Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tvärt om-bekännelsetråden  (läst 9060 gånger)

Norrsken

• -
Re:Tvärt om-bekännelsetråden
« Svar #40 skrivet: 11 dec-06 kl 15:35 »
Du vill ha ett rum med väggar helt täckta av böcker, men måste isolera först?? Borde inte 20 cm böcker längs hela väggarna isolera rätt bra? Om man nu täcker alla väggar vill säga! Bara sluta göra sig av med böcker då...
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Eulalia

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 11 dec-06 kl 15:37 »
..och så glasdörrar på bokhyllorna, engelsk stil...mysigt, dammfritt och om man tar färgat glas (eller tyg på insidan) så blir det mer enhetligt..
Jag har också svårt att göra mig av med böcker..
Funderade på att lägga dem i snygga lådor av nåt slag, sorterade efter typ av bok, och stoppa undan dem nånstans.
Men jag gillar ju att bläddra i dem och måste ha dem tillhands, annars blir det bara så att de snygga lådorna ligger lite varstans och halvlästa böcker och blädderexemplaren ligger överallt...precis som nu.  
Egentligen är det ju precis som jag vill ha det..  ::)
« Senast ändrad: 11 dec-06 kl 15:42 av Eulalia »

manna

• -
« Svar #42 skrivet: 12 dec-06 kl 17:37 »
Du vill ha ett rum med väggar helt täckta av böcker, men måste isolera först?? Borde inte 20 cm böcker längs hela väggarna isolera rätt bra? Om man nu täcker alla väggar vill säga! Bara sluta göra sig av med böcker då...

Det är bara en vägg som behöver isoleras och att göra det med hjälp av böcker vore verkligen att göra det för enkelt för sig! Inte alls min stil. Dessutom vet jag ju inte om rummet alltid kommer att hysa böcker. Vem vet, det är kanske logen som ska bli bibliotek!

Det var en bra idé Manna  ;), fast som du säger ,det kan bli lite problem med att hitta boken man vill ha.

Jag har jättemånga, jättebra idéer! Säg till när du behöver en!  ;D

Vita böcker går oxå att känna igen, men du får lära dig höjd och tjocklek på boken i stället för att lita till att du minns färgen på bokryggen. Bra för skallen med motion. Minskar risken för alzheimers.

Egentligen är det ju precis som jag vill ha det..  ::)

Jag byggde bord av mina böcker en period. Det var så jag ville ha det. Ett tag. Sedan var bordsskivorna utlästa och då blev det svårt att läsa ett ben utan att allt rasade.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Varg-älva

• Finland
« Svar #43 skrivet: 12 dec-06 kl 18:54 »
I fråga om böcker är jag verkligen materialist. Bibliotek i all ära, men böcker måste man bara äga!!! Därför har vi bokhyllor överallt. I vardagsrummet där den nygamla bokhyllan är full,  i tamburen (jodå, där ryms en hel vägg full med böcker, kläderna får lite trångt, men vad kan man, man måste ju prioritera), på hyllor längs med taket o.s.v. Flickorna är likadana, till min lycka hittade sonen böckernas värld i somras...  Hos oss kan man inte ha för mycket böcker, bara för lite bokhyllor. Vilket vi har, väggarna börjar ta slut....

Mamma-Anna

• http://norgardsanna.spaces.live.com/
« Svar #44 skrivet: 16 dec-06 kl 21:17 »
Jag skulle vilja kasta min gamla fina gjutjärnskamin! Det gör mig galen, eftersom den inte är installerade utan bara står och tar plats och påminner mig om vår inkomptens som inte klarar av att få in den och alla firmor jag ringer för att få någon att ta sig an jobbet som jag välvilligt betalar för! Detta föranleder mig att faktiskt kunna göra mig av med all andra ickefungerande saker, och när jag ska lista dem blir det allt för många, så jag får nog ta ett röj igen!
Motorsåg,
grästrimmer,
elektriska värmespolar (vet inte varför jag har kvar dem)
värmeborste (samma sak, använder den aldrig någonsin)
torkskåpet i tvättstugan
hushållsassistent
en massa kläder (som är för mycket för små).
Alla småbarns och bebisgrejer (har börjat göra mig av men har ändå massor kvar).
Tv:n i sovrummet
väckarklockan
en hel del möbler
det mesta i prydnasaker (stoppar ändå in dem i skåp och har aldrig framme)
Hmmm. kanske får det bli gårdsloppis till våren!

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 16 dec-06 kl 21:57 »
Jag ger bort. Kommer mig aldrig för att ha loppis eller liknande.
Försökte ha andrahands affärer förr i tiden , men lade ner det projektet eftersom jag var alldeles för dålig på att ta betalt.
Gillar ju inte att betala särskilt mycket själv heller så....
Tycker att det är kul att se mina saker hitta andra hem.
Har flyttat väldigt ofta och varje gång blir jag av med en del.
Minimerar och komprimerar. Ändå fyller jag ensam upp en trea. Och skulle mycket väl kunna ha ett par tre rum till utan att springa vilse.
Sov rummet skall vara bara sovrum, utan plotter och prylar. Jag tror på luft och rymd för att sömnen och drömmarna skall bli bra.
Nu är arbetsrummet gästrum också och det är inte bra alls. För trångt. Skulle vilja ha ett rum för grovjobb, ett för måleriet o ett för textila tilltag. Nu står symaskinen ständigt på köksbordet o staffliet i vardagsrummet. Gillar inte att någon ser vad jag gör medans jag gör det så det är inte en bra lösning.
Har ett större förråd till lägenheten(marklägenhet/radhus) men där är ju fullt av flyttlådor cykel o annat oömt div pinnar och sånt ni vet.
Så när jag tänker på vad jag skulle behöva göra mig av med så är det inte så mycket längre.
Tvn , som jag fått, har aldrig köpt en själv, inga problem, ta den ! Den får mig bara att bli sittande som ett fån.gloendes på sådant jag aldrig minns ändå efteråt.
Inget körkort= ingen bil.
Ingen stereo. Inga köksmaskiner förutom elvisp och kaffemalare. Å dom behöver jag ju..
Mobilen har jag också fått, kontantkort, använder den nästan aldrig men tycker att den kan vara bra att ha.
Datorn, en gammal laptop också den en gåva, den är kul att ha , men,,,, jag skulle gott kunna vara utan, men vill jag ?
Har tänkt, går den sönder så går den sönder o då finns inga pengar till en ny o man kan ju inte räkna med att få varje gång... Tyvärr gav jag bort alla trädgårdsredskap när jag flyttade sist, trodde inte att jag skulle orka med att bo i skogen igen, det var dumt.
För nu har jag beslutat mig för att jag inte klarar av att leva så här. Att jag hellre har jävligt ont och allt vad det är med den struliga kroppen och återvänder till skogen.
Har bestämt mig för Dalsland. Och nej, jag har inte hittat något att hyra än.
Någon som vet något ? Runt Upperud, Håverud . Typ...

Så för att knyta ihop mina utvikniungar till begynnelsetråden så r bekvämligheten att bo nära affär , buss , vårdcentral osv. det som jag ger upp.
Jag mår inte bra alls av den här sortens liv, det gör mindre ont i kroppen, men själen har tagit stryk.
Prylar, de kommer o de försvinner, det är inte så viktigt.
Viktigt är att ha det vackert omkring sig, inte bara inne.

precis! det är viktigt att ha vackert omkring sig! :) ÄLSKAR fina naturlandskap,enkelhet inomhus..börjar få nog av statusprylar...

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 16 dec-06 kl 22:00 »
Pika: du är  min idol. Jag tror aldrig jag blir så minimalistisk som du. Men jag är imponerad.

Jag tror jag har för helig inställning till böcker. Man skulle kanske ge de böcker till Erikshjälpen som man kan klara sig utan.

ja, böcker och kunskap kan man ej få nog av, har precis skaffat mig en prenumeration på tidningen ÅTER,som ni nog alla känner igen, den är ju kanon!

Dela detta:

* Inloggade just nu

209 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser