Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behöver tolkninghjälp. Behövs tillstånd?  (läst 3373 gånger)

Eurydike

• Småland
Behöver tolkninghjälp. Behövs tillstånd?
« skrivet: 03 aug-12 kl 16:35 »
Jag vill gärna skaffa kaniner för husbehov. Är intresserad av lantraser och bevarande och hade då tänkt mig skaffa Gotlandskaniner i genbank. Men det gagnar ju ingen att man säljer varenda unge för nya genbanker och det är väl kanske inte heller så lätt. Utan jag tänker mig att man föder upp för husbehov främst, men kan då kanske se om någon individ blir lämplig för fortsatt avel och kan i så fall sälja eller spara just dessa.

På ett litet tvåmans hushåll krävs det ju då inte så många kaniner. Man kanske rent av han börja med en hona och spara någon dotter efter henne.

Men som det står på jordbruksverkets sida.. om man upplåter, förvarar eller utfodrar sex eller fler kaniner per år så räknas det som större verksamhet och då krävs tillstånd hos Länsstyrelsen.
Men då räcker det ju att man har en enda kaninhona som får en kull på fem ungar så har man utfodrat 6 kaniner under året. Då har varenda en som haft en enda kaninkull tillstånd hos Länsstyrelsen då, eller? Låter ju onödigt krångligt för jag antar att man i så fall behöver visa var de ska bo och bygga det först och sen eventuellt få nej.. Det lockar ju inte direkt.

Eller tolkar jag fel? Iofs vet jag att just Jordbruksverket inte är så tydliga alltid och om man bara läser deras egna sammanställningar så kan rätt mycket försvinna...

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Behöver tolkninghjälp. Behövs tillstånd?
« Svar #1 skrivet: 03 aug-12 kl 18:03 »
nä, om du behåller mer än 6 djur i avel, då behöver du tillstånd. så ha några honor med hane till dem, så länge det inte blir mer än 6 stycken är det nemas problemas ... numera vill säga.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #2 skrivet: 03 aug-12 kl 18:30 »
Citat från L 120:

6 § Följande verksamheter med sällskapsdjur utom hund och katt ska anses
vara av större omfattning:
1. upplåtande av 6 eller fler kaniner eller illrar per år,
2. upplåtande av gnagare, fåglar, reptiler, groddjur eller fiskar under
förutsättning att verksamheten omfattar 6 eller fler
förvaringsutrymmen såsom burar, akvarier, terrarier eller liknande per
år,
3. förvaring eller utfodring av 6 eller fler kaniner eller illrar per år, samt
4. förvaring eller utfodring av gnagare, fåglar, reptiler, groddjur eller
fiskar under förutsättning att verksamheten omfattar 6 eller fler
förvaringsutrymmen såsom burar, akvarier, terrarier eller liknande per
år.
7 § Verksamheter med hållande, uppfödning eller försäljning av sällskapsdjur
utom hund och katt som är av större omfattning, men inte yrkesmässig,
undantas från kravet på tillstånd. Detta undantag omfattar dock inte
verksamheter som innebär uppfödning av djur som avses att säljas som
foderdjur.

Förklaring till begreppen finns i samma föreskrift, citat

2 § I dessa föreskrifter avses med
foderdjur: ryggradsdjur som är avsedda att användas som föda till
köttätande djur,
förvaring eller utfodring av djur: verksamhet som innebär att samtidigt
och regelbundet antingen ta emot andras djur mot ersättning eller ta emot djur i
syfte att förmedla dem,
hållande av djur: att ha hand om egna eller andras djur,
sällskapsdjur: ryggradsdjur som används eller ska användas som
sällskaps-, hobby- eller foderdjur, inklusive alla typer av hundar och katter,
samt
upplåtande av djur: verksamhet som innebär att, mot ersättning, låna ut
djur.

Kort sagt: Du behöver tillstånd om du hyr ut mer än  6 kaniner, har kaninpensionat för mer än 6 kaniner eller säljer dem som foderdjur. Detta räknas som större omfattning. Om du föder upp och säljer hundratals kaniner behövs inget tillstånd, eftersom det inte räknas som större omfattning. Såvitt jag kan förstå finns det inget om 6 avelsdjur i bestämmelserna. Jordbruksverket i ett nötskal.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #3 skrivet: 03 aug-12 kl 19:18 »
men var det inte nåt om att förprövning av kaninstallar inte längre behövdes under ett visst antal djur i avel?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Eurydike

• Småland
« Svar #4 skrivet: 03 aug-12 kl 19:45 »
Citat från L 120:

7 § Verksamheter med hållande, uppfödning eller försäljning av sällskapsdjur
utom hund och katt som är av större omfattning, men inte yrkesmässig,
undantas från kravet på tillstånd.
Det låter ju bra. Eller i alla fall som att just jag inte skulle behöva tillstånd.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #5 skrivet: 03 aug-12 kl 22:21 »
men var det inte nåt om att förprövning av kaninstallar inte längre behövdes under ett visst antal djur i avel?

Förprövningen av kaninstallar gällde tidigare från första kaninen när det gäller djur för livsmedelsproduktion. Nu slipper man förprövning om anläggningen är byggd för max 20 vuxna kaniner och max 150 växande kaniner. Se L 35.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #6 skrivet: 03 aug-12 kl 22:30 »
Det låter ju bra. Eller i alla fall som att just jag inte skulle behöva tillstånd.

Jag antar att du inte bedriver i större omfattning, enligt definition i § 6, och då omfattas du inte av § 7.

Hyr inte ut kaniner eller driv kaninpensionat, så blir det inte större omfattning, så fattar jag det hela. Om verksamheten inte bedrivs i större omfattning behövs inget tillstånd.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #7 skrivet: 07 aug-12 kl 19:34 »
L80 gäller sällskapsdjur och mina kaniner är produktionsdjur. ;) o:)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #8 skrivet: 07 aug-12 kl 22:27 »
Vad gäller produktionsdjur är bestämmelser på gång. Vi får se vad jordbruksverket kommer fram till i sin outgrundliga visdom.

Man kan väl säga ungefär så här;  I jordbruksverket fattas visa beslut.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #9 skrivet: 07 aug-12 kl 22:36 »
I jordbruksverket fattas visa beslut.
Klurig du var nu ;)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Eurydike

• Småland
« Svar #10 skrivet: 09 aug-12 kl 13:36 »
Jag skrev i alla fall och frågade Jordbruksverket.
Även om man har sina kaniner som produktionsdjur så ser de dem som hobbydjur/sällskapsdjur så länge det bara är uppfödning för konsumtion i egna familjen. Så då gäller ovan nämnda regler även för den kaninhållningen.
Så då fick vi svar på det.  :)

Gösta

« Svar #11 skrivet: 11 aug-12 kl 17:26 »
Lagtext kan läsas på många olika sätt liksom tolkningar.
Sammanfattningsvis gäller följande.
För att ha djuruppfödning krävs först ett djurtillstånd från din kommun.
Skall du sedan ha en produktionsuppfödning understigande 20 avelsdjur och 150 växande djur vid ett och samma tillfälle behöver du inte något mera tillstånd.
Skall du däremot hålla sällskapsdjur eller djurpensionat måste du ha tillstånd.
Det finns ingen undre gräns för vad som räknas som produktionsdjur i lagstiftningen vad jag har kunnat hitta. Har du ett par kaniner och tar ungar på dessa för att de skall bli mat så är det produktion i lagens mening.
Överstiger du 20 avelsdjur (honor + hanar) eller överstiger du 150 växande djur vid något tillfälle skall du ha förprövning av stallarna.
Detta gäller även angorauppfödare.
Skall du ha organiserad visning av dina djur och har flera djurslag än 5 (tror jag att det var) så gäller samma regler för dig som för djurparker.
Så tänk på hur du hanterar frågan mot myndigheterna.
Gösta

Eurydike

• Småland
« Svar #12 skrivet: 11 aug-12 kl 20:49 »
Lagtext kan läsas på många olika sätt liksom tolkningar.
Sammanfattningsvis gäller följande.
För att ha djuruppfödning krävs först ett djurtillstånd från din kommun.
Skall du sedan ha en produktionsuppfödning understigande 20 avelsdjur och 150 växande djur vid ett och samma tillfälle behöver du inte något mera tillstånd.
Skall du däremot hålla sällskapsdjur eller djurpensionat måste du ha tillstånd.
Det finns ingen undre gräns för vad som räknas som produktionsdjur i lagstiftningen vad jag har kunnat hitta. Har du ett par kaniner och tar ungar på dessa för att de skall bli mat så är det produktion i lagens mening.
Överstiger du 20 avelsdjur (honor + hanar) eller överstiger du 150 växande djur vid något tillfälle skall du ha förprövning av stallarna.
Detta gäller även angorauppfödare.
Skall du ha organiserad visning av dina djur och har flera djurslag än 5 (tror jag att det var) så gäller samma regler för dig som för djurparker.
Så tänk på hur du hanterar frågan mot myndigheterna.
Gösta
Fast nu frågade jag ju Jordbruksverket specifikt om att hålla och föda upp kanin för självhåll. Att jag inte riktigt hittat vad som gällde för kanin som småskaligt produktionsdjur.
Svaret jag fick var att gäller det uppfödning för konsumtion i egna familjen räknas det som hobby och att lag och regler då är samma som för sällskapsdjur.

Dela detta:

* Inloggade just nu

200 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser