Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bo i skogen på vintern.  (läst 22186 gånger)

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Bo i skogen på vintern.
« Svar #20 skrivet: 02 aug-12 kl 22:23 »
Hej!

Vintrarna är inte alltid så tuffa, senaste året tror jag vi behövde hjälp med plogningen två ggr, f.ö. finplogade jag lite själv med lilla MF135an för att gäster inte skulle känna sig besvärade.

De som plogar extra - utöver annat jobb - tar gärna en extra sväng för en billig peng om du är beredd att vänta till sist i raden. När det snöar vill de flesta ha nyplogat snabbt, är du beredd att låta honom/henne ploga när alla andra uppdrag är klara och bara om det snöat mycket tror jag du kan komma billigt undan - det är så vi gör. Vi har 500 m väg + gårdsplan och det kostar 500 kr/vinter en lätt vinter och det mesta vi betalat är 2.000 kr för vintern 97/98 om jag minns rätt och då var det mycket snö här. Ber du plogaren att också ploga bilplatsen om bilen inte står där så är det lugnt, annars har du att göra max en timme för att för hand få undan ev. plogvall, flytta bilen och skotta undan för den.

Har du en pulka som reserv - ifall du behöver vänta ett halvt dygn - så klarar du dig bra tror jag.

Se till att alltid, alltid, ha gott om ved i vedbon och ett mellanlager inne. Är du varm, torr och mätt orkar du väldigt mycket. Blöt, kall och hungrig så blir livet snabbt skit! Var lite förberedd, se till att ha (minst) två vattendunkar och fyll så fort en blivit tom så att du klarar dig om du blir dålig eller insnöad. Ha konserver i reserv av samma anledning, likaså ljus och gasolkök. Anpassa dig efter dina omständigheter, det handlar i hög grad om planering. Är du beredd att bli insnöad en vecka så är det ju helt ok om det händer - det är bara om du inte är beredd som det egentligen blir något problem.

En vanlig vinter är det inte speciellt ofta som du blir fast om du får plogat en gång i veckan. Som nån skrev; när våren kommer och prövningarna är över kommer du att känna dig starkare och friare än du är van vid.  :)

Vänligen
Jens

Edit: Du klarar många vintrars plogning för priset av en fyrhjuling eller gammal traktor och slipper all frustration som kommer av maskiner som inte fungerar om du köper in tjänsten.
« Senast ändrad: 02 aug-12 kl 22:27 av torpjens »
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Vattenloppan

• Närke
« Svar #21 skrivet: 03 aug-12 kl 11:17 »
Vilka läckra snöskor, Tapio  :)

Tack för alla bra tankar... 25000 skulle jag kunna undvara men håller med om att man måste vara intresserad och kunnig på att meka... Har tyvärr tummen mitt i foten...  ;D

Blir nog till att parkera i början av skogsvägen och traska upp till stugan. Ska kolla med bönderna om de kan ploga ett par ggr.

Smälta snö kommer jag göra. Funkar ju bra till disk och annat.

En intressant "resa" kommer det att bli... En erfarenhet rikare  :)
Bor, med två kissar, där skogsvägen tar slut i ett litet torp. Har el men inget vatten, det fungerar alldeles utmärkt :)
Hoppas lyckas fylla jordkällaren med hemodlat :)

DiselDoris

• Södermanland
« Svar #22 skrivet: 03 aug-12 kl 11:25 »
Du kommer väl att hålla oss uppdaterade om hur livet i torpet går i vinter?Kram.

Vattenloppan

• Närke
« Svar #23 skrivet: 08 aug-12 kl 13:39 »
Du kommer väl att hålla oss uppdaterade om hur livet i torpet går i vinter?Kram.

Absolut  :)
Bor, med två kissar, där skogsvägen tar slut i ett litet torp. Har el men inget vatten, det fungerar alldeles utmärkt :)

Körven

• Värmland
« Svar #24 skrivet: 01 sep-12 kl 07:11 »
För en stadsmänniska är det ett stordåd att övervintra i ett torp,med många moderna hjälpmedel.
Där det bodde en familj på tio personer eller mer,höjden av lyx var en vedspis. Dåligt med både mat o kläder,skulle man någon stans så fick man gå.
Så frågan är vart man sätter ribban.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

peppz

• Västergötland
« Svar #25 skrivet: 01 sep-12 kl 08:08 »
smälta snö för vattten blir dyrt vatten om du smälter med elvärme. Bättre då att lägga ner en pump i brunnen med värmeslinga i slangen...
Annars borde det inte vara några problem, köp snökedjor till bilen på biltema, skitsmidiga, man sätter på dem på plats utan att ens lyfta bilen så kommer du inte ens märka att det är vinter sen :)
Kennel SweetCaileanz

Skogsola

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 01 sep-12 kl 12:11 »
 Ska man smälta snö så gör man ju det med vedvärme. Men det behövs sällan för nere i brunnen fryser det inte. Bara att släppa ner en hink i ett rep.

Vattenloppan

• Närke
« Svar #27 skrivet: 15 okt-12 kl 18:14 »
Ska man smälta snö så gör man ju det med vedvärme. Men det behövs sällan för nere i brunnen fryser det inte. Bara att släppa ner en hink i ett rep.

Brunnen? En sådan finns inte här... Tänker att tempen i jordkällaren är ca 10-12 så det smälter... Efter ett tag... Hahaha...

Måste erkänna att paniken börjar krypa på... Även om jag har en halvlösning för plogandet, alltså plogande halva vägen... Vet dock inte vad notan blir...

Ärligt talat så skulle jag önska att någon hör av sig ang de jobb jag sökt... Och ger mig et jobb.. Så jag vet var jag ska bosätta mig.. Tills det bor jag här i skogen! Uppskattar alla tips jag fått :)
Tar gärna emot fler tips...

Huggorm

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 15 okt-12 kl 18:46 »
Brunnen? En sådan finns inte här... Tänker att tempen i jordkällaren är ca 10-12 så det smälter... Efter ett tag... Hahaha...
Och nästa gång du skall smälta snö i jordkällaren är det 8-10 grader. Sedan 6-8 grader. Ja, du förstår ju vartåt det är på väg  ;D

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #29 skrivet: 15 okt-12 kl 19:01 »
Klart du klarar att bo i skogen!
Skotta klarar du oxå ..
Vill du ha besök därute så är det bara att hojta  ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Vattenloppan

• Närke
« Svar #30 skrivet: 19 okt-12 kl 00:49 »
Klart du klarar att bo i skogen!
Skotta klarar du oxå ..
Vill du ha besök därute så är det bara att hojta  ;D

Besök är alltid välkommet, hojt hojt... Men skotta drygt 800 m känns lite tungt... Äh, allt löser sig  :)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #31 skrivet: 19 okt-12 kl 10:05 »
Traska upp en stig bara o ha bilen parkerad längre bort *ler*
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

änga

• Småland
    • 1811 ord&bild
« Svar #32 skrivet: 19 okt-12 kl 11:05 »
En lite galen idé kanske vore att höra dig för och se om nån ute i landet vill låna ut sin stora hund över vintern? Framför allt till att frakta saker, en newfoundland, sankt bernard eller husky drar utan problem en storhandling mycket lättare än du gör på ett par skidor, och den kan säkert hjälpa till att släpa ved i en pulka eller kälke. Dessutom värmer den när det är kallt och hindrar kanske en del av lappsjukan om du blir insnöad! Lycka till!

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 19 okt-12 kl 11:10 »
Så bodde jag några vintrar för 20 år sen Jag tyckte det var jobbigt när jag kom hem från jobbet och det var kallt, men det slipper ju du om du är aretslös. Jag hade inte någon bil, men ställde cykeln vid starten på min igensnöade skogsväg och gick upp, kändes inte alls nått konstigt.
En barnpulka för att frakta tunga saker som vatten på är nog inte så dumt om det blir snöigt.

Gunhild

« Svar #34 skrivet: 07 nov-12 kl 08:29 »
Det borde finnas en vägförening, är du skriven i torpet så kan föreningen få stöd. Det brukar vara så att de som äger skogen vill hålla vägen öppen även på vinern och detta bestän si vägföreningen.

greenroomer

• Växthusodling / nyttoväxter
    • -
    • Byggande av växthus, från tanke till handling
« Svar #35 skrivet: 03 dec-12 kl 19:10 »
Säger då det -vilken modig tjej !

Jag hoppas att du faktiskt startar en blogg om hur du klarar vintern -jag kommer att följa den varje dag !

Hur som helst, jag håller tummarna för dig och att dina 2 katter i vinter !
Bättre att ha det ungefär rätt än exakt fel
Besök gärna min lilla växthusblogg: www.greenroomer.blogspot.com

Vattenloppan

• Närke
« Svar #36 skrivet: 10 dec-12 kl 21:03 »
Säger då det -vilken modig tjej !

Jag hoppas att du faktiskt startar en blogg om hur du klarar vintern -jag kommer att följa den varje dag !

Hur som helst, jag håller tummarna för dig och att dina 2 katter i vinter !

Haha... Modig, vette katten :)

Men snön är här, ca 3 dm.. Har införskaffat en pulka nyligen, denna kommer troligen att bli välanvänd.

Har faktiskt skaffat en plogkontakt men jag har ännu inte ringt hit honom.

Häromdagen gick det inte att köra upp till tomten, så det blev till att använda apostlahästarna :)

Skulle gärna starta en blogg men vet faktiskt inte riktigt hur.... Ska forska lite :)

hallonblå

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 11 dec-12 kl 07:53 »
Vi är en familj jag och tre små barn som bor rakt in i skogen ca 1km på en liten väg i ett torp med el har inte dragit in vatten än men har dock en brunn.

Jag har löst det så här, eldar som en galning samt har en gasol kamin som extra och för nödfall om jag ej har gasol värmefläkt samt extra element att ta fram.
Bil en rishög med dubbdäck (is överallt och backe upp och ner) de dagar de inte går att köra drar jag det på pulka.
Vattnet från brunnen vill jag inte dricka så jag fyller vanligtvis dunkar men nu under vintern om jag ska dra det på pulka fyller jag plastflaskor (läsk flaskor) det blir ca 4 st till dricka varannan dag. Disk vatten tar jag från brunnen men det kan man ju lika bra ta snö.

Många täcke samt en massa kläder till när det blir lite extra kallt och bra inneskor.Ska börja samla på mig massa mattor till golven så blir det nog inte så kallt.

Det går och försök se det fina i all snö och den vackra skogen som lyser i vinter mörkret  ;D

Tur-Johan

• Många skulle va fega om dom bara våga.
    • Dalarna
    • Hemskogen
« Svar #38 skrivet: 12 dec-12 kl 10:21 »
Ett tips som jag kan ge,, är att skotta upp snö mot grunden runt stugan.
Det kan bidra att det blir varmare inne.
Sen blir det så att snön närmast huset smälter undan lite.
Då är det bara att fylla på med mera snö.
Detta är bra att göra under vintern.

Du är fantastisk ska du veta - Jag gillar dig skarpt, som inte drar dig för att göra detta.
Det finns för få av dom som vågar.
Många skulle va fega om dom bara våga.

Ettlitettricks

• Södermanland
Sv: Bo i skogen på vintern.
« Svar #39 skrivet: 13 dec-12 kl 19:50 »
Jag flyttade för ca 2 veckor sedan till 25 kvm stuga utan vatten. El finns men än har jag inte satt på elementen. Kör på eldning. Jag har varken bil eller körkort. Har dock en pulka och ca 10 minuter att gå till pendeltåg, om det är plogat och tågen går.

Precis när jag flyttade ut kom ca 60 cm snö, så det blir att skotta sig ut till dasset och till vägen. Har dock hittills inga problem med plogning för det sköts av vissa grannar.

Har väl inte direkt några tips än så länge eftersom jag är nybörjare...

Det är däremot skönt att se att jag inte är ensam om att bo i skogen såhär års. Om en kan, kan flera!

Vi får kämpa på!

Dela detta:

* Inloggade just nu

274 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser