Getingar är rätt intressanta, men det finns lägen då man verkligen inte vill ha dem i närheten. Ibland har man dock bara kommit på kant med dem tidigare och har svårt att komma på god fot med dem. Det finns fler arter och dessutom kan de vara olika snarstuckna

Jag var fem år när vi flyttade ut på landet, och fick en dålig start med getingar. De var verkligen arga och kunde sticka helt utan anledning. Som barn var jag inte speciellt smärttålig heller, så getingarna blev inte något favoritdjur. Nu för tiden så stör de inte mycket, men ibland behöver de tas bort. De kan ju vara farliga för små barn och givetvis om man är allergisk, men man bör komma ihåg att barn över huvud taget tycker att getingstick är en stor grej, som vi vuxna kanske inte bryr oss om så mycket. Synd om barnen blir getinghatare i onödan.
Jag låter inte getingar sitta på min hud som ensamhet gör. Getingar kan göra små provstick och så bits de också ibland. En gång när jag stod och plockade fisk ur nät så var det fullt av getingar som lockats dit, så jag drog på mig ett par latexhandskar (tunna som läkare använder) och getingarna kröp på händerna. Det tunna gummit hindrade dem från att få till sina provstick, men jag tror att de orkat igenom om de blivit arga. Kände tydligt när de bet i alla fall. De var inte arga, utan skulle bara hämta kött åt larverna. Två dagars arbete med näten och jag fick bara ett stick, det var en förvirrad en som gjorde ett provstick genom ett lufthål i kepsen