Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mögelvägg  (läst 3275 gånger)

Christer41

• Skåne
mögelvägg
« skrivet: 21 jul-12 kl 18:43 »
behandlade en mögelvägg med bakpulver+c-vitamin i vattnet när jag skruppade rent den...men möglen kom bakom tapeten...o jag undrar ifall det går bra att måla väggen som en provisorisk lösning...

där är inte fukt i väggen o hyresvärden vill inte åtgärda  ?

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: mögelvägg
« Svar #1 skrivet: 21 jul-12 kl 19:50 »
Varför skulle bakpulver eller c-vitamin förhindra mögel? Boracol har ihjäl mögel. Annars är ju det bästa att se till att väggen är torr, mögel kan inte växa utan fukt. Då behövs inga medel.

albinh

• Västerbotten
    • albinholmgren.se
« Svar #2 skrivet: 21 jul-12 kl 20:30 »
Det saknas lite information här. Vad är det för vägg? Timmer, betong eller gips på träreglar? Är du säker på att det är mögel? Hur ser det ut? Mögel kan inte växa utan tillgång till fukt, värme och näring. Tar du bort något av dem stannar tillväxten av.

Christer41

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 21 jul-12 kl 23:28 »
yttervägg...vet inget mer...så går det bra att skydda sig mot möglet genom att måla över det...

malarmaster

• Småland
« Svar #4 skrivet: 22 jul-12 kl 07:58 »
visst går det att måla över,använd en oljefärg. det som händer är att möglet(om det är mögel) kommer att arbeta sig igenom med tiden. är det dessutom fuktigt kommer färgen att lossna.som tidigare påpekats i tråden behöver mögel framförallt fukt för att växa.en yttervägg med mögel tyder ju på problem och det löses inte varken med boracol eller färg.
om väggen är torr som du säger förstår jag inte var möglet kommer ifrån,såvida du inte har hög luftfuktighet i bostaden typ i badrum. det löses med ventilation i första hand,sedan kan man sanera med en mögeltvätt.
du får återkomma med mer info så kan vi nog lösa problemet. ulf

Dela detta:

* Inloggade just nu

306 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser