Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dagens julstök  (läst 13923 gånger)

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
Dagens julstök
« skrivet: 02 dec-06 kl 15:44 »
Jag hade tänkt försöka dämpa julstressen lite genom att göra något stort eller litet julstök varje dag (annars brukar jag göra allt sista veckan och bryta ihop på lillejulafton).

Idag har jag städat lite noggrannare än vanligt, adventspyntat och gjort en krans att hänga på ytterdörren. Såg att färdiga kransar kostar dyra pengar i affären, så jag får väl skryta med min gratiskrans: stomme av björksly, klädd med granris, pyntad med lite band och plock som jag hade hemma och med stjärnor av uppklippta värmeljushållare. Blev riktigt fint  ;D

I morgon ska vi ha barnkalas för en nybliven 7-åring  :P barnkalas är inte riktigt min grej...

(tipstack till vem-det-nu-var som berättade om värmeljushållarstjärnor här på forumet)

Vad har ni gjort för julstök såhär långt?

hemmamamman

• Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
Re:Dagens julstök
« Svar #1 skrivet: 02 dec-06 kl 16:09 »
Jag har redan gjort jul-ljus. Jag är inte så duktig att jag kan stöpa ljus utan jag gör dom i formar. I år gjorde jag konformade ljus. Röda till tomtar och vita till änglar. Sen har jag gjort en lista på vilken julmat och vilka godisar vi ska ha. Jag är nämligen beroende av listor. :-[ Sen har jag gjort burkarna med marmelad och flaskorna med glögg som ska bli julklappar. Städa avskyr jag att göra så det skjuter jag på i det längsta.
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

Gryning

• Mirandas have
« Svar #2 skrivet: 02 dec-06 kl 16:19 »
Maken står hela dagen och maler köttfärs av julgrisen, så jag fick hela städningen på halsen. När alla barnen gick omkring och slöade ballade jag ur:
Det är NI som vill ha adventspynt och fint! JAG vill inte hålla på och städa helt själv, JAG bryr mig inte om adventspynt!
Så 10-åringen och 8-åringen skurade var sin toalett, 10-åringen tog dessutom hallen och 6-åringen sjävmant sitt rum.  :)
Och nu har de satt upp adventsljusstakarna och hängt upp stjärnan.  :)

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #3 skrivet: 02 dec-06 kl 18:09 »
Jag hamnade oxå med svartepetter = städningen själv idag. Sambon inte hemma och ungarna drällde runt och slappade. Så jag fick ett liknande tokutbrott och skällde på dem. Sen tog de och gjorde LITE i alla fall. Sjuåringen sprang runt med en dammvippa och åttaåringen gjorde en del nytta med mopp och trasor. Sen byggde de nånsorts koja i vardagsrummet och sabbade städningen och när de sedan började slåss så slängde jag ut dem i regnet.  ::)

Suck - det är inte lätt med dendär fina familjegemenskapen där alla hjälps åt och barnen tindrar med ögonen och är hur hjälpsamma som helst.

Men nu är det fint härhemma i alla fall  ;D

Gryning

• Mirandas have
« Svar #4 skrivet: 03 dec-06 kl 07:11 »
Christina: Skönt att man inte är ensam!!!!

Purpurea

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 03 dec-06 kl 17:23 »
Vi börjar alltid julfirandet strax innan december månad! Vi har skapat helt egna traditioner och förlustar oss med tomtar och pyssel hela månaden. Granen tar vi in i början av december och då bakar vi också pepparkakor och lussebullar. Värsta abstinensen går över då.  ;) Jag behåller höstgardinerna och slänger upp lite granris på gardinstängerna och vips - julstämning!

I och med att jag avskyr den kommersiella delen av julen så har jag i god tid avklarat julklapparna (redan i september ibland). Barnen får var sin, gubben ingen (vi sparar till ngt. gemensamt istället), släkten får rangliga hemmagjorda grejer från kidsen och övriga får inget! Löjligt att köpa grejer som kanske inte ens uppskattas av mottagaren, tycker vi. Dessutom kostar det så mycket om man har stor familj! Istället ordnar vi julträff hos oss och bjuder på sällskap och god mat. Knytis funkar när jag faktiskt inte orkar, ex när barnen var spädisar.

Jag tar det pö om pö men ser helst till att jag sista veckan innan jul är helt sysslolös. Alltså kan julen infinna sig tidigt hos oss. Och slut tar den innan nyår! Då är vi mätta på det! Och det är även då vi storstädar, sällan innan jul. Ut med det gamla - in med det nya... :)
Svaret på allt är 42...

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 03 dec-06 kl 19:47 »
En fördel med att bo solo - ja, bortsett från hund å katter - är att man bara behöver göra det man själv tycker är viktigt för julstämningen. I och för sig älskar jag julstök, så det blir ändå ganska mycket  ::) I år har jag satsat på att börja tidigt, hitills har jag gjort pepparkaksdeg till både kakor och hus - de ligger i frysen nu, tillsammans med julköttbullar och i morgon åker skinkan i saltlake. Jag har redan skrivit alla julkort och igår adventspyntade jag. Julklappar till syskonbarn som ska få köpta klappar är köpta och mönster till cowboyvästar åt övriga syskonbarn är framletade.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #7 skrivet: 04 dec-06 kl 20:36 »
Idag blev det pepparkaksdeg! När vi ska hinna baka ut den vet jag inte, men nu luktar det väldigt gott i köket i alla fall  :)

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #8 skrivet: 05 dec-06 kl 21:10 »
Inget julstök idag! Julfest på skolan - sådär lite lagom kul  ::) Två sockerhöga och övertrötta barn har nyss somnat...

Tingeling

• -
« Svar #9 skrivet: 05 dec-06 kl 22:11 »
Röda band i några av fönstren......har jag satt upp idag. Det är tradition och himla "juligt" tycker vi  :D   Så här........
  _l_l__
  _l_l__
    l  l
Í morgon ska det köpas julklappar....vill inte gå i affärer mer sen om jag slipper.
Juliga hälsningar från Gun
Det svåra är inte att åldras...
Det svåra är att vänja sej av med att vara ung

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #10 skrivet: 05 dec-06 kl 23:33 »
Förmiddagen gick åt att ploga gårdsplan och vägen upp till huset samt ta in en liten grantopp ´(lilljäntan ville ha en egen julgran vid sin säng i år).
På eftermiddagen bakade vi peparkakor och rullade minismällkarameller som hon sedan smyckade sin gran med.
Nu väntar vi på att Mor i huset skall komma hem så lilljäntan får visa upp sin skapelse. Sedan blir det dags att byta is mot vatten i det hönshuset som ännu inte fått elplatta installerad.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Linnea-maria

• grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
« Svar #11 skrivet: 06 dec-06 kl 10:21 »
Lyckliga du Fred som har snö. Här var det 7 grader varmt imorse. Folk plockar gula kantareller i skogen och det är mörkt och plaskblött. Normalt ska det vara en halvmeter snö här.
Vi har pyntat klart. Det är bara granen kvar. Sen ska vi baka pepparkakor när vi får tid. Maken har bakat frenetiskt några dagar nu för det kommer födelsedagar härnäst och barnkalas.
kan själv

Gryning

• Mirandas have
« Svar #12 skrivet: 06 dec-06 kl 12:01 »
Måndag. köpte julklapp
Tisdag: köpte julklapp
Onsdag: Har saltlake till skinkan på svalning och har surat för att späcket inte förvarats kallt nog och blivit dåligt... levern var i kylen så den var bra, men det blev inte nån leverpastej idag.  >:(  Mendet blir mer slakt på fredag så det blir tilll helgen.

Skogstrollet

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 06 dec-06 kl 18:09 »
Idag letade jag fram mitt breda röda silkeband, som sedan hamnade på badrumsdörren. Nu ser den(dörren) ut som en stor paket med rosett på mitten - juligt även där alltså  ;)

Jag har också letat upp hemmastickade tomtar som mormor gjorde när hon levde, och de har flyttat upp på de takbjälkar som är framme. Nu tittar de ner på oss hela tiden.
Mmmm, jag älskar julen  ;D

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #14 skrivet: 06 dec-06 kl 20:23 »
Idag letade jag bilder av pepparkakshus på nätet och hittade en skapelse som jag tänkt tillverka i en förenklad variant. Imorgon har jag tänkt knåpa ihop en mall - jag har inte hunnit idag.  :-\
« Senast ändrad: 06 dec-06 kl 20:24 av Nettus »
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #15 skrivet: 06 dec-06 kl 20:38 »
Jag håller på att fundera på pepparkakshuset. Men det är så mycket annat just nu att själva baket får vänta några dagar.

En annan grej jag tänkte fixa med är julkrubban. Vi har figurer till krubban men inget stall eller nåt sånt att arrangera figurerna kring. Och jag är inte sådär vidare värst fixig med trä och såg och sånt. Ett år gjorde jag ett stall i papp, men det höll ju inte nåt vidare  :P

Julkrubbeidéer, någon?

Gryning

• Mirandas have
« Svar #16 skrivet: 07 dec-06 kl 04:58 »
Vad säs om att kombinera krubban med pepparkakshuset?

Skogstrollet

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 07 dec-06 kl 09:59 »
ChristinaR
Jag var inne och kollade på din hemsida, vilken fin krans  :D
Jag älskar när någon kommer med sådana tankar som att använda värmeljushållaren. Skönt med återanvändning, och skönt att någon är snille på att tänka ut ideer  :P

/skogstrollet

annan

« Svar #18 skrivet: 07 dec-06 kl 13:12 »
häromdan: trädde små bitar av apelsinskal på metalltråd och formade till hjärtan, görfint i fönstret!

igår: handlade till svärmor på utförsäljning. skickade paket till usa...portot lika dyrt som paketen...

dagens jul-beslut: ringde mamma, får vi komma till er över jul (så slipper vi laga mat)?

dagens tips: hemma med nyfödd  :-*gör att man inte måste bry sig så mycket om julen, det finns liksom annat som är viktigare, dessutom hinner man inte. jul blir det ändå

« Senast ändrad: 07 dec-06 kl 13:13 av annan »
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #19 skrivet: 07 dec-06 kl 18:54 »
Vad säs om att kombinera krubban med pepparkakshuset?

;D Har faktiskt tänkt den tanken. Så kan barnen äta upp julkrubban efter trettonhelgen när figurerna flyttat ut. Tala om att blanda världsligt och andligt  ;D ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

214 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser