Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dagens julstök  (läst 13918 gånger)

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
Re:Dagens julstök
« Svar #80 skrivet: 22 dec-06 kl 18:24 »
Stora köksdagen idag: lade in sill, gjorde leverpastej (sambon hittade till slut svinlever på Coop Forum i Borås), tog hand om en 8-kilos kalkon (styckade upp den och stoppade i frysen, malde färs av en del), gjorde gravlax med apelsin och kryddpeppar (experiment), gjorde två sorters glass till julbordsefterrätt - pepparkaksglass och svartvinbärssorbet. I morgon gör jag saffransglass, sen har vi efterrätter för flera dagar  :D Nu känner jag mig lite matt....

Nån som tror att vi är matfixerade  ::) jo det är vi väl litegranna, det där förenklade julbordet vi talade om i början av december bara växer och växer... fast sen behöver man inte laga mat på flera dagar  :D

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #81 skrivet: 22 dec-06 kl 18:50 »
dagens julstök har bestått av julklappsinslagning.

Gryning

• Mirandas have
« Svar #82 skrivet: 22 dec-06 kl 20:01 »
Onsdag: Handlade det sista (trodde jag) bland annat i den utmärkta affären Morot och annat vid Drottningtorget i Malmö med fantastiskt fin färsk spenat, makalösa broccolin och alltihop Kravmärkt!
Torsdag: Packade in julklappar.
Fredag: Hjälpte min man julfantasten att städa, bakade vörtbröd och gjorde senapssill. Det är nästan första gången jag lägger in sill själv och det var ju både enkelt och ekonomiskt.
Och så har jag tagit ett julbad och läst om resor i det yttre och inre medan man och barn klätt granen och satt upp julkrubban.
Nu ska jag hälla upp en liten whisky och fullfölja min och barnens adventstradition sen förra året, läsa boken Julmysteriet av Jostein Gaarder. Den är så BRA! (Dessutom är den på norska som jag simultanöversätter vilket effektivt hindrar barnen från att läsa i förväg!  ;D

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #83 skrivet: 23 dec-06 kl 01:54 »
Nu är jag i stort sett klar.

Har fått klart det sista av julbaket, tjälknulen, kalvsyltan, gravlaxen, kycklingsyltan, potatisgratängen, rödbetssalladen och leverpastejen.
Dags att slappna av nu och njuta av lite latdagar ;).
Datorn har jag bestämt ska få lite julvila så vi "syns" under mellandagarna.

God jul.

Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #84 skrivet: 23 dec-06 kl 16:03 »
Nu är det klart  ;D Det är lagat, bakat, pyntat, klappat och klart! Och jag har inte brutit samman ännu ;) Dags att varva ned, mysa med familjen och lukta på granen! Barnen håller på att fixa lite lillejulaftonsfika, får se vad det blir...

Julkrubban blev ett pepparkakshus (tipstack till Marit O). Bildbevis på bloggen!

Ha en skön jul!

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #85 skrivet: 23 dec-06 kl 17:51 »
Idag har jag bakat doppebulle, gjort godis (chokladdoppad rullad marsipan och cornflakeschoklad med apelsinsmak) och sytt färdigt en julklapp - en cowboyväst till 5-årig systerson.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Dela detta:

* Inloggade just nu

199 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser