Hej!
Sedan drygt ett år tillbaka har jag ett nedplockat växthus och jag vill verkligen få upp det men det har funnits orsaker och anledningar till att så inte blivit fallet. Nu är i vart fall plats utsedd och platsen är urgrävd dessutom, för det behövdes övas lite på att grävas med minigrävare.
Innan det blev så djupt urgrävt hade jag grävt bort ungefär två spadtag djupt och tänkt gräva djupare rännor där väggarna ska vara, för att gjuta plintar att fästa husets ram i. Nu vet jag inte hur jag ska göra.
Ska jag... Isolera grunden? Bottna med något, singel? Mura? Med lecablock, eller vad? Leca är väl inte överdrivet miljövänligt, eller har jag blandat ihop det?
Växthuset är begagnat, aluminiumprofiler och glasrutor, det är väl ungefär 12 kvadratmeter stort. Jag bor i Östergötland i zon typ 3, har lerjord (inte "lite lerig jord" utan ren lera) och jag hade tänkt mig att odla i växthuset från tidig vår till sen höst. Jag lägger gärna ner mycket jobb nu, bara det blir ett bra resultat. Jag skulle kunna odla i sand och med gräsklipp i växthuset, eller med lerjorden jag har här fast i täckodling, så odlar jag på friland nu och det blir fint resultat. Det är alltså inte odlingen jag undrar över, där känner jag mig rätt säker, utan hur jag ska lägga grunden för växthuset. I den frågan är jag nämligen fullständigt bortvirrad.