Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ankslakt  (läst 7872 gånger)

Kanin-Eva

• Dalarna
Ankslakt
« skrivet: 23 jul-12 kl 18:20 »
Det börjar dra ihop sig till vår första ankslakt. Slaktankorna är 10 veckor nu så vi har några veckor (2-6 ?) att vinka på.

Har hört att anka ska vara fett för att vara saftigt. Vad jag nu funderar över är om våra ankor kommer att bli tillräckligt feta. De går runt på gården hela dagen och plockar i sig vad de hittar och ibland blir de jagade av vår vuxna drake. Under dagtid har de inte alls ro att äta något kraftfoder (Allfoder + vete) utan det äter de på kvällen och lite när jag släpper ut dem på morgonen. Jag tror att de har ett mysigt ankliv (trots att de ibland blir jagade) men bör jag sätta dem på gödning några veckor innan slakt? Blir köttet seg och/eller torrt om de får "för mycket" motion?

Hur tunga är era ankor när ni slaktar dem? Livvikt och slaktvikt?
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Martin-77

• Värmland
SV: Ankslakt
« Svar #1 skrivet: 23 jul-12 kl 18:59 »
Har kanske inte så många svar på dina frågor men jag vet av egen erfarenhet hur man för ankkött torrt och segt :P
Flå den och sen in med den i ugnen....

Vill du däremot få den saftig så skall du istället plocka den så att skinnet är kvar, för det är där fettet sitter.
Skall du göra gryta på den så kan du likaväl flå den då den blir saftig ändå...

Man lär så länge man lever :D
Samlar kraft...........
En vacker dag blir det av :O)

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 24 jul-12 kl 00:17 »
Jag har nog tänkt att plocka men det är bra att veta att det blir skillnad.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 25 jul-12 kl 20:56 »
Är det inte någon som har erfarenhet av ankslakt och som vill dela detta med oss (mig)?

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #4 skrivet: 25 jul-12 kl 21:00 »
Bara att man inte ska hugga huvet av dom förrän dom e medvetslösa.  Om man hugger direkt, så kan det avhuggna huvet till och med säga Kvack! ...  :o  Om du använder yxa, så donka till dom me baksidan först, så dom tuppar av.  Sen kan du hugga, eller avbloda på annat sätt.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Nuffield

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 25 jul-12 kl 21:36 »
När jag slaktade mina ankor så förberedde jag mig med ett klent vedträ, kniv, najtråd och en kastrull. Ankan tog jag sedan under vänster arm och vedträt i höger hand. Slog till hårt i bakhuvudet och skar sedan av halspulsådrorna under "hakan". Ankan höll jag sen uppochner så att blodet rann ner i kastrullen (bra att som lockmedel i fällor). Sedan snörde jag lite najtråd runt fötterna och hängde upp ankan i det. När alla ankor var klara tog jag sedan ur dem och lät dem sen hänga i källaren ett par dagar för mörning.

Ett tips, särskilt om du ska slakta flera ankor är att ta tillvara lever och hjärta. Anklevrarna smakade verkligen mums med lök, trattisar och grädde :) Hjärtana gjorde jag wok av.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 27 jul-12 kl 15:36 »
Muskelmagen ska man definitivt också ta tillvara, den är en delikatess.

Ankor ska slaktas vid vissa åldrar, annars är de svårplockade. 12-16-20-24 osv.

Ankor brukar vara feta nog, om de får vete som foder, men vill man göda dem extra, så kan man ju öka på med fodret 2-3 veckor innan slakt. Kanske stänga dem i annan inhägnad än draken? Man avgör om de satt tillräckligt med muskler genom att känna på bröstet, vid bröstbenet, bröstbenet ska inte vara för framträdande, då är de inte slaktklara ännu.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 27 jul-12 kl 15:50 »
Vi ger dem en blandning av lika delar allfoder och vete. Är det bättre att bara ge dem vete?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 27 jul-12 kl 15:55 »
Ja, om man vill få dem lite fetare och få en sista tillväxt innan slakt, så är nog hel vete bättre.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Pippilutt

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 27 jul-12 kl 17:02 »
...... Sedan snörde jag lite najtråd runt fötterna och hängde upp ankan i det. När alla ankor var klara
 tog jag sedan ur dem och lät dem sen hänga i källaren ett par dagar för mörning.

Om jag vill plocka dem i vilket skede ska det göras? Före eller efter mörningen?
Att arbeta är kul - det har jag sett själv

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 27 jul-12 kl 17:08 »
Alltså, själv hänger jag inte tamfåglar, de är ju i allmänhet unga. Man gör annorlunda med vilda djur.

Det är lättast att plocka dem när de fortfarande är varma, då kan man torrplocka dem. När de är kalla måste man doppa dem i varmt vatten, temperaturen är viktig, det är kladdigt och besvärligt.

Bedöva, avbloda, plocka så snabbt som möjligt, helst vara klar inom 10 minuter, sedan tar man ur, tar tillvara hjärta, lever, muskelmage, även njurar om det är ett ungt friskt djur. Skölj noga med rent vatten, häng luftigt i max någon timme, tills de torkat, förpacka och frys, eller tillaga direkt.

Det är lätt att slakta fjäderfä, om man övat lite. Låt gärna någon erfaren visa de första gångerna.

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 27 jul-12 kl 18:21 »
Muskelmagen ska man definitivt också ta tillvara, den är en delikatess.

Hur tillagar/äter man den? Jag tycker att det låter riktigt äckligt! Och jag är inte kräsmagad utan äter med god aptitannan inälvsmat men mage..... Men nu måste jag ju prova. Om någon kan tipsa om hur jag ska göra.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #12 skrivet: 27 jul-12 kl 18:25 »
Muskelmage är ju inte som vanlig mage, det är där de har grus för att krossa sin mat. Den är en stor muskel, som blir mycket mör efter tillagning.

Man skär upp dem, tar bort hinnan på insidan, sköljer noga. Tillaga gärna i lergryta, puttra i smör och kryddor på låg värme under typ 1 h, finns inget mörare och godare i hela världen!

reuben

• Småland
    • Närproducerat i Kalmar AB
« Svar #13 skrivet: 29 jul-12 kl 17:41 »
Den här tråden var precis vad jag letade efter, men jag måste fråga: Vilken vikt tycker ni att ankan ska ha före vikt? Hur mycket av kroppsvikten går bort vid slakt?
Bor utanför Påryd med sambo, 40 höns, ankor, gäss, kattor, hundar, gute- och texelfår och en växande Linderödsbesättning. För första gången på snart 30 år utan hästar...

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #14 skrivet: 30 jul-12 kl 09:49 »
Typ hälften går bort vid slakt, sedan är en stor andel ben också.

Jag skulle inte slakta dem om de väger mindre än 2,5 kg levande, givet såklart att det är en ras som blir så stor.

reuben

• Småland
    • Närproducerat i Kalmar AB
« Svar #15 skrivet: 30 jul-12 kl 10:24 »
Tack för svar!
Bor utanför Påryd med sambo, 40 höns, ankor, gäss, kattor, hundar, gute- och texelfår och en växande Linderödsbesättning. För första gången på snart 30 år utan hästar...

Strajder

• Aspegården
« Svar #16 skrivet: 30 jul-12 kl 16:20 »
Hur tillagar/äter man den? Jag tycker att det låter riktigt äckligt! Och jag är inte kräsmagad utan äter med god aptitannan inälvsmat men mage..... Men nu måste jag ju prova. Om någon kan tipsa om hur jag ska göra.

Här finns en video som visar hur du rensar muskelmage: http://honest-food.net/2011/04/21/how-to-clean-a-gizzard/

Jag lärde mig att rensa muskelmage redan som barn (vi hade gårdsslakteri för kyckling på slutet av 1960-talet). Rensar inte likadant som i videon men det viktiga är att tillvara maten. Jag är så gammal att jag kommer ihåg när kycklingen alltid såldes hel med muskelmage, hjärta, hals och lever instoppat inuti.

Recept på muskelmage hittar du om du söker på gizzard (England/USA) eller gésier (Frankrike).

Leineri

• Hälsingland
« Svar #17 skrivet: 09 okt-13 kl 17:50 »
En av mina ankor blev tagna av en hund idag! Det sista livet rann ur ankan medan jag skyndade iväg mot huggkubben. Vet inte hur avblodad den blev. Den ser hel ut förutom ett bett över nacken så jag tänkte ge mig på att ta tillvara på den. Jag har koll på fågelslakt. Men det jag undrar är hur mycket det påverkar köttet om avblodningen inte blev gjord ordentligt?

daniel70

• Gotland
« Svar #18 skrivet: 09 okt-13 kl 20:48 »
Ingen fara även om den inte blev "ordentligt" avblodad.
Kan möjligen påverka hållbarheten, men jag antar att du styckar och fryser in.

Leineri

• Hälsingland
« Svar #19 skrivet: 09 okt-13 kl 20:57 »
Ingen fara även om den inte blev "ordentligt" avblodad.
Kan möjligen påverka hållbarheten, men jag antar att du styckar och fryser in.

Tack för svaret! Då kanske jag till och med vågar bjuda på maten vid tillfälle. Den är skållad och plockad o hänger på mörning.
..men att det ofelbart alltid ska vara de tamaste som råkar illa ut när det är något!

Dela detta:

* Inloggade just nu

213 gäster, 2 användare
yellgar, Jamesbuive

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser