Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  svårt med vikten om man äter vegetariskt  (läst 24534 gånger)

balans

SV: svårt med vikten om man äter vegetariskt
« Svar #60 skrivet: 18 feb-09 kl 09:36 »
Ja, B12 finns i skalet på kärnan.
Det står bl.a. i nedan inkopierade artikel.
Har inte hittat uppgifter på hur mycket. Borde antagligen kunna ryska då. Om det nu inte kommer upp i min saknade bok, Vilda och odlade bär som två finska forskare har skrivit.

För övrigt så liknar ju namnen/benämningarna varandra, så även om man inte kan finska går det att få ut lite ur detta.

Inger

PS. det började med meditationen - sedan kom informationen utifrån som förklarade mera. DS

Perusperiaatteet

YRNI ( Hippophae rhamnoides ) on kotoisin Aasiasta. Kiinassa ja Venäjällä tyrni on ollut äärimmäisen tärkeä lääkekasvi. Euroopassa Saksaa ja Suomea lukuun ottamatta tyrni on ollut suhteellisen tuntematon, koska sitä ei ole ollut hankalan poimintatyön vuoksi riittävästi saatavilla. Saksassa, Berliinin yliopistossa, jopa kehitettiin puimuri, johon katkaistut oksat heitettiin ja puimuri sitten ravisteli marjat irti.Kiinassa tyrnin käyttö lääkekasvina on laajinta maailmassa. Siellä on 300 000 hehtaaria tyrniviljelmiä ja 150 tyrnijalosteita tuottavaa tehdasta.

yrni on auringon valon suhteen ehdoton. Se ei siedä varjostusta edes pohjoispuolella. Tyrnin marjojen rakennusaineina tuntuvatkin olevan pääasiallisesti auringon säteet. Kukinnosta kypsään marjaan tyrni tarvitsee yli neljä kuukautta, saman verran kuin omena, joka on lähes sata kertaa suurempi. Tyrnimarja on yksi maailman vitamiinirikkaimmista marjoista. Vitamiineja ja öljyjä on paitsi marjojen hedelmälihassa, myös niiden kuorissa ja siemenissä, puun lehdissä sekä puun kuorissa ja juurissa. Marja sisältää paljon monityydyttämättömiä rasvahappoja. Rasvat ja niihin sitoutuneet aineet nousevat mehussa pintaan ja alapuolelle jää lähes kirkas neste. Mehu ei rasva-pitoisuutensa vuoksi liukene lainkaan veteen.

yrnin sisältämä B-12 vitamiini on erittäin tärkeä vegetaristeille ja laihduttajille, koska tätä vitamiinia muutoin saa vain lihasta. Iän mukana tarve kasvaa, koska sen imeytyminen heikkenee jopa 30 %. Lisäksi tyrni sisältää superoksididismutaasinimistä entsyymiä neljä kertaa enemmän kuin Ginseng-juuri. Tämä entsyymi ( SOD ) on yksi tehokkaimmista tunnetuista antioksidanteista. Nimensä mukaan se neutraloi yleisintä vapaata radikaali tyyppiä, superoksidia. Ongelma on, että superoksididismutaasi entsyymin määrä ihmisellä laskee iän mukana. SOD-entsyymiä ei voi valmistaa synteettisesti ja se tuhoutuu kuumuudessa, joten kuumennetusta mehusta se on hävinnyt. Tyrnimarja sisältää myös muita hapettumista ehkäiseviä entsyymejä. Tyrni sisältää E-vitamiinia enemmän kuin mikään muu marja ja tiettävästi vain aronia, variksenmarja ja puolukka sisältävät enemmän flavonoideja. On todettu, että monet fytokemikaalit toimivat yhdessä tehokkaasti, mutta eivät läheskään samalla tavalla erikseen. C- vitamiini ja flavonoidit toimivat yhdessä paremmin kuin erikseen, samoin C- ja E- vitamiini yhdessä sekä E- vitamiini ja betakaroteeni yhdessä. Tyrnin ehkä arvokkain ainesosa on tyrniöljy, joka sisältää mm. oleiini-, steariini, linoli-, palmetoliini- ja öljyhappoa. E-vitamiini ja karotenoidipitoiset palmetoliini ja linoliöljyt ovat erittäin haluttuja terveyden- ja kauneudenhoitoaineita.

merikkalaiset terveysviranomaiset arvioivat, että sikäläinen ravintokulttuuri antaa vain 5% ihmisen välttämättä tarvitsemista rasvahapoista, linoli- ja alfalinoleenihappo. Tyrnissä on näitä molempia . Elimistömme muuntaa linolihappoa GLA:ksi, jota tarvitaan hyvän hormonitoiminnan ylläpitämiseen. Beta sitosterolia taas käytetään kolesterolia alentavissa tuotteissa. Tyrnin tuoreet marjat sisältävät paljon vitamiineja:

C-vitamiinia 10-20 kertaa enemmän kuin appelsiinissa. Tyrnin flavonoidit auttavat merkittävästi C-vitamiinin imeytymistä.
A-vitamiinia sekä sen esiastetta betakaroteenia sekä karotenoideja, jotka ovat erittäin tehokkaita antioksidantteja ja tärkeitä ihon ja hiusten terveydelle.
E-vitamiineja, jotka ovat vahvoja antioksidantteja.
K-vitamiinia Vaikuttaa mm veren hyytymiseen.
B1 Tiamiini, Aineenvaihdunta ja hermojärjestelmä.
B2 Riboflaviini, Aineenvaihdunta, valkoiset verisolut, iho ja silmät.
B3 Niasiini, Aineenvaihdunta, hermosto, aivot, iho ja veren kolesteroli.
B5 Pantoteeni happo, Aineenvaihdunta, immuunijärjestelmä.
B6 Pyridoksiini, Aineenvaihdunta, immuunijärjestelmä ( valkoiset verisolut ).
B12 Syanokobalamiini, Solujen rakenne ja punaiset verisolut. Ikääntyessä tarve kasvaa, koska imeytyminen heikkenee jopa 30 %.

Runsaasti eri flavonoideja, joilla tyrni puolustautuu sieni- ja bakteeritauteja vastaan. Yhdessä C- ja E-vitamiinien kanssa flavonoidit auttavat kasvin soluja suojautumaan oksidoitumista vastaan. Biotiinia, joka vaikuttaa aineenvaihduntatoimintoihin sekä hiusten ja ihon kuntoon. Foolihappoa. Vaikuttaa mm solujen uusiutumiseen. Kumariineja ja oksikumariineja, jotka vahvistavat kasvin soluseinämiä ja suojelevat vaurioituneita kohtia. Kivennäis- ja hivenaineita 20 eri lajia, kuten:   Sinkki, mangaani, kalium, magnesium, natrium, kalsium Kuituja, jotka avustavat suolen toimintaa
ISÄTIETOJA KIRJOISTA
Mihin marjamme kelpaavat ( Rautavaara, Knuuttila )
Natürlich Gesund mit Sanddorn ( Weber, Küllemberg )
Terveyskasvit (Mickael Castelman )

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
« Svar #61 skrivet: 18 feb-09 kl 09:52 »
Ja då är det ju fantastiskt om B12 lagras i kroppen i närmare 50 år!  ;D
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #62 skrivet: 18 feb-09 kl 10:17 »
http://www.vegansociety.com/food/nutrition/b12/

Notera det som står i denna länk, att det är svårt att skilja B12 från B12-hämmare så produkter som först verkar innehålla B12 kan innehålla det motsatta... Detta är från en vegansida så det är inte någon som är köpt av "köttmaffian" som hävdar detta. Jag tycker man ska vara väldigt försiktig att påstå att något innehåller B12 när det är så problematiskt att mäta, och jag tycker heller inte man ska mixtra för mycket utan acceptera att vegankost kräver att man tar tillskott av B12.
elliha.blogspot.com

balans

« Svar #63 skrivet: 18 feb-09 kl 10:38 »
Nu alla havtornsvänner, nu kommer vi inte längre. Via denhär länken kommer man in på all forskning som finns tillgänglig:

http://www.biomedexperts.com/Concept.bme/397034/Hippophae

Inger

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #64 skrivet: 18 feb-09 kl 17:20 »
Alltså är vi överens om att du inte ska påstå att havtorn innehåller B12, då ger jag mig. Däremot är saft på sådana bär god, och jag betvivlar inte att de innehåller massor av andra nyttigheter, bara inte B12. Jag har inget emot att du äter/gör skönhetsprodukter av detta bara du inte påstår saker som inte stämmer eller i alla fall inte är bevisade.
elliha.blogspot.com

balans

« Svar #65 skrivet: 18 feb-09 kl 17:30 »
ojoj......

det finns B12 i skalet, rikligt t.o.m. Om man vill forska vidare, så torde det finnas angivet i den länk jag bifogade.

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #66 skrivet: 18 feb-09 kl 17:47 »
Jag är orolig för de veganer som eventuellt tror dig. Den länk du gav mig kunde jag inte se visade någon studie om B12, bara om fettsyror och C-vitamin i havtorn. Visa mig gärna exakt vilken av uppsatserna som innehåller denna uppgift.
elliha.blogspot.com

Jordefamn

• Skåne
« Svar #67 skrivet: 18 feb-09 kl 19:22 »
Inaktivt B12 kan hämma upptaget av aktivt B12 och har hittats i torkade alger, mjölksyrade grönsaker, m.m., fast inte i så stora mängder i det senare iaf. Intrinsic Factor (IF/inre faktorn) är ett glykoprotein som också är viktigt för upptaget av aktivt B12.

Det är absolut möjligt att det kan finnas B12-producerande organismer i havtornskärnor och det borde absolut forskas mer om det, med tanke på vilken brist det verkar vara på information om det. Jag slutar inte att ta B12-tillskott för det, men det är klart värt att forska på! Mycket intressant!
Det tog en del klickande för att hitta en artikel med både B12 och "sea buckthorn" i innehållet, men jag hittade en här:
(Det går att se en "preview" av första sidan där det står att kärnorna innehåller B12. Däremot står det inte hur mycket eller hur det uppmätts, ej heller vilken sorts B12 det är (aktivt eller inaktivt/hämmande) och det kostar att få se hela rapporten)
http://www.springerlink.com/content/v9160m804142633m/?p=85087c10cd034778846aed9a351a689c&pi=1
Här är de länkar jag fick vid en sökning på "B12 sea buckthorn" på den sidan:
http://www.springerlink.com/content/?k=B12+sea+buckthorn

Inte mycket till information och som skrivet, jag skulle inte avstå från B12-tillskottet (eller berikade produkter) riktigt ännu, utan att veta säkert att jag fick i mig tillräckligt med B12 från jord och havtorn (om jag haft tillgång/råd till det). Likväl är det intressant och det borde forskas mer i detta / mer forskningsresultat borde offentliggöras.

Nu tror jag att vi kommit bort lite från det ursprungliga ämnet. Vi kanske skulle låta denna diskussion vila eller få sin egen tråd och återgå till ämnet här?

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #68 skrivet: 19 feb-09 kl 10:41 »
Håller med Jordefamn, vi har lämnat ämnet, kollade lite snabbt på det du länkade och det verkar vara så att det inte är helt undersökt. Håller också med att det definitivt bör undersökas, men att man inte ska påstå vad som helst tills detta är gjort. Många veganer och vegetarianer är kunniga och intresserade av mat och näringslära men alla är det inte så det är i första hand för dem jag oroar mig.

Varje gång en vegan får bristsjukdomar så beskylls hela vegankosten för att vara dålig, när det snarare handlar om att personen inte varit nog informerad. Jag är själv inte vegan eller har planer att bli det, men eftersom jag äter mestadels vegitariskt så kan jag en hel del om detta för jag vill veta att i de perioder då jag äter helt eller nästan helt veganskt så får jag i mig den näring jag behöver och att det inte är mina enstaka fiskmåltider eller att jag äter mjölk och ägg i perioder som ser till att jag står på benen...
elliha.blogspot.com

Finarfin

« Svar #69 skrivet: 22 feb-09 kl 12:21 »
Jag blev vegetarian för knappt ett år sedan och har tappat lite i vikt sedan dess. Nu väger jag 56 kg. Eftersom jag är 180 cm lång vill jag gärna gå upp till minst 60 kg.  Tycker det är svårt att få i mig mycket nötter och frön - det är lite dyrt också. Ska försöka äta mer rejäla mellanmål. Har ni fler bra tips på sådana? Nu blir det oftast bara en frukt och det är nog lite för lite...

Gurkan4

« Svar #70 skrivet: 22 feb-09 kl 17:45 »
Jag blev vegetarian för knappt ett år sedan och har tappat lite i vikt sedan dess. Nu väger jag 56 kg. Eftersom jag är 180 cm lång vill jag gärna gå upp till minst 60 kg.  Tycker det är svårt att få i mig mycket nötter och frön - det är lite dyrt också. Ska försöka äta mer rejäla mellanmål. Har ni fler bra tips på sådana? Nu blir det oftast bara en frukt och det är nog lite för lite...

Smörgåsar? Havregrynsgröt?
själv är jag tokig i smörgåsar och hade nog behövt mindre mellanmål ;P

Finarfin

« Svar #71 skrivet: 23 feb-09 kl 22:21 »
Bra förslag.  Jag äter smörgåsar varje dag och gröt några gånger i veckan. Ska nog börja ha smör på mackorna också... I gröten har jag havregryn, russin och vatten. Kanske kan man utveckla grötreceptet och få en godare gröt? I så fall skulle jag äta mer.

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
« Svar #72 skrivet: 24 feb-09 kl 09:16 »
Jag äter en gröt nästan varje morgon gjord på råris med russin + en skvätt sojagrädde event lite skivad banan i mums! Skulle kunna vara vanlig grädde också. Kokar den på kvällen och sedan får den stå och dra över natten, på morgonen rör jag i sojagrädden och några skivor banan. Härligt, härligt!
« Senast ändrad: 24 feb-09 kl 09:18 av K.A.J »
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

Gurkan4

« Svar #73 skrivet: 24 feb-09 kl 09:58 »
Bra förslag.  Jag äter smörgåsar varje dag och gröt några gånger i veckan. Ska nog börja ha smör på mackorna också... I gröten har jag havregryn, russin och vatten. Kanske kan man utveckla grötreceptet och få en godare gröt? I så fall skulle jag äta mer.

om du äter mjölkprodukter är ju smör på mackorna en bra start =)

jag är ju inte så förtjust i gröt själv men jag vet ju vad andra brukar lägga i:
rivet äpple och kanel
torkad frukt
nötter
solroskärnor
sylt, fruktmos

Har hört att kokar man havregrynsgröten på mjölk så blir den lenare och om man ändå dricker mjölk kan man ju göra mannagrynsgröt med

Finarfin

« Svar #74 skrivet: 07 mar-09 kl 22:26 »
Jag har nu gjort havregrynsgröten på mjölk några gånger. Det blir godare med hälften mjölk och hälften vatten tycker jag. När jag tog bara mjölk så fick gröten en lite mjölig smak. Tack för detta tips!
« Senast ändrad: 09 mar-09 kl 21:19 av Finarfin »

eva_i_paradiset

• KESO på mattes huvud
« Svar #75 skrivet: 01 apr-09 kl 12:47 »
Jag har varit vegetarian i 30 år och är tyvärr "tjockis" :-*
Höstnjuter i paradiset utanför Gränna med ungar, man, och djur!!!!

Finarfin

« Svar #76 skrivet: 09 apr-09 kl 20:59 »
Skönt att höra. Då finns det hopp med andra ord    :-*

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #77 skrivet: 09 apr-09 kl 21:23 »
Här finns en vegetarian som intygar att det finns hopp :-[.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

vattenpuss

• Sund själ i en sund kropp
« Svar #78 skrivet: 12 apr-09 kl 10:18 »
Jag tycker att kosttillskottet för vegetarianer som finns på Apoteket är bra.
Givetvis vore det fantastiskt om jag kunde få i mig alla vitaminer på naturlig väg, med havtorn osv  :), men än så länge funkar tabletterna. Jag har blivit mycket piggare nu!

Jag tror att den största anledningen till att många får lite myskilon när de blir vegetarianer är att de för ofta gör "lat-rätter" som innehåller alldeles för mycket kolhydrater. Man lägger upp en rätt ungefär som en "vanlig" rätt, med kanske bönbiffar och pasta. Då blir det ju, slarvigt taget, dubbla doser kolhydrater! Eftersom att man ersätter köttet med något som inte bara innehåller protein, utan en stor del kolhydrater också!

Istället brukar jag äta det som innehåller protein, t.ex bönor, linser, ägg, tofu osv tillsammans med en sallad bara. Då slipper jag alla extra kolhydrater som jag annars inte skulle göra av  med.
« Senast ändrad: 12 apr-09 kl 10:20 av vattenpuss »
Tillsammans reser vi oss, tillsammans vi falla.

Dela detta:

* Inloggade just nu

275 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser