Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tvärt om-bekännelsetråden  (läst 9054 gånger)

ianitor

• Värmland
Re:Tvärt om-bekännelsetråden
« Svar #20 skrivet: 03 dec-06 kl 01:13 »
Det där med att flytta ofta blev en intressant insikt; jag flyttade från ett ställe jag bott ganska länge för lite mer än ett år sedan, och insåg när jag läste om flyttstädandet att jag inte packat upp alla grejer därifrån än... och inte saknar så många av dem heller! Tyckte jag städade och slängde gammalt skräp så duktigt när jag packade ner alltihopa...

den onödigaste pryl jag äger måste ändå vara fritösen. det är svårt att laga något nyttigt när hela grejen är att bada sakerna i flott...  ::) så den skulle kunna få åka ut...
Vild stiltje och lugn panik, allt på en gång.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #21 skrivet: 06 dec-06 kl 19:16 »
Det där med att flytta ofta blev en intressant insikt; jag flyttade från ett ställe jag bott ganska länge för lite mer än ett år sedan, och insåg när jag läste om flyttstädandet att jag inte packat upp alla grejer därifrån än... och inte saknar så många av dem heller! Tyckte jag städade och slängde gammalt skräp så duktigt när jag packade ner alltihopa...

den onödigaste pryl jag äger måste ändå vara fritösen. det är svårt att laga något nyttigt när hela grejen är att bada sakerna i flott...  ::) så den skulle kunna få åka ut...
Inte riktigt....om du får in oljan i maten så har du friterat på för låg värme.
Tanken är att det skall vara tillräckligt varmt så att matens egna vatten förångas och trycks ut, vilket förhindrar oljan att tränga in.
Rätt friterad mat innehåller mindre fett än stekt mat.
Dessutom blir maten jämnare stekt under fritering då den är helt omsluten av värmekällan till skillnad från maten i stekpannan. Fisk t.ex blir mycket magrare av fritering än av stekning i stekpanna.

Men hade jag en elektrisk fritös så skulle jag också slänga ut den, dom är hopplösa att få bra resultat ur....en djup kastrull, en termometer, lite olja och en hålslev fungerar mycket bättre.

Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #22 skrivet: 06 dec-06 kl 20:27 »
Nu har jag bestämt mig - jag ska försöka kränga finporslinet. Hur många gånger har jag använt det?  ::) Det finns kanske nån hugad spekulant här?  ;)
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #23 skrivet: 06 dec-06 kl 20:39 »
Vad är det för porslin? Fabrik, mönster?? (kolla vad det står undertill...)

Skogstrollet

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 07 dec-06 kl 12:08 »
Fast att jag lever i en ständig period av att göra av med saker sedan ett par år tillbaka, så känns det fortfarande som om jag är i startfasen. En hel del saker som jag tycker är bra (te.x tvättmaskin, skruvmejsel eller högtalare), sparar jag i ett antal exemplar.
Man vet ju aldrig om det kan behövas  ;)
Så där är väl något för mig att göra av med; 2 x-tra kylar, 73 skruvmejslar, 8 högtalare i varierande storlek, eller nej - jag tror att jag behåller dem i varje fall. Det är ju snart sommar igen, utesäsong med behov av högtalare lite varstans...

Min man hade tidigare en automatväxlad bil. Han hade (och har fortfarande) teflonminne, så varje gång han var inne på macken köpte han växellåde-olja. Nu har vi ingen sådan bil, men typ 30 flaskor röd fin olja  ;D

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 07 dec-06 kl 12:25 »
För 20 år sedan hade vi en Volvo 240. Det står fortfarande, fem bilar senare, oanvända reservdelar till den bilen i garaget. Det är ju bra att ha nästa gång man köper en Volvo 240.

Nettus

• Småland
« Svar #26 skrivet: 07 dec-06 kl 17:16 »
Vad är det för porslin? Fabrik, mönster?? (kolla vad det står undertill...)

Det är Rosenthal, Marie Björnbär.

Pika

« Svar #27 skrivet: 07 dec-06 kl 19:14 »
Glömde en sak - plastpåsar! Dom är f-n överallt. Dags att hitta en bättre lösning!

Lösningen är på väg för jag håller på att uppfinna den! Men den är fortfarande hemlig...

Mannen och jag flyttade nyss från en trea till en etta och gjorde oss av med det mesta; alla gamla skänkta möbler och alla saker utom skivorna, datorn, fotoalbum och kläder. Av porslinet som vi kunde servera 60 personer på samtidigt sparades tio tallrikar och några glas. Våra prydnadssaker består nu bara av saker som betyder något för oss/som vi har köpt och inte sånt som släktingar köpt (för att dom tycker det är fint, inte för att mottagaren - dvs vi - ska tycka om det!). Således har vi nu två röda vaser och två figurer.

Tips! I förrådet har vi en varsin låda (stora som bananlådor) för minnesgrejer från barndomen mm. Får det inte plats däri får man kasta något. Detta gör att man sparar de saker man verkligen har minnen av och vill bevara och inte varenda j-vla teckning man gjort (ska spara alla mina barns teckningar istället).

Jag tycker om fria ytor och ett lättstädat hem, men det behöver inte betyda att man är varken pedant eller minimalist. I mitt fall betyder det snarare att jag är snål  :-[

Gryning

• Mirandas have
« Svar #28 skrivet: 07 dec-06 kl 21:10 »
Pika: du är  min idol. Jag tror aldrig jag blir så minimalistisk som du. Men jag är imponerad.

Jag tror jag har för helig inställning till böcker. Man skulle kanske ge de böcker till Erikshjälpen som man kan klara sig utan.

manna

• -
« Svar #29 skrivet: 09 dec-06 kl 21:25 »
Jag tror jag har för helig inställning till böcker. Man skulle kanske ge de böcker till Erikshjälpen som man kan klara sig utan.

Samma här. Jag har på tok för många böcker! Kanske är jag yrkesskadad... Har ganska seriösa planer på att sortera ut skönlitteratur som inte längre intresserar mig och i stället fylla på med mer nyttig facklitteratur. Helt utan böcker klarar jag ju mig inte!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Skogstrollet

• Skåne
« Svar #30 skrivet: 10 dec-06 kl 12:52 »
När vi flyttade från 300 m2 till 65 fick jag äntligen gjort det jag länge försökt. Jag gav bort nästan alla mina böcker  :o :o
Jag som alltid haft som mål att ha ett eget bibliotek, har under årens gång ändrat mig (inte så ovanligt eftersom jag är "tvilling") och i det nya huset hade jag med mig två lådor med böcker. Saknaden har ibland varit stor, men det finns ju kommunala bibliotek där de tar hem vad man än beställer  ;D
Gamla goa fackböcker som känns superviktiga finns kvar, och  jag fyller konstant på med nya böcker - men försöker hålla det på en låg nivå :-\

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
« Svar #31 skrivet: 10 dec-06 kl 18:12 »
Samma här. Jag har på tok för många böcker! Kanske är jag yrkesskadad... Har ganska seriösa planer på att sortera ut skönlitteratur som inte längre intresserar mig och i stället fylla på med mer nyttig facklitteratur. Helt utan böcker klarar jag ju mig inte!

kan inte annat än att hålla med jag också..........böcker är heliga.........kan inte göra mig av med en enda en.......inte ens de som jag har läst en 7-8 gånger.............helt utan böcker tror jag att jag skulle gå under...........och fick jag välja ut de "viktigaste" så skulle det nog bli runt 3-4 banankartonger iallafall...........

fast jag skulle verkligen behöva kasta/ge bort/sälja en hel del av min litteratur...........har till exempel kvar en såndär formel bok från fysiken i skolan.........
Live simply......so that others may simply live.

Nettus

• Småland
« Svar #32 skrivet: 10 dec-06 kl 20:19 »
kan inte annat än att hålla med jag också..........böcker är heliga.........kan inte göra mig av med en enda en.......inte ens de som jag har läst en 7-8 gånger.............helt utan böcker tror jag att jag skulle gå under...........och fick jag välja ut de "viktigaste" så skulle det nog bli runt 3-4 banankartonger iallafall...........

fast jag skulle verkligen behöva kasta/ge bort/sälja en hel del av min litteratur...........har till exempel kvar en såndär formel bok från fysiken i skolan.........

Men... en sån kan ju vara bra att ha! Man vet aldrig...  ;) ;D

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
« Svar #33 skrivet: 11 dec-06 kl 07:51 »
Men... en sån kan ju vara bra att ha! Man vet aldrig...  ;) ;D

precis mitt resonemang! ;D ::).............fast då blir det ju så himla mycket böcker..........
Live simply......so that others may simply live.

Alva

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 11 dec-06 kl 08:49 »
För rätt många år sedan så skänkte jag bort all skönlitteratur till någon loppis. Det var ett svårt beslut, men jag flyttade ofta och de är tunga  :P. Nu sparar jag bara på bild o faktaböcker. Ok, en o annan poesibok o några enstaka favoriter blir det ju...
Annars har jag tagit för vana att lämna vidare de böcker jag ibland köper.
En väninna som är med i en aktiv inköpsförening berättade att där har de en avdelning för bokbyte, man tar med sig de man läst ut o byter . Bra idé tycker jag.
De flesta böcker läser man ju ändå bara en gång, så varför spara på dem . Eller irriteras över att man lånar ut dem o aldrig får tillbaka dem, bättre att ge bort dem med en gång då  ;)..... Fast om jag någon gång får et riktigt stort hus så skulle jag älska att ha ett bibliotek, väggar klädda med böcker och en skön stol att sitta o läsa i..

manna

• -
« Svar #35 skrivet: 11 dec-06 kl 09:02 »
Fast om jag någon gång får et riktigt stort hus så skulle jag älska att ha ett bibliotek, väggar klädda med böcker och en skön stol att sitta o läsa i..

Inte behövs ett stort hus för att förverkliga den drömmen! Jag är på väg - och då bor vi på ca 80 kvm! Ska bara byta fönster i vardagsrummet, isolera väggen, lägga nytt plankgolv, bygga väggfast bokhylla och renovera chesterfieldgruppen...

En formelsamling är ju jättebra att ha! Hellre den än kass skönlitteratur skriven av kassa författare som bara kassa människor tycker om.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

Alva

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 11 dec-06 kl 09:15 »
Jo det är ju klart jag kan Manna  :). Men , jag har behov av rena väggar i vardagsrummet o sovrummet. Det tar så mycket ljus med väggarna klädda med böcker. Och arbetsrummet är gästrum och hyser de böcker jag har kvar dessutom, alldeles för trångt. Esten i mig behöver luft o ljus och massor av utrymme. En omöjlig ekvation verkar det som.
Skulle vilja ha tre rum till. Minst !
Tänk vilken lyx att ha ett rum bara för att måla i, ett annat som syrum, ytterligare ett för allt som dammar o skräpar.
Nu fungerar badrummet som grovarbetsplats, oljade nyss in mina trädgårdsstolar där.
Ja,ja, detta är ju verkligen lyxproblem. Och mosatt alla som talar om att minimera sina utrymmen.
Inte har jag råd att ha ett så stort hus heller! Men jag skulle älska att ha det.
Inte för att fylla alla rum med saker, snarare för att ha luft emellan dem.

Suresh

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 11 dec-06 kl 09:59 »
Jag har en varmvattensberedare som jag använder 1 gång per år ungefär.

Eluppvärmt vatten följer samma mall som spriten i mitt hem - kan vara bra att ha om du får besök.

manna

• -
« Svar #38 skrivet: 11 dec-06 kl 11:48 »
Det tar så mycket ljus med väggarna klädda med böcker. Och arbetsrummet är gästrum och hyser de böcker jag har kvar dessutom, alldeles för trångt. Esten i mig behöver luft o ljus och massor av utrymme. En omöjlig ekvation verkar det som.

Tänk vilken lyx att ha ett rum bara för att måla i, ett annat som syrum, ytterligare ett för allt som dammar o skräpar.

Upp med morrhåren! Det finns lösningar på allt! En lösning på "ljusproblemet" är att klä alla böcker med vitt papper. Det blir snyggt som tusan (jag är oxå estet!  ;)), men det kan ta lite längre tid att hitta rätt bok. Allt beror på hur väl invand du är med din litteratur. Ett gästrum är jag alldeles för egoistisk för att ha. Lyckligtvis är mannen funtad på samma sätt. Använda VÅR yta till NÅGON ANNAN? Aldrig... Nu har vi turen att vara med loge. Den ska så småningom hysa mycket av det du nämner, vävstol, symaskiner, tovningsbord, möbelverkstad etc.

Alva

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 11 dec-06 kl 12:28 »
Det var en bra idé Manna  ;), fast som du säger ,det kan bli lite problem med att hitta boken man vill ha.
Vad gäller gästrum så är det faktiskt av ren egoism jag har det. När jag har gäster så blir det alltid över natt eftersom de har så långt att åka. Då är det väldigt skönt att kunna stoppa undan dem i ett rum så att man blir av med dem  ;D 8).
Det blir lite mycket om man skall skava på varandra hela tiden och anpassa sig till folks uppstigande o sänggående.
Vill gärna äta frukost för mig själv, vara tyst tills kropp o tankar kommit i ordning...
Låter härligt med dina planer ! Det är alldeles nödvändigt att ha utrymme!!! när man skall göra vissa saker.
Såg att du fått samma som jag på personlighetstesten , så kanske är likheterna fler än skillnaderna ?

Har beslutat mig för att flytta till skogs igen-trots allt- längtan går inte att uthärda längre ! Så kosta vad det kosta vill.
Nu letar jag hus i Dalsland , att hyra om någon vet något?, och förhoppningsvis finns där liknande biutrymmen som hos dig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

191 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser