Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är det för sent att para första gången?  (läst 1836 gånger)

kbr

• Uppland
Är det för sent att para första gången?
« skrivet: 26 jul-12 kl 21:22 »
Hej idag hämtade vi två hanar på ca 1år det visade sig vara två honor som är ca 1 år och två månader. Är det försent att par dom första gången?

MVH Karin

Maria C S

• Småland
SV: Är det för sent att para första gången?
« Svar #1 skrivet: 26 jul-12 kl 21:32 »
Svar Nej.

Problemet kan vara att om dom fått för mycket god mat att dom lagt på sig fett och kan ha svårt att bli gravida. Men det är bara att försöka.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

NillaPamilla

• Västergötland
    • Blunderbuss Kaniner
« Svar #2 skrivet: 26 jul-12 kl 21:33 »
Ojdå. Nej det tror jag inte. Är de bara i god kondition så ska det nog gå bra. Min Rexhona var 1 år och 2 mån när hon parades första gången och hon har nu nyligen fött 9 fina ungar och mår bara bra. Det är väl nu eller aldrig för dina honors del.

kbr

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 26 jul-12 kl 21:51 »
Tack för svaren måste nu börja leta efter en hane!
Ingen som bor i närheten av Norrtälje och Hallstavik som har en hanne typ fransk vädur eller Belgisk jättek hanne? Honorna är två holländare.

Gille

• -
« Svar #4 skrivet: 27 jul-12 kl 08:32 »
Jag väntar oftast tills mina är 1-2 år.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #5 skrivet: 27 jul-12 kl 10:07 »
Jag fick tillbaka en gotlandshona i maj som är 3 år o aldrig haft kull. Provade para henne o hon tog sig direkt, trots lite hakpåse=överviktig, resultatet blev tre fina ungar! Ska para om henne nu o hoppas på en lite större kull. Lycka till!
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

NillaPamilla

• Västergötland
    • Blunderbuss Kaniner
« Svar #6 skrivet: 27 jul-12 kl 22:30 »
Tack för svaren måste nu börja leta efter en hane!
Ingen som bor i närheten av Norrtälje och Hallstavik som har en hanne typ fransk vädur eller Belgisk jättek hanne? Honorna är två holländare.

Man brukar dock säga att hanen helst inte ska vara av en mkt större ras än honan. Av den anledningen att honan kan få svårt att föda fram ungar som ärvt storleken från sin far.

Tror inte att problemet är att få honorna dräktiga med ålder, utan att de får svårare att klara förlossningen på ett bra sätt då deras kroppar inte är lika smidiga.

Gille

• -
« Svar #7 skrivet: 30 jul-12 kl 08:01 »
Fast vad man brukar säga stämmer inte alltid. Jag har använt större hanar och det utan problem, eftersom fosterna anpassar sig till honan. Problemet är att de växer sig stora fort och kan vara krävande för henne ge di (om hanen är mycket större).
Kaninuppfödare och pelargontant.

Dela detta:

* Inloggade just nu

184 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser