Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Miljövänlig färg  (läst 6331 gånger)

Jonte

• Uppland
Miljövänlig färg
« skrivet: 09 aug-12 kl 22:59 »
Hej!

Om man går in på färghandeln och frågar efter miljövänlig färg, så säger de typ att all deras färg är miljövänlig. Men jag vet inte jag ...

Tidigare har jag skaffat linoljefärg för jag har fått för mig att det har mindre miljöpåverkan i och med att det åtminstone är en naturprodukt. Men hur är det egentligen? Någon har sagt mig att det som är skadligt med linoljefärg är att om man förtunnar den (vilket man kanske vill) så är det det man förtunnar den med som är skadligt.

Det jag nu ska måla är de nya vindskivorna på uthuset. Vad ska jag välja för färg? Linoljefärg känns väldigt tungmålat och jobbigt (om det ens skulle funka för ett sånt syfte, vad säger ni?). Och om jag går till färghandeln, vad är bättre och vad är sämre ur miljösynpunkt i dennes utbud? Vad ska jag titta efter och vad ska jag akta mig för?

(Ska nämna att brädorna jag spikat upp var grundmålade redan då jag köpte dem på Byggmax. Säkert inte det minsta miljövänligt.)

skogaliten

• -
SV: Miljövänlig färg
« Svar #1 skrivet: 09 aug-12 kl 23:32 »
Den totalt sett mest miljövänliga färgen är fortfarande linoljefärg ("äkta" sådan).

Den består endast av linolja samt pigment. Pigmenten kan iofs vara olika miljövänliga, men all färg måste ju få sin kulör någonstans ifrån, så pigment av något slag måste all färg innehålla.
Man "förtunnar" inte linoljefärg. Möjligen använder man balsamterpentin för att att få den att bete sig annorlunda, t.ex. vid laserande målning.

Jag förstår inte varifrån du fått att linoljefärg skulle vara speciellt tungjobbat. Välgjord sådan är tvärtom lättjobbad, ofta mer lätthanterlig än många andra färgtyper. Det enda negativa är den något längre torktiden. I regel är dessutom underhållsintervallerna längre än för många andra färgtyper, samt att eventuellt skrapningsarbete vid underhåll utomhus är betydligt lindrigare att urföra.

På grundmålat trä utomhus så behöver man normalt måla två skikt. Linoljefärg har den goda egenskapen att den fäster på i stort sett alla underlag (utom  vissa plaster), alltså borde inte den fabriksmässiga grundmålningen vara någor problem.
Om vindskivorna ska vara "vita", så välj en bruten vit kulör (fabrikanterna kallar kulören gräddvit, bruten vit eller liknande), annars blir kulören alldeles för vit.

Penslarna görs ren med vatten och såpa, händerna likaså (flytande diskmedel funkar också bra till händerna). Penslarna förvaras i vatten mellan strykningarna. Så, inga lösningsmedel där heller.

Dock kan olämpligt förvarade linoljeindränkta trasor självantända (krävs värme), så bränn trasor direkt, eller lägg dem i en hink med vatten.

Linoljefärg av bra kvalitet finns bara sällan att köpa i vanliga bygghandeln, aldrig i stormarknader, någon gång ibland i välsorterade färgaffärer. Man hittar den i Byggnadsvårdsbutiker, eller beställer på nätet.

Jag kan pm:a dig förslag på några olika märken av "bra" linoljefärg om du vill. 

Jonte

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 09 aug-12 kl 23:58 »
Tack Skogaliten för ditt utförliga svar! Jag köpte min linoljefärg från Gysinge och har målat mycket med den, bland annat ett helt rum. Jäklar vad jobbigt det var för, jo, färgen var väldigt tungjobbad, särskilt om man jämför med de vattenbaserade färgerna som man köper på färghandeln. Och penselvården är också något som jag drar mig för. Jag lyckas aldrig få penslarna riktigt rena, trots att jag lägger mycket tid (och såpa) på det :-/  Men kom gärna med fler goda råd!

malarmaster

• Småland
« Svar #3 skrivet: 10 aug-12 kl 08:53 »
håller i stort med skogaliten,linoljefärg är det mest miljövänliga alternativet.dock kräver den spädning då linolja målas i olika skikt där det innersta skiktet måste vara magert,dvs inte innehålla så mycket olja som efterföljande lager.detta pga vidhäftning.detta är gammal kunskap som nyare fabrikanter av linoljefärg bortser ifrån,dock har jag inte någonstans funnit belägg för de teorierna,tvärtom.all litteratur 200 år tillbaks beskriver i stort samma procedur med blandningar.
linoljefärg kan tyckas vara tungarbetad men det beror oftast på just avsaknad av rätt konsistens,rätt utförd är det en av de mest lättstrukna färger,dock är det en annan teknik än moderna färger,linolja ska strykas tunt.
avseende färdiggrundade bräder med okänd grundfärg skulle jag undvika dem då de oftast är grundade med något vattenbaserat,går säkert att måla med linoljefärg ovanpå men troligen blir livslängden kortare då du inte kan impregnera brädan med linolja från början,en rätt utförd behandling håller minst 50 år,med målningsintervall på 10-12 år.

avseende moderna färger är de inte särskilt miljövänliga,plastfärg(som ingår i de flesta moderna,vattenburna system) görs av petroleum som bas,bör undvikas av flera skäl,ett är att de orsakar röta.(det som man vill skydda mot).
det finns fortfarande alkydoljefärg på marknaden,numera mycket bättre miljöanpassad då lösningsmedlen i stort är borta.
det är det alternativ som kommer på andra plats efter linoljefärg.

att en färg har vatten som lösningsmedel gör den varken miljövänlig eller bra,det beror mer på vad resten av innehållet i burken är,men reklamen ljuger aldrig?
Ulf

Broberg

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 10 aug-12 kl 10:26 »
Hur miljöfarlig är terpentin, vid normal användning då? http://sv.wikipedia.org/wiki/Terpentin Skulle vara något i produktionen då.

malarmaster

• Småland
« Svar #5 skrivet: 10 aug-12 kl 10:37 »
huruvida terpentin skulle vara miljöfarligt,vet inte vad det har för påverkan på miljön,dock utsöndrar både tall och gran terpener vilket man luktar när man går i skogen särskilt en varm sommardag.
men arbetsmiljömässigt är terpentin farligt då det påverkar nervsystemet,de flesta äldre målare som använde terpentin blev skadade.
med vetskap om detta kan man skydda sig och faran är ju främst inomhus och vid dålig ventilation.
Kanske dags att miljöklassa skogen? skogsarbetare bör använda mask samt älgar skall hållas inomhus. ulf

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 10 aug-12 kl 10:46 »
Terpentin är inte miljöfarligt men däremot ohälsosamt. Jag har slutat använda terpentin trots att det luktar gott. Lågaromatisk lacknafta fyller samma funktion.

Förr sålde Rusta rimligt prissatt linoljefärg. Numera har de slutat med det och det enda som finns i handeln är Beckers urusla, svindyra färg. Finns det fortfarande någon som säljer normal linoljefärg?

malarmaster

• Småland
« Svar #7 skrivet: 10 aug-12 kl 14:06 »
nej,lacknafta och linolja går inte ihop då lacknaftan förstör filmbildningsegenskaperna i linoljan.
i reguljära handeln är det inte många butiker som säljer äkta linoljefärg,det finns alkydolja med linolja i men de räknas inte.
sortimentet hittas idag främst hos byggnadsvårdsbutikerna(det finns enstaka fackhandlare med linoljefärg).
fabrikat som rekommenderas : kolla riksantikvarien som har lista på godkänd färg
personligen använder jag Ottoson,Gysinge,Engvall&claesson men det finns fler,ovolin,kulturhantverkarna m.fl.
De större färgtillverkarna har övergett linoljan,troligen främst för dålig efterfrågan.
dessutom är det mer lönsamt att sälja plastfärg då fasaderna rötar fort och kunden behöver både nya brädor o färg med jämna mellanrum.
det händer sällan med linoljefärg.... Ulf

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 10 aug-12 kl 20:02 »
Varken lacknafta eller terpentin reagerar med linolja.

Tapio

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 10 aug-12 kl 21:00 »

Halaj!

Hur menar du nu, när du skriver reagerar?
Alltså, en kemisk reaktion är för mig att ett ämne kommer i kontakt med ett annat ämne och ur en kemisk reaktion uppstår ett tredje ämne . Som med epoxyfärg t.ex.

Eller menar du löser? Alltså lika löser lika?
Jag har sett rekommendationer om att man skall blanda in en del balsamterpentin med kokt linolja, för att få det att sugas in djupare i träet. Skulle det vara som du säger är det ju meningslöst att göra så.

Utveckla dig!

/T

malarmaster

• Småland
« Svar #10 skrivet: 10 aug-12 kl 21:54 »
nyare tester med linoljefärg har visat att lacknafta inte är bra ihop med linolja,då lacknaftan förstör filmbildningsegenskaperna hos linoljan samt gör den spröd.
balsamterpentin som ju är organisk funkar däremot.
lacknafta började inte användas i stor skala förrän efter 40-talet och då i samband med alkydolja som ersatte linoljefärgen.
traditionellt har lacknafta inget med linoljefärg att göra,det är ett nyare påfund.
har du andra belägg får du gärna utveckla dem.ulf

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 10 aug-12 kl 22:58 »
Halaj!

Hur menar du nu, när du skriver reagerar?
Alltså, en kemisk reaktion är för mig att ett ämne kommer i kontakt med ett annat ämne och ur en kemisk reaktion uppstår ett tredje ämne . Som med epoxyfärg t.ex.

Eller menar du löser? Alltså lika löser lika?
Jag har sett rekommendationer om att man skall blanda in en del balsamterpentin med kokt linolja, för att få det att sugas in djupare i träet. Skulle det vara som du säger är det ju meningslöst att göra så.

Terpentinet (eller lacknaftan, det har naturligtvis ingen betydelse) kan knappast få linoljan att sugas in djupare, det är ju molekylerna i oljan som begränsar det. Den enda rimliga förklaring jag sett är att när olja och lösningsmedel sugits in i träet avdunstar lösningsmedlet och släpper fram syre, vilket är nödvändigt för att oljan skall kunna oxidera.

Med reagerar menar jag att inget av lösningsmedlen förändrar oljan på något sätt som kvarstår efter att de avdunstat.

Uppenbarligen är inget av lösningsmedlen direkt nödvändigt för färgens funktion eftersom färdigstrykning brukar göras med oförtunnad färg. Somliga gör till och med alla strykningar med oförtunnad färg.

skogaliten

• -
« Svar #12 skrivet: 12 aug-12 kl 21:45 »
Åter till TS och frågan om rengöring av penslar.

Jag brukar först ställa penslarna i en burk med "mycket såpa och lite vatten" i några timmar när det det dax att rengöra dem. Sedan sköljer jag igenom penslarna, trycker in såpa på djupet och ställer tillbaka dom i burken igen. Eventuellt så upprepar jag samma process ytterliggare en gång.

Efter detta så brukar det bara vara ytterst måttliga mängder färg kvar att tvätta och skölja bort ur penslarna, och åtminstone för mig går det åt rimliga mängder såpa...

Lagom slitna kvalitetspenslar är en fröjd att måla med...

Jonte

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 15 aug-12 kl 23:27 »
Tack för tack för penseltips och för en intressant och initierad diskussion som återger mig hoppet om linoljan. Berätta gärna mer om hur ni praktiskt går tillväga med spädning och målning!

Dela detta:

* Inloggade just nu

110 gäster, 2 användare
yellgar, aquino

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser