Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mask i ägget?  (läst 877 gånger)

Jennyt

• Västergötland
Mask i ägget?
« skrivet: 08 jan-12 kl 20:58 »
Undrar just hur en mask beter sig och ser ut som kokt ??? Visst var det väl Fredrikslund som för ett par så sedan postade en tråd på ämnet ?! En spolmask som vandrat upp via kloaken och in i ägget, innan det bildats hinna på det... och alltså sedan landat inuti ägget.

Visst kan du avmaska hönsen. Bara att köpa Axilur på apoteket. Om du inte har så många höns är det smidigt med det flytande. Det är lätt att dosera efter vikt på hönan/tuppen. Om du har många kan du blanda ut dricksvattnet och behandla i 5 dagra istället för 3.... för att vara riktigt säker på att alla fått i sig en ordentlig dos.

Någonstans läste jag dock att avmaskade höns ganska snart hade lika stor mängd mask i systemet igen :-\ man ifrågasatte alltså nyttan med avmaskningen....

Ingen trevlig upplevelse...urk/ Jennyt
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Lejonhjärta

• Västergötland
SV: Mask i ägget?
« Svar #1 skrivet: 09 jan-12 kl 09:40 »
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20051216000098&DocTypeID=4&UserTypeID=1

Detta medel har jag fått rekomenderat om ma har spolmask på höns.
Är tydligen inge karens på äggen om man använder detta...
Men vetrinären måste dock skriva ut det, men d måste dom ju med dom mesta maskmedlena numera...
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 09 jan-12 kl 10:11 »
Har nu pratat med SVA ang maskangrepp på höns, framför allt spolmask.
Vetrinären jag pratade med om detta sa att det numera uppmärksamts att d finns en del mask hos höns och att detta inte är ovanligt alls, speciellt unga höns har det.
Anledningen att d uppmärksammats är att burhönsen är påväg att försvinna och när dom nu fått mer lösgående höns så har dom smittat varandra med mask.
Konsumenterna har hittat mask i sina ägg som dom köpt i affärerna. Inte vanligt men förekommer numera oftare än förr pga friheten hos hönsen...
Blä...

Detta var vad veterinären sa på SVA iallafall.
Att det var på detta viset som dom fått upp ögonen på att det var vanligare med mask hos hönsen än vad som trots tidigare.
Och att det blivit en ökning nu sen vi slutade att ha dom stackarna i burar.
« Senast ändrad: 11 mar-12 kl 14:18 av Sirpa »
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 09 jan-12 kl 10:14 »
Jag tror att risken för mask i köpeägg är mycket liten, absoluta merparten av dem genomlyses med stark lampa för att sortera bort dem med blodfläckar i, och då sorteras även ägg med mask bort.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

jasmine83

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 11 maj-12 kl 09:13 »
Undrar just hur en mask beter sig och ser ut som kokt ??? Visst var det väl Fredrikslund som för ett par så sedan postade en tråd på ämnet ?! En spolmask som vandrat upp via kloaken och in i ägget, innan det bildats hinna på det... och alltså sedan landat inuti ägget.

Visst kan du avmaska hönsen. Bara att köpa Axilur på apoteket. Om du inte har så många höns är det smidigt med det flytande. Det är lätt att dosera efter vikt på hönan/tuppen. Om du har många kan du blanda ut dricksvattnet och behandla i 5 dagra istället för 3.... för att vara riktigt säker på att alla fått i sig en ordentlig dos.

Någonstans läste jag dock att avmaskade höns ganska snart hade lika stor mängd mask i systemet igen :-\ man ifrågasatte alltså nyttan med avmaskningen....

Ingen trevlig upplevelse...urk/ Jennyt

Om man ska avmaska och vara säker bör man avmaska 3 ggr med 21 dagars mellanrum då avmaskningsmedlet inte tar död på äggen.
Hos oss bor förotom 21 hönor med sina två tuppar, 15 myskankor, två hundar, fyra katter och två åsnor...

Dela detta:

* Inloggade just nu

183 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser