Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa traktor  (läst 13069 gånger)

Misse

• nr 9424
SV: Köpa traktor
« Svar #20 skrivet: 02 aug-12 kl 01:17 »
För 10 000:- så får man ingen traktor med lastare.
Då har man bara en halv traktor och kan inte använda den till allt utan måste ha en till.

Då har man två problem istället för ett.
Ju mer grejor som man äger desto mera saker som går sönder.
Finns tillfällen.
Kollar man blocket konstant, har pengar redo, och är beredd att sticka iväg snarast så kan man göra klipp.
Köpte förut en sliten grålle med fungerande lastare för 4000 spänn.

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 02 aug-12 kl 08:42 »
Förutsätter nog att man är ganska insatt i maskiner/kan meka, och en liten gnutta tur oxå med köpet.
Vad rek du för 10k Ulric?.

Om man inte är lite insatt eller har tillgång till någon som är det blir priset bara en fråga om man skall bli blåst på 10000 eller 40000. Då tycker jag det är bättre att bli blåst på 10000, lära sig en del under tiden och spendera 30000 mer informerat.

Aqualize skrev om bensinare. Jag har en sådan, den fungerar utmärkt. Pressa hö är rätt besvärligt i avsaknad av lågväxel, men det går. Den har ingen lastare. För övrigt har den använts till allt på listan. Den kostade 7500 kronor, vilket verkar vara normalt för fungerande exemplar.

Till årets höskörd användes en Nuffield från tidigt 60-tal. Ryck och slit-lastare. 10000 kronor.

Att ha två traktorer istället för en är väldigt bra, om en för tillfället går med redskap kan den andra samtidigt användas för transporter.

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #22 skrivet: 02 aug-12 kl 11:53 »
Maxtak och på en i bra skick säger jag 40 000 kr (ev moms inräknad). Jag slängde en blick på blocket och de som verkar vara i bra skick med lastare vill de ha 10 000 mer för.
Är maskinen inte i så trevligt skick och någon invertes renovering är nära förestående så skulle jag nog inte gå över typ 32 000.
Man får ju komma ihåg att annonserna på blocket är oftast på maskiner som inte är sålda ännu.

Någon 60-talasmodell i vettigt skick får man inte för 10 000 kr. 50-talare i inte allt för vanlig modell alternativt bensin/fotogen.

Som anekdot så fick mig ett skratt av denna annons:
http://www.blocket.se/dalarna/T_23_Volvo_48a_41812394.htm?ca=8&w=2&last=1

Skick och pris hör oftast ihop,,,,har sett 430 för närmare 100k men då är de i princip i "nyskick".

Appropå annonser och fotogen/bensintraktorer så "kontrar" jag med denna  ;D

http://www.blocket.se/kalmar/Volvo_T31__54_fin_RING_IDAG_40669538.htm?ca=1_11&w=3

T31 -54 skapligt bra skick
säljes el bytes mot fungerande åkklippare
traktorn kollar startmoton +förgasare + lite småkoll så är den ok
17.000:- affär i helgen
ring så pratar vi pris inget är omögligt
ring idag så är priset möe mindre än 17.000

Nu mindre än halva priset 8000:-

Ring ingen E-post tack...Gör ett klipp....

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #23 skrivet: 02 aug-12 kl 12:00 »
Ingår det blå repet i "fören"? Det ser användbart ut.  o:)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Lainde

• -
« Svar #24 skrivet: 02 aug-12 kl 12:05 »
Om man inte är lite insatt eller har tillgång till någon som är det blir priset bara en fråga om man skall bli blåst på 10000 eller 40000. Då tycker jag det är bättre att bli blåst på 10000, lära sig en del under tiden och spendera 30000 mer informerat.

Aqualize skrev om bensinare. Jag har en sådan, den fungerar utmärkt. Pressa hö är rätt besvärligt i avsaknad av lågväxel, men det går. Den har ingen lastare. För övrigt har den använts till allt på listan. Den kostade 7500 kronor, vilket verkar vara normalt för fungerande exemplar.

Till årets höskörd användes en Nuffield från tidigt 60-tal. Ryck och slit-lastare. 10000 kronor.

Att ha två traktorer istället för en är väldigt bra, om en för tillfället går med redskap kan den andra samtidigt användas för transporter.

Min erfarenhet är att "köpa billigt blir oftast dyrt i slutändan" inkl en hel del skruvande + påföljande stillestånd, och även om bensin/fotogenarna är just billiga att håva in så brukar de vara "svettigt törstiga".
Men föralldel,,,, du har en poäng i "learning by doing", och måttlig förlust om tex motor/kraftöverföring "exploderar". ;D

Lainde

• -
« Svar #25 skrivet: 02 aug-12 kl 12:07 »
Ingår det blå repet i "fören"? Det ser användbart ut.  o:)

;D ;) ;D

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #26 skrivet: 02 aug-12 kl 12:23 »
För att dra hölass och röja snö några timmar om året duger vilken liten traktor som helst, om den startar och går. Varken bensin eller diesel är gratis. Med lite omsorg och utan otur fyller den sin uppgift många år. Ingen mening med att ruinera sig om det inte är en fin lexak man vill ha eller ska köra många timmar.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

TW

• Finland
« Svar #27 skrivet: 02 aug-12 kl 21:12 »
Jag skulle rekommendera att du satsar på en traktor som verkar välskött fastän sådana exemplar brukar vara flerdubbelt dyrare än skrothögar. Då är sannolikheten stor för att inte allting är kaputt. Några fel kan man reparera men om allting är trasigt blir det dyrt i slutändan.
Maskiner skall vara i skick så de fungerar då man behöver dem.

En kamrat köpte en billig traktorgrävare. Mycket billig med uppenbart misskött.
Han bytte framaxeln. Tätade tanken. Bytte kraftöverföringsaxeln till hydraulpumpen. Tätade topplocket. Bytte ramen under motorn. Bytte kopplingsfjädrar. Bytte kopplingscylindrar och kopplingsrör. Byggde helt nytt bromssystem. Byggde helt nytt elsystem. Satte nya rutor i hytten och en ny dörr. Plockade sönder hela växellådan och bakaxeln och bytte lager och bussningar och tätningar. Svetsade hundrafemtielva sprickor i grävbommarna. Bytte hela svängsystemet på grävagregatet. Bytte tätningar i alla hydraulcylindrar och bytte flera cylinderstänger. Bytte alla bussningar i grävagregatet och flera bussningshus. Bytte några ledlager i grävagregatet. Bytte en massa slangar. Reparerade stödfötterna. Byggde ny bakvägg på hytten. Sedan målade han om hela maskinen........ Inte direkt den bästa affären han har gjort i sitt liv......men han fick en bra grävare.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Ulrika9

• Uppland
« Svar #28 skrivet: 06 aug-12 kl 12:12 »
Jag kommenterar var sak för sig och ger en miniminivå på vad som behövs. Hoppas det inte ses illa att jag nog drar det mycket grundläggande.

TACK SÅ JÄTTE MYCKET!! Vilken toppen information! Är man nybörjare så uppsakttas grundläggande info :-) Vi vet inte vad alla delar heter och vad som behövs, vi försöker lära oss efterhand och det här sparade oss många timmars läsande! Återigen ett jätte tack för att du tog dig tiden och gav oss alla denna info!

Vargerik

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 06 aug-12 kl 14:39 »
Mitt tips är att låta det kosta. Skiter det sig så har värdet på en hygglig traktor stått stilla eller t om ökat. Som pengar på banken.

Dela detta:

* Inloggade just nu

189 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser