Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skapade en sked och körde fast, men nu gör jag mer!  (läst 9643 gånger)

padus

• Skåne
Skapade en sked och körde fast, men nu gör jag mer!
« skrivet: 25 jul-12 kl 13:52 »
Jag traskade runt bland hagarna här, och helt plötsligt låg där en fin kniv på marken som jag nu anser vara min. Timmar senare traskade jag runt i skogen istället och fann en bit trä som jag tyckte var fin, luktade gott gjorde den med. Så jag bestämde mig för att lära mig själv att tälja och en sked skulle jag göra. Det har väl gått bra hittills, men nu sitter jag fast.

Hur ska jag göra för att gröpa ur sked-delen enkelt och smidigt... Eller överhuvudtaget? :)

trä biten

skeden
« Senast ändrad: 18 okt-12 kl 15:04 av Environ »

Händig Man

• Gäst
SV: Skapar en sked, men har kört fast. Hur gör jag nu?
« Svar #1 skrivet: 25 jul-12 kl 13:59 »
finns specielle sk skedknivar som e böjda för att göra själva "skålen" i skeden, tror slöjddetaljer har sånt (kostar från 200:- och uppåt)

http://www.edu.linkoping.se/naturokultur/hamra/aktiviteter/4sked.pdf

Vill du göra det billigare så kan du inhandla en gravyrmaskin på tex claes ohlsson för en 100:-

Edit: Jula hade en skedkniv för 150:- http://www.jula.se/skedkniv-107-mm-121574

Lycka till
« Senast ändrad: 25 jul-12 kl 14:03 av Händig Man »

Humle

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 25 jul-12 kl 21:05 »
Vill du göra på stenåldersvis kan du bränna en grop i träet med ett kol!
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

padus

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 26 jul-12 kl 13:01 »
Vill du göra på stenåldersvis kan du bränna en grop i träet med ett kol!

Vilket roligt tips! Tack så mycket, det ska jag definitivt prova!

@händig man
Tack så mycket. Jag får nog köpa mig en sådan kniv när det finns pengar i kassan :)

kurt

« Svar #4 skrivet: 26 jul-12 kl 18:46 »
Hittar du en kniv till, eller något annat lämpligt härdat stål, så kan du ju göra din egen skedkniv. Traditionellt så används den typen av kniv till mycket annat slöjdarbete också, inte bara urholkning.

http://www.caribooblades.com/makingahook.html

En variant av "crooked knife" har t ex använts av indianer i Kanada när de tillverkar näverkanoter:

http://www.birchbarkcanoe.net/crooked-knife.htm

gopo

« Svar #5 skrivet: 30 jul-12 kl 10:47 »
Med risk för att vara verktygsnörd! Jag skulle inte köpa den skedkniven från Mora, den är svår att använda eftersom slipfasen är fel. Svante Djärv gör bra skedknivar, väljer du det alternativet kostar det dock ännu lite mer pengar. Att tillverka en skedkniv själv är inte någon dum ide.

http://www.djarv.se/skedknivar.asp

Lycka till!

Humle

• Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 30 jul-12 kl 12:05 »
Jag har aldrig blivit kompis med mina skedknivar utan föredrar att använda skölp.

TW

• Finland
« Svar #7 skrivet: 30 jul-12 kl 21:33 »
Med risk för att vara verktygsnörd! Jag skulle inte köpa den skedkniven från Mora, den är svår att använda eftersom slipfasen är fel. Svante Djärv gör bra skedknivar, väljer du det alternativet kostar det dock ännu lite mer pengar. Att tillverka en skedkniv själv är inte någon dum ide.

http://www.djarv.se/skedknivar.asp

Lycka till!

Hur skall slipfasen vara? Det borde ju gå att slipa om?
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Humle

• Västerbotten

gopo

« Svar #9 skrivet: 31 jul-12 kl 08:32 »
Härligt engagemang i denna tråden!

Hur skall slipfasen vara? Det borde ju gå att slipa om?

Slipfasen på en vanlig täljkniv får ju gärna vara lite konkav (inåtbuktande) för att det ska bli lätt att för eggen att komma åt träet på en rak träbit.

När man täljer skålade föremål bör ju slipfasen följa den formen i slipningen oxå. Jag upplever att slipfasen är för lång på moras skedknivar och då vill den liksom hacka sig fram. om slipfasen är lite kortare och svagt konvex bör det fungera bättre.

Jag tror att moras skedknivar slipas innan de bockas och får den färdiga formen. Om slipfasen då är helt plan så blir den konkav när den bockas, vilket ökar risken för att det "hackar"

padus

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 01 aug-12 kl 13:16 »
Oj, vad det rasslade till i tråden! Nu har jag hur mycket läsning som helst att göra :D

Tusen tack allihopa, fortsätt gärna diskussionen!

Händig Man

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 05 aug-12 kl 00:01 »
How to carve a spoon with Ben Orford

En bra man som förklarar på enkelt sätt hur man kan göra, hur går det med din sked ?

padus

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 05 aug-12 kl 11:24 »
How to carve a spoon with Ben Orford

En bra man som förklarar på enkelt sätt hur man kan göra, hur går det med din sked ?

Tack så mycket! Har en väldigt dålig uppkoppling så får titta på den när "vädret tillåter".

Skeden ligger på vänthyllan. Jag fick ett tips på en loppis som finns här i närheten där de kommer säljas massor av knivar och annat gott. Så får se om jag kan hitta en skedkniv jag kan bekosta :) under tiden gör jag en dalahäst och en... Ja, vad det nu heter. Ett köksredskap. Nästan en stekspade fast lite urgröpt... Hmm. Jaja, får nog lägga upp bilder på det med och döpa om tråden :)

Vad kul det är med så stort engagemang för en så liten sak!

gopo

« Svar #13 skrivet: 06 aug-12 kl 08:04 »
Här finns en beskrivning med bilder och text  ;D

http://www.slojdeniskogen.se/slojden/sfs/talj-en-sked/

davidB

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 27 aug-12 kl 10:15 »
Här har du en härlig gammal film från 20-talet. Ca 7 min i filmen visas skedtillverkningen. Men det var skoj att se träskotillverkningen först.
http://youtu.be/wGDkliy1DEU
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

padus

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 30 aug-12 kl 20:20 »
Tack så mycket för all fantastisk hjälp!

Jag har jobbat som dräng hos jordbron ett par veckor och idag åkte jag därifrån. Som en gåva fick jag en skedkniv av denna fantastiskt snälla människa. Så problemet löst :) nu ska jag fortsätta på skeden och det där köksverktyget jag inte kan namnge.

Här är förresten en bild på stekspade? Som jag täljt ut från en vedklabbe som jag fräckt nog stål ;)

http://www.ladda-upp.com/bilder/74218/k-C3-B6ksverktyg

padus

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 07 okt-12 kl 14:08 »
Nu har jag legat på latsidan ett tag. Men har en fundering att komma med i vilket fall. Nu när skeden nästan är klar, vilket den borde varit för länge sedan, så funderar jag på nästa steg. Ska den oljas eller behandlas på något sätt innan jag använder den? Tänker att den borde fixa det själv efterhand som den används. Ytterligare en fundering, det är väldigt mycket tjära i träslaget. Kan detta ge smak till vad jag nu kommer använda den till? Ytterligare en fråga dök upp nu, vilket träslag skulle ni rekommendera att jag använde för att tälja diverse köksredskap?

Självklart vill jag inte behandla den med någon sprej eller skit, alltså någon kemikalie. Råvara ska de vara, annars får det vara. :D

queer

« Svar #17 skrivet: 07 okt-12 kl 17:06 »
Björk borde väl passa bra ... om Du inte vill ha några smaksensationer ...

davidB

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 07 okt-12 kl 21:35 »
bok brukar man använda till glasspinnar pga den milda smaken.
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

gopo

« Svar #19 skrivet: 08 okt-12 kl 11:20 »
Man kan använda en massa olika träslag, men undvik fura pga smaken. köksredskap behöver ha lite styrka, så björk känns ju som en given vinnare, men vilket lövträ som helst kan nog fungera, björk är dock min favorit. Behandling. Ja den gamla klassiska linoljan är aldrig fel, men det är lång torktid, och linolja smakar inte så gott. Bäst med rå linolja för maten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

131 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser