi passat är fantastisk så länge hon är med oss i familjen. Hon är vaken, kollar vad vi gör, kollar var vi är, kollar att det inte kommer några läskiga typer och talar tydligt om när det kommer någon, oavsett om denne är läskig eller inte. Nackdelen med henne är att hon är väl skarp (tror jag det kallas) eftersom hon med skall och morrningar rusar på dem som närmar sig för snabbt. Hon talar också om när barn i omgivningen blir för högljudda genom att snabbt vända sig mot dem och morra. Samtidigt är hon beskyddande mot barnen när någon främmande närmar sig. Jag gillar henne verkligen när hon är hemma hos oss i lugn och ro och promenerar eller kan ligga framför huset eller i soffan. Med många människor verkar hon inte må bra eftersom hon hela tiden är på spänn och vill ha koll på allt och alla. Hon är lydig utom i att hon inte accepterar när vi säger att en främmande är ok - jag måste hålla henne då. Slutsatsen är att vi vill ha en vaken men inte allt för skarp hund.

Eurasierna (tre klart olika individer; från klart tillbakadragen till väldigt social) kändes... Tråkiga, lite slätstrukna, inte alerta i alla fall. De verkade mest intresserade av att lulla runt och bara vara. Inget ont i det men inte den attityd jag söker.

Vi har diskuterat fram och tillbaka vad det är vi önskar av en hund och kommit fram till några egenskaper vi önskar:
  • Fungera i sociala sammanhang med nya människor som vi sagt är ok (den måste inte vara intresserad men ska heller inte skrämma bort folk eller kräva ständig koppling).
  • Vaken (pigg / alert).
  • Inte ge sig iväg och jaga rådjur eller annat vilt på egen hand.
  • Varna när okända närmar sig (någon liten skärpa).
  • Inte liten (Minst 45 cm mankhöjd) men inte jättestor heller (max 35 kg).
  • (Bonus: Kan den hjälpa mig att hålla reda på får eller vakta höns utan att äta upp dem är det ett plus men inte alls något krav.)
  • (Bonus: Om någon aktivt attackerar någon i min familj föredrar jag att hunden inte springer och gömmer sig.)

Nuvarande kandidater:

Har jag missat någon hund? Jag har när jag läst rasbeskrivningarna tagit bort alla som beskrivs som "dominanta", "stark jaktinstinkt", "inte förstahund" eller som utpräglade vallare - har ingen lust att ha en hund som blir aldeles fnattig och börjar valla folk eller bilar bara för att vi inte låter den jobba med vallning.

Som jag skriver i början är jag ganska lat men familjen räknar med att ge den knappt en timmes promenad/löpning eller ibland lek varje dag. Jag inbillar mig också att den kommer att få leka leta köttbulle, följa spåret av en släpad fläskkottlett och allmänt busa runt lite då och då - främst helger. Jag vet inte om jag klarar det men vill försöka lära den att fungera som eftersökshund men däremot inte för att stöta upp eller ställa vilt.

Vänligen
Jens

Dela detta:

* Inloggade just nu

200 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser