Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bo i skogen på vintern.  (läst 22167 gånger)

vindensbonig

• Gäst
SV: Bo i skogen på vintern.
« Svar #80 skrivet: 19 dec-12 kl 20:10 »
:)

Nja det är inte riktigt så enkelt, mycket vatten att bära, värma och söla runt med...det kommer nog att ta en halv dag eller så. Och så skall håret torka efteråt..  Ingen el betyder ingen hårtork förstås...
Men herre ge samla snö vet ja  :)

482

« Svar #81 skrivet: 19 dec-12 kl 20:36 »
Hm, en mm regn är det samma som 1 cm snö - då måste det bli så att jag får samla ihop 200 liter snö som skall smältas för att få 20 liter vatten?
Det känns inte så lockande faktisk :)
För inte att tala om att snötäcket här är väl en sådär 3 cm...

häggmispel

• Gäst
« Svar #82 skrivet: 19 dec-12 kl 20:41 »
klipp av håret så e allt löst :D

vindensbonig

• Gäst
« Svar #83 skrivet: 19 dec-12 kl 20:46 »
Hm, en mm regn är det samma som 1 cm snö - då måste det bli så att jag får samla ihop 200 liter snö som skall smältas för att få 20 liter vatten?
Det känns inte så lockande faktisk :)
För inte att tala om att snötäcket här är väl en sådär 3 cm...
Fan det är hårda puckar för dig   men du kan ju samla lite var dag  ta i från taken eller så tar du vatten med dig var dag . Snart ger ja upp du får gå skitig ;D  ;)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #84 skrivet: 19 dec-12 kl 20:51 »
Använder folk hårfön nuförtiden?! Jag provade någon gång i tonåren, och kom fram till att det var både besvärligt och otrevligt, tycker inte om när det är för varmt. Har haft långt hår i hela mitt liv, och håret har alltid torkat utmärkt av sig själv.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #85 skrivet: 19 dec-12 kl 21:28 »
Och fryser man om huvudet för att håret är vått sätter man på sig en ullmössa.

482

« Svar #86 skrivet: 21 dec-12 kl 10:53 »
Och fryser man om huvudet för att håret är vått sätter man på sig en ullmössa.

Det var nog den sämsta idéen såhär långt! ;D

Fny

• Uppland
    • Handicraft by Agis
« Svar #87 skrivet: 21 dec-12 kl 12:36 »
Det var nog den sämsta idéen såhär långt! ;D

Asch, har väl hänt att man gjort! Inget för den som ska vara ute länge, men för kortare turer ut i kylan så... :P

Malines här igen

• Gäst
« Svar #88 skrivet: 21 dec-12 kl 15:03 »
Va! Jag har jättetjockt hår och det har aldrig varit några bekymmer ens i 15 minus och klappjakt!

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #89 skrivet: 21 dec-12 kl 16:42 »
Va! Jag har jättetjockt hår och det har aldrig varit några bekymmer ens i 15 minus och klappjakt!

Ja, visst funkar det! (vet jag som tidvis har haft rejält långt hår)

482

« Svar #90 skrivet: 21 dec-12 kl 17:23 »
Ja, visst funkar det! (vet jag som tidvis har haft rejält långt hår)

För att torka håret?? Använda en yllemössa som hårtork?

Men visst blir det varmt, varmt och fuktigt - precis rätt miljö för att kvalster, bakterier och annat skall växa till sig, just det som jag förhoppningsvis precis har tvättat bort. Efter några timmar med vått hår och yllemössa är det nog dags att tvätta igen..

Malines här igen

• Gäst
« Svar #91 skrivet: 21 dec-12 kl 17:58 »
Någon är lite för hysterisk för att bo utan el och rinnande vatten ser jag. Använder du handsprit till vardags oxå?

Existens!

• Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #92 skrivet: 21 dec-12 kl 18:11 »
Ja,  det var ett tag sen jag kollade tråden. Tänk att den utvecklats till att det största problemet är avsaknad av hårtork :) .

482

« Svar #93 skrivet: 21 dec-12 kl 18:29 »
 ;D
Ja tänk som det kan bli..

Elektra

« Svar #94 skrivet: 23 dec-12 kl 00:24 »
Fast tvättar du håret varje dag?  ??? Det räcker ju med en eller ett par gånger i veckan om man inte går i lagårn och jobbar och sen ska ut bland folk.
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

Huggorm

• Gäst
« Svar #95 skrivet: 23 dec-12 kl 08:54 »
Fast tvättar du håret varje dag?  ??? Det räcker ju med en eller ett par gånger i veckan om man inte går i lagårn och jobbar och sen ska ut bland folk.
Det beror på vad man har för hårtyp, på mig börjar det klia i hårbotten nästan exakt ett dygn efter senaste hårtvätt

Existens!

• Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #96 skrivet: 23 dec-12 kl 10:13 »
Problemen hopar sig :)

482

« Svar #97 skrivet: 23 dec-12 kl 16:45 »
Spänningen är oliiiidlig, hur skall det gå??  ::) Blir det rent hår till jul eller inte??  ;D

Men för att vara lite seriös, jag skulle gärna veta hur andra som inte har el och vatten gör? Ingen som har hittat någon bra lösning? Något fiffigt som jag inte har tänkt på? Och som är både utprovat och genomförbart förstås.

Om det kliar i hårbotten kan det förresten vara mjälleksem - finns schampo på apoteket som fixar det - eller så kan det förstås vara kvalsterallergi så som jag har  - och då är det bara att tvätta och hålla rent som gäller tyvärr.

Fru Bergman

• Västergötland
« Svar #98 skrivet: 23 dec-12 kl 19:24 »
Här är julbastun precis avslutad... rent hår och tvagade med torkade björkkvastar... vatten hämtas i bäcken och värms vid bastuugnen....helt underbart!

survivorman

• -
SV: Sv: Bo i skogen på vintern.
« Svar #99 skrivet: 23 dec-12 kl 20:27 »
Jag flyttade för ca 2 veckor sedan till 25 kvm stuga utan vatten. El finns men än har jag inte satt på elementen. Kör på eldning. Jag har varken bil eller körkort. Har dock en pulka och ca 10 minuter att gå till pendeltåg, om det är plogat och tågen går.

Precis när jag flyttade ut kom ca 60 cm snö, så det blir att skotta sig ut till dasset och till vägen. Har dock hittills inga problem med plogning för det sköts av vissa grannar.

Har väl inte direkt några tips än så länge eftersom jag är nybörjare...

Det är däremot skönt att se att jag inte är ensam om att bo i skogen såhär års. Om en kan, kan flera!

Vi får kämpa på!

Hej

Är på jakt efter nåt liknande, nära till pendeltåg och sthlm,
liten stuga / manskapsbod, skogstomt osv.

Har du lust att berätta hur det ser ut hos dig och hur det funkar att bo där?
Vad har du för omkostnader, nära till grannar, el, vatten osv?

Tack på förhand

Dela detta:

* Inloggade just nu

273 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser