Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  värmetak  (läst 1854 gånger)

Fridur

• Letar efter ett nytt arbete!
    • Halland
värmetak
« skrivet: 13 jul-12 kl 21:17 »
Nu har jag beställt ägg, och sen då?
Fungerar Briseas värmetak för de små? någon skrev att de blivit stekta och dog ::) Men kycklingarna klarar ju av det...
Någon som vet? Lr skall jag köra på vanlig värme lampa?
Bor på landet med sambo, katter, kaniner, vaktlar och Höns! Letar efter en gård att fylla med allehanda djur :)

tinaw

• Gäst
SV: värmetak
« Svar #1 skrivet: 14 jul-12 kl 08:39 »
Värmetak borde funka fint! Jag föredrar värmelampa första veckan så att jag kan se dem bättre, och se till att alla verkligen mår bra. Så ingen gömmer sig längst in under taket liksom. Sen byter jag till värmetak (Brinseas små har jag), för de gillar verkligen att krypa in under värmen. För att de ska kunna komma upp lite om de fryser extra har jag ibland bullat upp en frottéhandduk under ena sidan, så att de själva kan välja hur nära de kommer taket. Ingen har blivit stekt, och mitt värmetak blir inte så varmt att jag kan bränna mig på det ens om jag lägger handen på, ska det bli varmare alltså?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 14 jul-12 kl 10:35 »
Det är ju just det som ska vara en av fördelarna med värmetak jämfört med värmelampa, att på värmetaken kan man inte bränna sig, de sätter inte fyr på något, och dessutom drar de mycket mindre ström. Jag använder alltid värmetak till mina vaktelkycklingar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 17 jul-12 kl 08:27 »
Nu har jag beställt ägg, och sen då?
Fungerar Briseas värmetak för de små? någon skrev att de blivit stekta och dog ::) Men kycklingarna klarar ju av det...
Någon som vet? Lr skall jag köra på vanlig värme lampa?
Jag har också värmetak till mina små vaktelkycklingar. Total dödlighet från kläck till ett par veckors ålder kanske 3-5% eller så  ;) Så att dom blir stekta och dör stämmer inte riktigt  ::)

Däremot är jag inte säker på om Brinseas värmetak är så bra till vaktlar. Vitsen med värmetak är ju lite att dom ska efterlikna att krypa in under mamman. Vaktelkyllingar är ju pyttesmå och taket måste sitta riktigt lågt de första dagarna. Brinseas tak har 2 eller tre fixa lägen (minns inte vilket) och det kanske inte går att ställa det tillräckligt lågt  ??? Det bör man nog kolla upp.

Mina värmetak ska egentligen ha ben men jag har hängt dem i kedjor från taket istället. På så vis kan man justera höjden 1cm i taget allteftersom de växer  :)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Lycka

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 17 jul-12 kl 09:03 »
Pratade just om värmetak med en uppfödare igår.
Nu gällde detta kycklingar hon gillade  de från artic hen bättre än de från Högberga.
Själv irriterade jag mig på de rappliga benen från  de från Högberga .
Klart fördel att hänga upp det.
Ville bara så gärna se det där fotot på detta  ;)
Hedemorahöns

Fridur

• Letar efter ett nytt arbete!
    • Halland
« Svar #5 skrivet: 17 jul-12 kl 10:42 »
Tack för svaren, nu vet jag hur jag skall gå tillväga.
Har ju tusen andra frågor förstås...
Bor på landet med sambo, katter, kaniner, vaktlar och Höns! Letar efter en gård att fylla med allehanda djur :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

197 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser