Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bo i skogen på vintern.  (läst 22173 gånger)

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
SV: Bo i skogen på vintern.
« Svar #60 skrivet: 14 dec-12 kl 01:16 »
apropå både värme och dra grejor. en hund är både sällskap och hjälp. nu har vi newfoundland och det är en hel del värme med den pälsen =) men en hund kan ju dra både en släde och vagn occh den håller dina fötter varm på natten och är sällskap. ett tips
och några slaktbackar är en bra investering och korgar som dom har i butik. antingen kan du köpa av butiken el så har dom i vissa butiker. granngården har för 79 kr en br modell.
jag köpte ett gäng korgar från en nedlagd konsum och dom har vi till allt möjligt. några krokar på väggen och så kan man hänga korgar med alla de handa saker i som man lätt kan ta ner och bära med sig. vi bär kött i korg och snö går bra med för den delen om man vill det.
slaktbackar är bra för dom kan du ha snö i och gör du en kälke så kan du ha den anpassad efter en el 2 slaktbackar så kan du använda slaktbackar när du handlar så behöver du inte köpa plastpåsar när du handlar.
vi var utan vatten en jul och då fylde vi 2 slaktbackar med snö och ställde vid vedspisen och skopade upp snö i en gryt på vedspisen efterhand som det smälte undan. och ev vatten som vart kvar i botten på slaktbackarna vart till att spola toaletten med.

förr i tiden så hade man djur inne för att hålla värmen, en gris går att få rumsren och då har du mat med. en slaktgris växer fort och behöver inte ksota så mycket i inköp. sälj halva så blir din sida gratis. höns ger dig mat och frågar du på affären kan du få utgången mat som du antingen äter själv el ger till djuren. hönsen behöver du ju bara göra en hörna till så släpper du ut dom på dan.

som sagt, finns många ideer och möjligheter att leva enkelt =)
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

482

« Svar #61 skrivet: 14 dec-12 kl 10:44 »
Oj, det känns lite som parallella världar här :)
Jag lever alltså ett helt normalt och bekvämt liv här på torpet. Det är inte alls svårt att hålla värmen - det enda är att det tar någon halvtimme på morgonen att få upp temperaturen (från 11 idag) till 20. Precis lagom för att dricka kaffet och vakna till..
Duscha och tvätta kläder är som sagt det som är problemet. Jag funderar på olika lösningar men det mesta stupar på att det blir krångligt och dyrt eller på att det tar för mycket utrymme. Torpet är bara 36 kvm och jag måste ha plats för ett kylskåp till sommaren. En dusch och en tvättmaskin tar säkert två kvm till.. Det blir trångt och jag vill inte bygga ut. Det finns ett tvättrum här där jag kan få plats med en duschkabin men då måste jag ta bort garderoberna som står där nu - och då har jag ingen plats att lägga kläderna...

Lopt, har du något förslag på solcellsladdare som funkar utan sol? ;) jag har inte lyckats hitta några laddare som funkar med sol en gång.. Jag har en solarventi - varmluftsfläkt som går på sol - den har varit tyst sedan någon gång i mitten av november...
Jag kan förstås köra bil till en kompis och ladda där - men då har jag nog använt mera bensin än om jag kör elverket några timmar. Inte så miljövänligt precis - för inte att tala om hur trött kompisen kommer att bli på mig!

Valmet

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 14 dec-12 kl 11:25 »
Jag såg en dokumentär en gång, en familj som bodde mkt enkelt på en gård.

Där hade man en tvättrumma som drevs med en cykel, kan ju vara
bra om man ändå sitter insnöad under mörka kvällar.
Motion på köpet. Om det finns plats för en sådan förstås.

En vattentank kan man ha i något hörn, som fylls på innan vintern kommer.
Kanske inte lämpligt till dricksvatten men allt annat.
Skulle hjälpa till att hålla en jämn temperatur inne oxå

482

« Svar #63 skrivet: 14 dec-12 kl 12:14 »
Jag har funderat på om man kan använda en sådan här
http://www.campingvaruhuset.se/m#product/1238

Eller om jag skall bygga en ställning till en tvättgryta utomhus? En sån som man eldar under. Och så bara tvätta på sommaren  ;D

Just nu hämtar jag vatten 2-3 gånger i veckan. Jag har 4 10-litersdunkar och det räcker till disk, mat etc. Det går åt mindre än man tror. Det enda lediga hörnet i huset är ovanför sängen och där vill jag nog inte ha någon vattentank  :) men utomhus borde det funka.

Skogsola

• Gäst
« Svar #64 skrivet: 14 dec-12 kl 23:35 »
 Till att helkroppstvätta sig räcker cirka fem liter ljummet vatten som man kan värma i en gryta på spisen. Men du kan ju ända skaffa en duschkabin att hålla till i så att du inte sölar ner hela huset.

Huggorm

• Gäst
« Svar #65 skrivet: 14 dec-12 kl 23:47 »
Jag förbrukar cirka 20l vatten per dygn just nu. 10 liter för att tvätta mig i, ytterligare ett par liter för handtvätt under dagen och resten till dricksvatten, matlagning och disk. Jag skulle klara mig på mindre om jag ville, men man får väll lyxa till det där det är gratis

Artman Gale

• -
« Svar #66 skrivet: 15 dec-12 kl 10:32 »
Jag har tillgång till hur mycket vatten som helst där jag har min buss men tycker det är intressant att verkligen försöka minimera förbrukningen och att hitta rutiner så inget går till spillo i onödan. Jag har ingen dusch men det är inte heller något jag saknar, använder tvättlappar istället och (har lärt mig uppskatta det mer än en dusch) jag förbrukar ca 2 liter för en helkroppstvagning men det är inget jag gör varje dag. Kaffe ca 0,5 lit/dag, disk ca 2 lit/dag, dricksvatten ca 1,5 lit/dag. Kokar sällan något, varken pasta eller ris, äter mest rotsaker som jag steker eller knaprar råa.
Skulle tro att min vattenförbrukning ligger på ungefär 5 lit/dag och har just nu totalt en vattenbuffert för 10 dagar, kanske lite till om jag snålar ännu mer.
Samtidigt är det här inget jag håller stenhårt på eftersom tillgången för tillfället är obegränsad, det är skönt att lyxa till det.
"Roadhippie" = "Roadhappy"

Broberg

• Gäst
« Svar #67 skrivet: 15 dec-12 kl 10:55 »

Lopt, har du något förslag på solcellsladdare som funkar utan sol? ;) jag har inte lyckats hitta några laddare som funkar med sol en gång.. Jag har en solarventi - varmluftsfläkt som går på sol - den har varit tyst sedan någon gång i mitten av november...
Jag kan förstås köra bil till en kompis och ladda där - men då har jag nog använt mera bensin än om jag kör elverket några timmar. Inte så miljövänligt precis - för inte att tala om hur trött kompisen kommer att bli på mig!

Nej, jag har elström i huset. Utan sol? De ska inte behöva fullt solljus direkt. Denna ska tydligen funka även i svagt dagsljus: http://www.outnorth.se/brunton/solaris-12.php?group=prod_prod_grp-s1%2F629  Bara att prova nu under den mörka årstiden, ett par veckors ångerrätt har man ju.

482

« Svar #68 skrivet: 15 dec-12 kl 21:37 »
Vattenförbrukningen är nog individuell, beror säkert på hur man gör men 20 l/dagen är väl ungefär normalt? Kroppstvätt är förstås inget problem - men hårtvätten är det, för mig i det minsta. Jag kanske borde klippa håret helt kort? :)

Nu har jag surfat tvättmaskiner och det finns faktiskt många att välja på. Gemensamt för alla verkar vara att de liknar stora plastbaljor där man fyller i varmt vatten för tvätt och kallt för sköljning. De elektriska har en roterande skiva i botten och använder mellan 120- 230w, inga problem för elverket alltså. De manuella har antingen vev eller pedal, några har centrifug också.

Jag har för mig att det var stora diskussioner här om en tvättmaskin som het wonderwash för några år sedan och att några importerade sådana från USA? Någon som fortfarande använder den? Hur funkar det att använda den över tid?

Funderar på en sån här men jag får nog gräva brunnen först ;) 13 liter för tvätt + 13 l X 3 för sköljning blir 52 liter http://www.amazon.de/TecTake-Waschmaschine-Miniwaschmaschine-Wäscheschleuder-Kombination/dp/B001ONB96G/ref=pd_sim_k_3 Tråkigt att de bara tål 50 grader också, kvalster dör vid 58 grader tror jag det var.

Apropå hus utan brunn så är de ofta billigare än andra, som i mitt fall - alltså billigare än vad det kostar att gräva/borra brunn + huspriset. Men man bör förstås försäkra sig om att det faktiskt går att få vatten före man köper

Tack för länken till solcellsladdarna, jag lyckades inte få någon uppfattning om de täcker mina behov och tyckte nog de var lite väl dyra.

tinna.m

• Skåne
« Svar #69 skrivet: 15 dec-12 kl 22:19 »
Gryta på spisen att tvätta kläder i ?
Du kan nog hitta grytan på loppis, några 50 grader's temp behöver du inte begränsa dig till.
Blötläggning innan tvätt gör mer än halva jobbet, plastspann med lock funkar fint.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

482

« Svar #70 skrivet: 16 dec-12 kl 09:07 »
Ja det är förstås möjligt men det är tungt arbete. Fördelen är att jag kan tvätta i högre temp men nackdelarna överväger nog tycker jag; jag vill gärna ha tid att göra annat också :)
Speciellt lakan, handdukar och jeans blir jobbigt eller egentligen är det sköljningen som är det jobbigaste när man tvättar så. Centrifugen som några av maskinerna har skulle underlätta mycket.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #71 skrivet: 16 dec-12 kl 10:46 »
Kläder som inte är smutsiga utan bara använda vädrar man och piskar, kläder som e smutsiga av lera,jord och annat piskas och vädras.
Sängkläderna kan oxå vädras...   
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Wargis

• Västergötland
    • Spiritatwar
« Svar #72 skrivet: 16 dec-12 kl 10:56 »
Oj det där känner jag igen...Bodde så under några år , och sanning att säga ...saknar det inte nu...men då var det en tid då man fick lära känna sig själv..på riktigt om vintrarna :)
-Det finnes ingen högre religion än sanningen-

Huggorm

• Gäst
« Svar #73 skrivet: 16 dec-12 kl 12:31 »
Jag åker hem till brorsan och tvättar, jag skulle inte orka med handtvättning. Det finns gränser även för mig trots allt.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #74 skrivet: 16 dec-12 kl 12:37 »
Jag åker hem till brorsan och tvättar, jag skulle inte orka med handtvättning. Det finns gränser även för mig trots allt.
Precis där för tycker ja att mitt förslag var bra då kan man passa på att göra flera saker på en gång .Alla har ju inte en bror att åka till typ.

häggmispel

• Gäst
« Svar #75 skrivet: 19 dec-12 kl 00:45 »
den före detta grannen va en go snubbe av den äldre årsmodellen, han hoppa i vänern  med kläderna på hade med sig en tvål som användes sparsamt både till kläder o sig själv, kläderna tvättades först sen hängde han dom på en gren får att låta dom torka lite innan han själv va klar, han kunde sitta där i nån timme o njuta på en bergsklippa mot väster o röka sin pipa,  det var förresten tobaken som satte stopp på den epoken, på vintern så frystorkade han sängkläderna efter tvätt på loftet då han hade dubbel uppsättning, men det finns fortfarande goa gubbar o tanter kvar o även folk runt 25 årsåldern som gillar det enklare livet så vi får hoppas att iden lever vidare,  8) måste erkänna att jag lever modernt med tvättmaskin osv men blir lika glad varje gång ja träffar liknande folk som Harald ordning o reda hade han både i skog och på tomten, frös gjorde han heller inte då huset va riktigt byggt o veden alltid va klar i tid på våren även en extra årsförbrukning av ved fanns på lager ifall nåt skulle hända,,

Nina W

• Värmland
« Svar #76 skrivet: 19 dec-12 kl 03:58 »
Jag har aldrig bott speciellt ensligt ute i skogen, men jag har varit utan dusch i 2 år på ett stælle, och utan både dusch och tvættmaskin i e1 1/2 år på ett annat stælle. Jag håller med om att hårtvætt var jobbigt! Att fixa småtvætt i en gryta på spisen ær inte så jobbigt och allt annat tvættade jag borta. Fanns en marina før båtgæster som hade en tvættmaskin och dusch med myntautomat, den utyttjade jag. Bomull ær egentligen inget speciellt bra material. Kyler kroppen då den blir fuktig och suger riktigt åt sig smuts och lukt. Lin och silke ær mycket lættare att tvætta rent. Ylleklæder ræcker det oftast att bara skaka och hænga ut på vædring. Jag har mohairstrumpor. Det ær værldens bæsta strumpor - slitstarka, suger inte åt sig fukt, varma och lættættade. Synd att det ær ett så syrt material, annars vore det perfekt med undertrøjor och kalsonger också. Viskos ær ganska lættvættat, och æven de flesta syntetmaterial.
« Senast ändrad: 19 dec-12 kl 07:17 av Nina W »

482

« Svar #77 skrivet: 19 dec-12 kl 19:44 »
Skönt att höra att jag inte är ensam om att ha problem med att tvätta håret :)
Jag vet inte hur jag skall lösa det nu på vintern faktiskt.

Ull och mohair är bra material när man bor så, siden är jag mera tveksam till. Jag hade ett underställ i siden förut men det var dyrt i inköp och inte så varmt som ull. Det slets ut snabbt, möjligen var det för dålig kvalité på silket även om det alltså var dyrt i inköp. Linne är förstås bra till nattlinnen och lakan!

Moderna tech-material måste man tvätta så ofta, de är nog tänkta att tvättas efter varje användning så de passar inte så bra, det blir för mycket jobb.

Jag skall nog köpa en tvättmaskin av typen plastbalja som jag kör på elverket så snart jag får en brunn. Ingen som provat en sån och kan rekommendera något märke?

vindensbonig

• Gäst
« Svar #78 skrivet: 19 dec-12 kl 19:54 »
Men du har väll spis eller kamin  värm vattnet i en rejäl kastrull a tioliters typ  häll det sen i en stor plastbalja och fyll på med kallvatten till lämplig temperatur . Ge dig iväg nu och skaffa det nödvändiga  :) tips har du inga pengar så använd typ 20l plåt dunk och ett nedskuret oljefat  i brist på anat men glöm inte att ren göra  ;) allt detta kan du säkert få av någon bensinmack eller bonde.

482

« Svar #79 skrivet: 19 dec-12 kl 20:05 »
 :)

Nja det är inte riktigt så enkelt, mycket vatten att bära, värma och söla runt med...det kommer nog att ta en halv dag eller så. Och så skall håret torka efteråt..  Ingen el betyder ingen hårtork förstås...

Dela detta:

* Inloggade just nu

241 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser