Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  VAGNSBYGGE: isolering, golvvärme, lergolv...  (läst 4875 gånger)

hugor

• Södermanland
SV: VAGNSBYGGE: isolering, golvvärme, lergolv...
« Svar #20 skrivet: 14 maj-14 kl 08:30 »
jag klurar på golvvärme: el?
eller ansluten till vattenmantel på vedspisen - självcirkulation eller behöver jag ackumulatortank och elpatron..... men också att jag undrar hur mycket vedspis-eldning ens en gång kan lagra värmen? Att det snabbt blir kallt i golvet igen. och hur kontrollera så det inte blir för varmt.. massa sånt. självcirkulation har jag hört att det ska funka, men bara så länge det är eldas?  jag vet ingenting om allt detta sedan innan, så klurar frågar runt och lär. spännande. el i golvet lär bli rätt dyrt.

jag kollar också på isotimber som verkar lite väl tungt... eller träfiberskivor... Någon som har erfarenhet på träfiber? hur tjockt skulle ni gissa på att jag behöver isf?

min vagn får vara rätt tung. jag ska troligtvis inte flytta på den:)

Några funderingar om golvvärme, jag har själv varit inne på det spåret, eller i alla fall på ett vattenburet system i liten skala:
Jag tror man ska klura på är hur man får ut värmen i vattnet, antingen en slinga i eldstaden: http://spisgubben.se/product.php?id_product=255 eller rör lindade runt rökröret:
Stovepipe water heater

oavsett vilket tror jag man får problem att spisen till största del värmer luft; säg att en normal vedspis eldas med en effekt på 3kW, Så går kanske 0,5-1kW till vattnet och resten till luften. Resutatet blir att inte hinner njuta av golvvärmen innan man måste vädra bort luftvärmen.

Jag tror att ackumulatortank är ett måste, både för att kunna reglera golvvärmens framsledningstemperatur, och för att kunna ta tillvara spisens effekt:
När man eldar i spisen värms både luften och ackumulatortanken, golvvärmens termostat/givare känner av att luften är varm, och sänker framledningstemperaturen. Senare på natten svalnar luften, och golvvärmens framledningstemperatur ökar. Önskvärt är att ackumulatortanken är tillräckligt stor för att kunna laddas så man håller värmen över natten.

Ett sånthär system tror jag skulle kräva en cirkulationspump, termostater ger i min erfarenhet för mycket mottryck för att fungera med självcirkulation, särskilt med såpass begränsad höjdskillnad som i en vagn. På båtsidan finns det fina små 12v cirkulationspumpar för just värmesystem, en sån kanske kan vara en ide. Det kommer också krävas ventiler för att ladda ackumulatortanken, respektive shunta ("blanda/spä ut") ackumulatortankens heta vatten med returen från golvvärmen till en temperatur som går att mata golvvärmens framledning med.

Hoppas det inte vart för rörigt!
Mvh hugo

förresten: golvvärme är ganska trög att reglera jämfört med en radiator, kan detta bli ett problem i en vagn eller litet utrymme där energibehovet förändras fort?

Dela detta:

* Inloggade just nu

259 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser