Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bo i skogen på vintern.  (läst 22182 gånger)

Vattenloppan

• Närke
Bo i skogen på vintern.
« skrivet: 19 jul-12 kl 18:28 »
Börjar faktiskt oroa mig för hur det ska gå att bo här i vinter... 800 m skogsväg, på en liten höjd, ligger mitt lilla torp. Har el men inget vatten.

En snöslunga känns avlägset... Fast kanske för närområdet? Parkera bilen i byn 1 km bort... Smälta snö som vatten, då dunkbärande känns tufft??

Duscha på jobbet och hos släkt/vänner... Hmmm...

Pulka att dra matvaror på, kanske...

Är jag knäpp? Ska jag skaffa en lägenhet trots osäker ekonomi? Här bor jag för blott max 1500 kr/mån inkl försäkring och el... Och fast jobb har jag tyvärr inte...dessutom älskar jag mitt Bergatorp.

Vet att det finns kloka människor med bra ide'er här... Vad säger ni, gott folk?  :)

Kanske ska starta en blogg om livet isolerat på landet... Och tjäna pengar på annonser... Hahaha  ;D
Bor, med två kissar, där skogsvägen tar slut i ett litet torp. Har el men inget vatten, det fungerar alldeles utmärkt :)
Hoppas lyckas fylla jordkällaren med hemodlat :)

Smajsan

• -
SV: Bo i skogen på vintern.
« Svar #1 skrivet: 19 jul-12 kl 18:56 »
Jag tror att det går att bo så långt inne i skogen...har du så att du kan elda och hålla dig varm?
Det måste finnas någon som plogar i sammhället,eller en bonde som mot en liten betalning plogar åt dig.
Hoppas det löser sig och att du kan bo kvar i torpet även på vintern :)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #2 skrivet: 19 jul-12 kl 19:39 »
tror nog att du fixar det.  Saker och ting blir jobbigare men när våren kommer så tror jag att du ser med glädje på att du klarat av att bo över vintern.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Snowy

• -
« Svar #3 skrivet: 20 jul-12 kl 11:08 »
Det är lite bökigt när första snön faller och bilen står vid huset och du sitter fast i snödrivorna, men du vänjer dig. Bor du långt norrut kanske en skoter vore något att köpa och köra fram och tillbaka med. Eller om du har någon snäll bonde i närheten. Dock kostar ju bondens diselbränsle en summa.
Pulka är också smart sätt att dra varor på eller bakom skidor. En billig investering kan vara snöskor, finns billigare variant som är helt ok på Jula. Så slipper du pulsa i snön och sjunka ner i djupsnön.
Är det ok vinter får du tillslut en upptrampad snöstig längs vägen....

kbh

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 20 jul-12 kl 11:19 »

TW

• Finland
« Svar #5 skrivet: 21 jul-12 kl 19:55 »
Det där går säkert bra. I varje by brukar finnas någon som extraknäcker med att ploga folks vägar och oftast brukar deras prisnivå vara måttlig.

Problemet med att parkera bilen ute vid vägen är att ordna motorvärmare. Ingen bil mår bra av att bli kallstartad varje morgon och många inklusive min vägrar ofta att starta utan motorvärmare. Om någon granne går med på att du parkerar hos dem och betalar en slant för elektriciteten går det ju att använda tidur på eluttaget men om du skall iväg oplanerat blir det två skidturer fram och tillbaka.
« Senast ändrad: 21 jul-12 kl 19:59 av TW »
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Vattenloppan

• Närke
« Svar #6 skrivet: 01 aug-12 kl 15:22 »
Det där går säkert bra. I varje by brukar finnas någon som extraknäcker med att ploga folks vägar och oftast brukar deras prisnivå vara måttlig.

Problemet med att parkera bilen ute vid vägen är att ordna motorvärmare. Ingen bil mår bra av att bli kallstartad varje morgon och många inklusive min vägrar ofta att starta utan motorvärmare. Om någon granne går med på att du parkerar hos dem och betalar en slant för elektriciteten går det ju att använda tidur på eluttaget men om du skall iväg oplanerat blir det två skidturer fram och tillbaka.

Min toyota har nästan aldrig haft motorvärmare... Än så länge så har den startat bra  :)

Tar mig till ditt tips om någon extraknäckare.. Idag öppnade byns affär, ska sätta en förfrågan där  :)
Bor, med två kissar, där skogsvägen tar slut i ett litet torp. Har el men inget vatten, det fungerar alldeles utmärkt :)

Vattenloppan

• Närke

Vattenloppan

• Närke
« Svar #8 skrivet: 01 aug-12 kl 15:27 »
Det är lite bökigt när första snön faller och bilen står vid huset och du sitter fast i snödrivorna, men du vänjer dig. Bor du långt norrut kanske en skoter vore något att köpa och köra fram och tillbaka med. Eller om du har någon snäll bonde i närheten. Dock kostar ju bondens diselbränsle en summa.
Pulka är också smart sätt att dra varor på eller bakom skidor. En billig investering kan vara snöskor, finns billigare variant som är helt ok på Jula. Så slipper du pulsa i snön och sjunka ner i djupsnön.
Är det ok vinter får du tillslut en upptrampad snöstig längs vägen....

Körde fast i våras... Fast det var inte snön utan all blankis   :'(

Bor inte så långt norrut, 6 mil norr om Örebro, så en skoter känns avlägset... Men kanske en fyrhjuling? Kan man spänna på en snöraka på en sån?

Någon snäll bonde hoppas jag få tag på... Tack  :)

Vattenloppan

• Närke
« Svar #9 skrivet: 01 aug-12 kl 15:33 »
Jag tror att det går att bo så långt inne i skogen...har du så att du kan elda och hålla dig varm?
Det måste finnas någon som plogar i sammhället,eller en bonde som mot en liten betalning plogar åt dig.
Hoppas det löser sig och att du kan bo kvar i torpet även på vintern :)

Tack, hoppas verkligen jag kan bo kvar i paradiset  :)

Huset är litet och har en rejäl öppen spis (kallar den wide-screen-TV  ;) )... Vore väl bättre med en kakelugn eller en insats... Men jag tyckerden är såååå snygg, dessutom värmer den upp mina stackars 45 kvm riktigt bra  :)

Så varm kommer jag vara.. Intressant dock är att jag förut krävde minst 22 grader inne och då sov jag med hel pyjamas och raggsockor... Nu är 15 nästan för mycket och då har jag mindre kläder på mig... Man vänjer sig fort  :)

videvi

• Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
« Svar #10 skrivet: 01 aug-12 kl 16:03 »
En pulka till att dra vatten och mat på är ju bra.
Och det där att få nån att ploga åt dig är bra mycket billigare än att du hyr en lägenhet.

Och om du inte behöver åka in till byn så ofta så kanske du kan ringa och boka plogningen vid behov i stället. För ibland snöar det ju i flera dagar. Å då sparar du en liten slant på det.

Å om du inte har mer än en kilometer in till byn så är det lätt att åka skidor.

Så heja, heja, klart att du ska bo kvar där över vintern om du vill.
Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #11 skrivet: 01 aug-12 kl 16:17 »
Men kanske en fyrhjuling? Kan man spänna på en snöraka på en sån?

Visst finns det plogblad till 4 hjulingar, man jag skulle istället satsa på en liten jordbrukstraktor m snöslunga och frontlastare.
Finns mycket annat "nyttigt" som man kan göra med den, även på ett litet torpställe.

Vattenloppan

• Närke
« Svar #12 skrivet: 01 aug-12 kl 16:30 »
En pulka till att dra vatten och mat på är ju bra.
Och det där att få nån att ploga åt dig är bra mycket billigare än att du hyr en lägenhet.

Och om du inte behöver åka in till byn så ofta så kanske du kan ringa och boka plogningen vid behov i stället. För ibland snöar det ju i flera dagar. Å då sparar du en liten slant på det.

Å om du inte har mer än en kilometer in till byn så är det lätt att åka skidor.

Så heja, heja, klart att du ska bo kvar där över vintern om du vill.

:)

Vattenloppan

• Närke
« Svar #13 skrivet: 01 aug-12 kl 16:34 »
Visst finns det plogblad till 4 hjulingar, man jag skulle istället satsa på en liten jordbrukstraktor m snöslunga och frontlastare.
Finns mycket annat "nyttigt" som man kan göra med den, även på ett litet torpställe.

Låter som en finfin id'e  :) ... Men dyrt ???
Vet inte riktigt vad mitt behov är, förutom snöröjning... Och frakta saker, såklart... Vore kul med en liten traktor men tror inte banken förstår... De kan nog inte se den ekonomiska vinningen i att jag bor här, allt de troligen ser är att jag inte har fasta timmar... Men har du en till salu för en billig penning så...  :D

Lainde

• -
« Svar #14 skrivet: 01 aug-12 kl 16:56 »
Låter som en finfin id'e  :) ... Men dyrt ???
Vet inte riktigt vad mitt behov är, förutom snöröjning... Och frakta saker, såklart... Vore kul med en liten traktor men tror inte banken förstår... De kan nog inte se den ekonomiska vinningen i att jag bor här, allt de troligen ser är att jag inte har fasta timmar... Men har du en till salu för en billig penning så...  :D

Tja?,,,,vad kostar en vettigt 4 hjuling (4 WD,,,för det behöver du) inkl plogblad?. ;)

Något tillsalu har jag inte själv,,,men en bekant sålde en riktigt fin "Buster 320" (volvo) med frontlastare för 25 000:- förra året.
Den går nu som "plogtraktor" strax utanför Arvidsjaur kompletterad med slunga, så klarar dom sig, så lär även du
göra det med samma/motsv traktor och prisklass.

videvi

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 02 aug-12 kl 05:52 »
25000 är många pengar!!!!
Även om det kanske anses som billigt.  :-\

Många timmar inlånad granne med traktor blir det.

Men det är utifrån mig och mitt sätt att tänka.  :)
Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #16 skrivet: 02 aug-12 kl 07:28 »
Haller med ovanstaende talare.

Skaffa skidor med slade som du kan dra varor pa. Smalt sno i panna vid oppna spisen. Skaffa tva par snoskor och extra skidor (trist om de gar sonder). Njut av att leva som en akta manniska och rack langfingret at fjarran oljebaroner, motorfordon och plogbilscaufforer. Om du maste ha bil se till att fa den parkerad i byn. Om du ar ung och frisk ar en kilometer ingen stracka alls oavsett snomangd!

Det later fullkomligt underbart!

Lainde

• -
« Svar #17 skrivet: 02 aug-12 kl 11:34 »
25000 är många pengar!!!!
Även om det kanske anses som billigt.  :-\

Många timmar inlånad granne med traktor blir det.

Men det är utifrån mig och mitt sätt att tänka.  :)

Synpunkten var ställd i paritet med att skaffa en 4 hjuling + plogblad. ;)
Dessutom köper man sig ett visst "oberoende", som inte kan mätas i pengar, och är man
bara rädd om grejorna så är det ju inte "bortkastat kapital" precis.

videvi

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 02 aug-12 kl 20:14 »
Synpunkten var ställd i paritet med att skaffa en 4 hjuling + plogblad. ;)
Dessutom köper man sig ett visst "oberoende", som inte kan mätas i pengar, och är man
bara rädd om grejorna så är det ju inte "bortkastat kapital" precis.

Sant, men då måste man även ha vissa kunskaper om nåt går sönder, eller vara intresserad av att lära sig, eller känna nån som kan, eller fråga han med plogen om han kan laga. 😄

Då känns det ganska så oberoende, lättsamt och billigt att bara ringa, vara glad och betala.
Men... återigen så utgår jag bara från mig och mitt håll av tillvaron.

Och det är klart att det inte är bortkastade pengar. Men vissa har bättre förutsättningar att förvalta dom i form av en maskin.

Tapio

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 02 aug-12 kl 21:52 »
Halaj!

Vi snackar snöskor. Kolla här:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=69225

Till ämnet: du kommer inte att ha fritidsproblem. All din tid kommer att gå åt till att hålla dig varm, torr, ren och mätt. Fast en del av det har du väl känt på redan?

När jag köpte min lilla timmerstuga på hisingen hade jag det precis som du: el, men inget vatten.
Det var ett helvete.

Men kör! Det går om man bara vill!
Om inte annat kommer du att vara en erfarenhet rikare.

//T

Dela detta:

* Inloggade just nu

189 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser