Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ska jag grunda mitt växthus?  (läst 12823 gånger)

Trivial

• Gäst
Hur ska jag grunda mitt växthus?
« skrivet: 22 jul-12 kl 15:02 »
Hej!

Sedan drygt ett år tillbaka har jag ett nedplockat växthus och jag vill verkligen få upp det men det har funnits orsaker och anledningar till att så inte blivit fallet. Nu är i vart fall plats utsedd och platsen är urgrävd dessutom, för det behövdes övas lite på att grävas med minigrävare.

Innan det blev så djupt urgrävt hade jag grävt bort ungefär två spadtag djupt och tänkt gräva djupare rännor där väggarna ska vara, för att gjuta plintar att fästa husets ram i. Nu vet jag inte hur jag ska göra.

Ska jag... Isolera grunden? Bottna med något, singel? Mura? Med lecablock, eller vad? Leca är väl inte överdrivet miljövänligt, eller har jag blandat ihop det?

Växthuset är begagnat, aluminiumprofiler och glasrutor, det är väl ungefär 12 kvadratmeter stort. Jag bor i Östergötland i zon typ 3, har lerjord (inte "lite lerig jord" utan ren lera) och jag hade tänkt mig att odla i växthuset från tidig vår till sen höst. Jag lägger gärna ner mycket jobb nu, bara det blir ett bra resultat. Jag skulle kunna odla i sand och med gräsklipp i växthuset, eller med lerjorden jag har här fast i täckodling, så odlar jag på friland nu och det blir fint resultat. Det är alltså inte odlingen jag undrar över, där känner jag mig rätt säker, utan hur jag ska lägga grunden för växthuset. I den frågan är jag nämligen fullständigt bortvirrad.

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
SV: Hur ska jag grunda mitt växthus?
« Svar #1 skrivet: 22 jul-12 kl 15:46 »
här är lite tips kanske på kap 5

http://www.naturochtradgard.se/boken_om_marktackning.html

finns ju mängder med sätt att grunda för växthuset, testa att söka på google. där har jag hittat många intressanta växthus projekt
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Trivial

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 22 jul-12 kl 15:52 »
Tack för länk!

Tyvärr har jag googlat. Det är därför jag sitter i skiten nu, annars hade jag bara gjort det jag kommit på eller fått tips om och inte grunnat så myclet...

Vitis

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 23 jul-12 kl 17:47 »
Jag skulle nog gjuta eller sätta ner 6-8 plintar och lägga en rejäl syll, kanske 45x195 på högkant så blir det stabilt.

Våra växthus, ett på 15m2, ett på 60m2 (av plastfolie dock, lite mindre känsliga för att stå snett) står på plintar och har en syllbräda på 45x145mm. Har stått sen 2006 och har inte rört sig en mm sen dess.

Att mura en grund är såklart trevligt men mer jobb och kostnad. Gjut isåfall en sula runt hela och mura på den så högt du vill ha det.

Inte fel att ha en ganska hög sockel så att man kan höja upp bäddarna utan att det blir för lågt till taket.

Kanske göra en liten ramp vid ingången så du kommer in med skottkärran om dörren hamnar en bit upp.

Tännlappen

• -
« Svar #4 skrivet: 24 jul-12 kl 00:03 »
Hmmm...är det ren lera måste det väl dräneras...lager med grus...vill man vara billig gjuter man egna murblock då med standardcement,köpt grus...bara göra formar av brädor...kan även gjuta egna plintar...vet några som la typ plattor eller marksten i sitt växthus,sedan odlingslådor,krukor...

Trivial

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 27 jul-12 kl 16:14 »
Tack för svaren! Plintar är jag inne på nu jag också. Är kanske inte helt med på vad syllen ska åstadkomma, själva växthuset har en sockel  i metall men det räcker kanske inte? Förut, där växthuset stod i sitt tidigare liv, var det bara fastsatt i jorden med hjälp av järnspett från sockeln och ner i jorden, men det känns riskabelt nu med tanke på att det är lerjord här.

Jag borde kanske skrivit från början att jag absolut vill ha markkontakt, dvs det ska inte läggas plattor inne i huset.

Under mina förbannade googlingar kom jag in på Nils Åkerstedts metod med att gräva ur och fylla med sand, klart slut. Han säger att växthuset inte ska rubba sig då, jag tänker att det är lite för smidigt för att vara sant?

Bewe

« Svar #6 skrivet: 30 jul-12 kl 07:46 »
Hej Trivis!
Nils Åkerstedts metod är inte så dum vad gäller ett växthus, principen är att skifta bort humuslagret som är instabilt mot en packningsbar material. Gräv ur en 50cm bred sträng under växthusets väggar, cirka 3-5 dm djupt och återfyll med en 0-32 makadam, packa med en "padda" eller låt det stå i minst 2 månader. Det viktiga är att din bädd är i nivå. För att åstadkomma det billigt utan avvägningsinstrument, kan du spänna snöre några decimeter från marken som du sätter i våg med hjälp av en lång vattenpass. Du kan sedan mätta avståndet till det färdiga ytan med hjälp av en tumstock, precisionen bör vara +/- 5mm

På den bädd du har skapat kan du också mura en bit vägg om du vill höja upp ditt växthus som Vitis förespråkar. Annars att gjuta några plintar är också ett bra sätt. Det är lite beroende på hur ditt växthus är byggd. Det som verkligen betyder är att det är i nivå.

Lycka till!

Dela detta:

* Inloggade just nu

207 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser