Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Friska ben efter behandling av kalkben  (läst 2977 gånger)

Mysan1

• Småland
Friska ben efter behandling av kalkben
« skrivet: 22 jul-12 kl 00:23 »
Jag hittar massa bilder på hur kalkben ser ut, både i lindriga fall och värre. Men vad kan man förvänta sig för resultat när benen är friska igen? Jag kan ju tänka mig att ett lindrigt fall bara "lägger sig"? igen och ser släta och fina ut. Men de här svårare fallen? Växer fjädrarna och hornplåtarna tillbaka och hur lång tid tar det i så fall? Eller är de dömda att gå med "bara ben"?

Jag ber alltså att få se bilder på ben som återhämtat sig! :)

Tack på förhand! // My

Mysan1

• Småland
SV: Friska ben efter behandling av kalkben
« Svar #1 skrivet: 22 jul-12 kl 22:26 »
Ingen som tagit före och efterbilder?   ???

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 23 jul-12 kl 14:05 »
Jag har inga bilder men mina har då återhämtat sig helt och hållet och ser fullständigt normala ut. Hur lång tid det tar? Ja, det vete fasen, men min minnesbild är att det går ganska snabbt. Betydligt snabbare än vad det går att få höns som ser vettiga ut efter att tupparna nött bort deras ryggfjädrar >:(. Men det är ju en helt annan sak ;).
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

JQHANNES

• Gotland
« Svar #3 skrivet: 29 jul-12 kl 15:36 »
2 omgångar och ser relativt "normalt" ut tycker jag. Lite rosaaktiga ben, men det kanske hon hade innan? Minns inte  ::)

Mysan1

• Småland
« Svar #4 skrivet: 30 jul-12 kl 12:05 »
Nej, jag funderar som bara den hur dom såg ut innan. Och just nu är mina små vita hönor grå/svarta av allt damm och jord de har rullat sig i!

Fru Pippi

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 08 aug-12 kl 00:54 »
Vad har ni behandlat med? Tipsa gärna. Jag har inte lyckats få bukt med kalkbenen på våra hönor o tuppen. 

Ellen Nilsson

• Halland
« Svar #6 skrivet: 04 nov-12 kl 17:09 »
Prova med att först bada fötterna i såpvatten och sen torrborsta så att det översta kalklagret ramlar bort. Sedan kan man massera in vacelin eller iallafall en fetsalva för att kväva parasiterna. :) Hoppas det funkar!

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
Sv: Friska ben efter behandling av kalkben
« Svar #7 skrivet: 04 nov-12 kl 19:08 »
Våra blir fina igen och ser friska ut men tyvärr återkommer kalkbenen en/två gånger per år. Så det är lurigt....
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Flekka

• Höns spår - Gorm rår. Gammalt hönsordspråk.
    • Västmanland
« Svar #8 skrivet: 11 nov-12 kl 22:05 »
Hej alla som tycker det känns tröstlöst med benkvalstren.
Jag har haft stora problem med dessa kvalster på hönsen, och har borstat och fotbad och smörjt. Nu äntligen ses goda resultat, och då med endast smörjning! Jag smörjer en gång i veckan med en fet salva kokt på rapsolja, bivax och en gnutta tjära. Redan efter två gånger var de lindrigare angripna nästan helt fina. Skarvarna mjukas upp och blir gummiliknande, lossar vid massage eller kan pillas bort. Tuppen som var fulast har fortfarande rester kvar, men de är mjukare och börjar släppa i kanterna. Den enda åverkan som blir på benen är om man  är för ivrig att pilla bort skorv som inte sitter tillräckligt löst, vilket är helt onödigt eftersom det kommer att lossna så småningom.

Så ge inte upp ni som misströstar!

Skaffa en stor burk salva och massera hönsen tillräckligt ofta! Sen vet jag  inte om man ska tro att det inte kommer tillbahka...Jag skrapade även sittpinnarna och smörjde in dem med grönsåpa samt bytte strö när jag började utrotningen den här gången.
Genbank för Bohuslän-Dals svarthöna

zeina66

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 12 nov-12 kl 09:45 »
Min väninna köpte en tupp via nätet som satt i en papplåda när hon hämtade honom,väl hemma upptäckte hon att han var kraftigt angripna kalkben. Hon behandlade honom med Tenutex (mot flatlus på människa)
Var 7.e dag borstade hon försiktigt bort skorpor med tandborste och smörjde/masserade in hans ben. 3 månader tog det att få bort allt och inget återfall på 2 år.
Sittpinnarna skurades rent fr smuts varje vecka.
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Dela detta:

* Inloggade just nu

64 gäster, 2 användare
aquino, yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser