Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rönnbär eller inte ?  (läst 4811 gånger)

Marielle

• Jag behöver inte din attityd- har en egen
    • Uppland
Rönnbär eller inte ?
« skrivet: 23 jul-12 kl 08:09 »
Har en jättestor buske (?)  på tomten,  som ser ut att vara rönnbär. Tänkte torka och ge mina höns  :P
Frågan är bara om jag kan vara säker på att det ÄR rönnbär , finns det något liknande ?
Någon sa att rönnbär inte växer på " buskar", men jag kan inte se ordentligt om det är en stor buske eller ett yvigt, lågt träd... Hmm, ganska vildvuxet runt bären  :-[

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
SV: Rönnbär eller inte ?
« Svar #1 skrivet: 23 jul-12 kl 09:03 »
Har en jättestor buske (?)  på tomten,  som ser ut att vara rönnbär. Tänkte torka och ge mina höns  :P
Frågan är bara om jag kan vara säker på att det ÄR rönnbär , finns det något liknande ?
Någon sa att rönnbär inte växer på " buskar", men jag kan inte se ordentligt om det är en stor buske eller ett yvigt, lågt träd... Hmm, ganska vildvuxet runt bären  :-[

Googla på rönnbär och druvfläder, vilket det kan vara så ser du skillnaden. Rönnbären är hårdare medans druvfläderns bär är lätta att trycka sönder, de är också mindre. Även bladen skiljer sig åt.
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 23 jul-12 kl 11:29 »
Det finns väl inga rönnbär än? Det är säkert druvfläder du har.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Marielle

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 23 jul-12 kl 11:52 »
tack, då ska jag försöka jämföra bilder  :D
Aldrig hört talas om druvfläder o tyckte det var lite väl tidigt för rönnbär... Då är följdfrågan om höns kan äta druvfläder ? går de att torka isåfall ?

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #4 skrivet: 23 jul-12 kl 11:58 »
tack, då ska jag försöka jämföra bilder  :D
Aldrig hört talas om druvfläder o tyckte det var lite väl tidigt för rönnbär... Då är följdfrågan om höns kan äta druvfläder ? går de att torka isåfall ?

Skulle tippa på att den är giftig. Det är kärnan innuti som är giftig, om jag fattat det hela rätt iaf för människor och kaniner.
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Marielle

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 26 aug-12 kl 10:45 »
synd att ge hönsen rönnbären ju, gott att koka gele, sylt, marmelad på!!!
Just det jag har på tomten är druvfläder. Däremot finns det massor av rönnbär runtomkring där jag bor. Kan inte förstå varför det skulle vara synd att  ge hönsen rönnbär ? De ska väl också få något gott ? Dessutom perfekt att både torka och frysa till i vinter. JAG gillar inte rönnbär....

Marielle

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 31 aug-12 kl 07:56 »
 ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

162 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser