Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Solfångare  (läst 4131 gånger)

Attes matte

• Jämtland
Solfångare
« skrivet: 11 aug-12 kl 15:20 »
Nu är jag inne på detta med solfångare igen, och har fastnat för två olika solfångarpaket.

http://www.sfinx.se/?category_id=1&item_id=58-30%20kombi

och

http://www.solar-teknik.com/solfangare.html  (den med två paneler)

Sfinx säger att deras paket är bidragsberättigat. Hur kan det vara det? Solfångarbidraget är väl borta? Eller har dom bara glömt att uppdatera? Eller har dom ett eget bidrag?

Vilket paket ser bäst ut? Nån som kan sånt här?

Och sen är jag ju lite nyfiken på vilket sorts vacuum-rör som är bäst egentligen. Heatpipe eller dom med U-rör?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Solfångare
« Svar #1 skrivet: 11 aug-12 kl 15:27 »
Jag misstänker att det är samma solfångare. Möjligen skiljer tillbehören, men troligen är själva vakuumrören identiska.

kurt

« Svar #2 skrivet: 12 aug-12 kl 09:49 »
Man får ROT-avdrag för arbetskostnaden, och det är ju mycket vanligt att de trixar med fakturan så att arbetskostnaden täcker en stor del av den totala kostnaden!

SolPaula

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 12 aug-12 kl 12:42 »
Hej!

Det statliga solvärmebidraget på 7500 kr är borttaget. Vad som menas med "Sfinx solfångarbidrag" vet jag inte??
Däremot räknar man nu med en schablon på arbetstiden, att den utgör 30% av den totala kostnaden för hela installationen. Sedan får man dra av hälften av det, dvs. 15% på den totala slutsumman inkl. moms. Detta brukar hamna på mer än 7500 kr!

Skillnaden på heat pipe och u-rör är att i u-rörssolfångaren cirkulerar vätskan ner i varje vacuumrör, medan i heat pipen innehåller varje vacuumrör ett kopparrör med en bulb längst upp. I röret finns en vätska som förångas när den blir varm, stiger upp i bulben och avger värmen till glykolen, som cirkulerar från tanken upp i ett samlingsrör. Kanske finns en bättre beskrivning här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Solfångare

Det man ska tänka på när det gäller vacuumrör, speciellt u-rör, är att man har tillräckligt stor lagringsvolym (100 liter per m2 solfångare). De kommer upp i temperatur väldigt snabbt, och behöver kunna avge värmen för att inte gå i stagnation. Det som händer då är att glykolen förångas och trycks tillbaka i expansionskärlet, sk. "partiell förångning". Pga. u-rörens utformning blir det alltid kvar lite glykol längst ner i varje rör, som då bryts ner vilket gör att man behöver byta glykolen oftare än nödvändigt.

Man ska absolut inte använda vanlig bilglykol eller liknande i ett solvärmesystem! Denna klarar inte de höga temperaturerna, utan bryts ner och bildar en brun, geggig sörja som kläggar igen systemet. I värsta fall måste man byta ut allting! Riktig solvärmeglykol (t.ex. Tyfocor) innehåller inhibitorer som gör att den klarar de stora temperaturskillnaderna utan att förstöras. Temperaturen i ett vacuumrör kommer lätt upp i 200 grader en solig sommardag!

Attes matte

• Jämtland
Sv: Solfångare
« Svar #4 skrivet: 12 aug-12 kl 13:48 »
Jag får nog maila dom på Sfinx och frågade vad dom menar med sitt eget bidrag.
Bra info om glykolen! Då har jag nåt att sticka under näsan på pappa som tyckte att det var jättefånigt att man skulle köpa dyr glykol från leverantören. ;)

Kan man generellt säga om u-rör eller heat-pipe är bäst? Bor i södra norrland och solfångarna kommer att sitta i sydvästligt läge. Är dock lite osäker på vilken vinkel jag ska ha på dom. Taket har en 27-gradig vinkel, men det känns lite flackt. Känns som att jag borde kunna utnyttja vår- och höstsolen bättre då.

/Sara

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #5 skrivet: 12 aug-12 kl 18:32 »
Nej, det går inte att säga generellt att U-rör eller heat-pipe är bäst. U-rör ger troligen en aning bättre utbyte och är billigare(?), men heat-pipe är mer robust och tåligt i händelse av trasiga rör och också enklare att sätta upp då man kan sätta dit rören efter att resten är uppe.

27 graders vinkel är lite. 60-70 grader är bättre höst och vår.

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #6 skrivet: 12 aug-12 kl 19:14 »
Hej!

Angående lutningen är upponerAnders svar tillräckligt bra. Vill man ha en precisare angivelse så kan man tänka på att:

1) Solfångaren är effektivast när strålarna träffar den vinkelrät.

2) Om man låter solfångaren sikta åt söder och luta lika mycket som breddgraden man bor på (t.ex. Skellefteå som ligger på ca 65 grader nordlig latitud så där kan man låta den luta 65 grader) så kommer den att ha solen vinkelrät och max effekt mitt på dagen vid vår- och höstdagjämning.

Att den inte sitter optimalt på sommaren gör inte så mycket för då behöver man inte så mycket värme och solen blir intensivare. Möjligen kan man luta upp den mer (närmare lodrät) för att få lite bättre effekt över dygnet även närmare midvintern men då tappar man mer under resten av året - det är inte trivialt att beräkna bästa lutning så tumregeln kan vara att ha samma lutning som breddgraden (latituden) man monterar den på.

Vänligen
Jens

PS: Vill du maximera effekten på sommaren drar du av 23,5 grader från lutningen (och hamnar på drygt 40 graders lutning) och vill du maximera på vintern ökar du med 23,5 grader (det blir då väggmontage) eftersom jordaxeln lutar 23,5 grader - fortfarande för Skellefteå.
« Senast ändrad: 12 aug-12 kl 19:19 av torpjens »
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

A-sol

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 14 aug-12 kl 18:17 »
Det viktiga är hur systemet utformas, så man bör inte stirra sig blind på modell och utbyte.
För det viktiga är att få ner energin från taket till ack.tanken, så lägg gärna upp bilder på ditt
befintliga värmesystem, för om jag inte minns fel så har du redan en befintlig vedanläggning.

Angående vakuumrören så har jag rotat runt en hel del inom det ämnet, och en av dom viktiga
sakerna enligt mig är att hålla sig till produkter som byggs efter den vanligaste standarden, då
finns det gott om reservdelar, och man behöver inte hålla sig till enbart just det märket man
själv har.

Angående Sfinx solfångarbidrag, så har dom infört ett eget bidrag (vet dock inte hur det fungerar)
Tycker även själv att deras produkter är bra.

Men som jag skrev tidigare så får du gärna lägga upp bilder, så kommer i alla fall jag komma med några inkopplings alternativ.

Mvh Anders
« Senast ändrad: 14 aug-12 kl 18:21 av A-sol »

Attes matte

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 14 aug-12 kl 21:03 »
Tack för alla svar, bilder kommer!
Och ja, jag har en vedpanna med två 500-liters ack-tankar, den ena slav och den andra med varmvattenberedare och solslinga i.

/Sara

Attes matte

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 15 aug-12 kl 00:22 »
Nu ska vi se om jag lyckas bifoga bilder via den här smart-fånen...

Japp, detta är alltså ack-tankarna. :-)

A-sol

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 21 aug-12 kl 18:49 »
Solfångarna kopplas  till den redan befintliga solslingan, sedan skulle jag flytta elpatronen till det övre uttaget på tank 1 (den med beredaren och solslingan)

Är det radiatorreturen som är inkopplad på tank 1, uttaget ovanför termometern? Annars skulle jag flytta returen dit, mellan båda ack.tankarna.

På tank 1 skulle jag även plocka bort båda termometrarna och istället montera dykrör för givarna, och mellan uttagen på mitten (dom under övre elpatronsuttaget) skulle jag montera en till kommunikationsledning.

detta förutsätter att du tänker utnyttja båda ack.tankarna?
fast då skulle i alla fall jag vilja rekommendera 90 vakuumrör istället för 60.

Sedan finns det diverse andra saker att tänka på, om du fortfarande funderar på något så kan jag rita ihop ett kopplingsschema på hur jag tänkt.

Mvh

Attes matte

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 22 aug-12 kl 01:19 »
Solfångarna kopplas  till den redan befintliga solslingan, sedan skulle jag flytta elpatronen till det övre uttaget på tank 1 (den med beredaren och solslingan)

Är det radiatorreturen som är inkopplad på tank 1, uttaget ovanför termometern? Annars skulle jag flytta returen dit, mellan båda ack.tankarna.

På tank 1 skulle jag även plocka bort båda termometrarna och istället montera dykrör för givarna, och mellan uttagen på mitten (dom under övre elpatronsuttaget) skulle jag montera en till kommunikationsledning.

detta förutsätter att du tänker utnyttja båda ack.tankarna?
fast då skulle i alla fall jag vilja rekommendera 90 vakuumrör istället för 60.

Sedan finns det diverse andra saker att tänka på, om du fortfarande funderar på något så kan jag rita ihop ett kopplingsschema på hur jag tänkt.

Mvh

Oj... Nu ska vi se om jag fattade det där...

Nu när du säger det så känns det ju korkat att ha elpatronen längst ner i tanken eftersom man bara använder den som nödlösning när man inte hinner/orkar elda på sommaren för dusch/tvätt/disk-vatten. Och då är det ju egentligen rätt onödigt att värma upp hela tanken. Det ska jag ha i åtanke. :)

Men det där med radiatorreturen fattar jag inte... Varför ska man ha den högst upp? Det skiktar sig ju i tankarna, och man vill väl ha ut det varmaste vattnet ut till systemet, dvs det som är högst upp? Returen från golvvärmesystemet kommer in längst ner i tankarna.

Kan förresten tillägga att jag aldrig riktigt blev kompis med styrautomatik-dator-burken som styr ut-temperaturen från systemet, så jag har ställt den på att hålla en konstant temp på 35 grader. Den ska ju gå att ställa in så den styr tempen efter utomhustemp och massa annat jox, men inte ens min alldeles för intelligenta ingenjör till bror lyckades begripa manualen, så då fick det bli 35 grader ut. Punkt. ;)

Tanken är nog att bara använda sig av den ena tanken under solfångarperioden och stänga av slavtanken. Kanske bara öppna upp den om man ser att det kommer in väldigt mycket varmvatten nån extra solig dag, men vanligtvis ska bara den ena tanken användas.

Det du pratar om sen fattar jag ingenting av. Dykrör?? Givare? Kommunikationsledning?  Explain like I'm a 5-year-old...  :-[

/Sara
« Senast ändrad: 22 aug-12 kl 18:57 av Attes matte »

A-sol

• Jämtland
« Svar #12 skrivet: 22 aug-12 kl 21:23 »
Ungefär så resonerar jag kring elpatronen, under bla dom dagarna som solen inte orkar värma tanken tillräckligt, så kan man om man vill, istället spetsa det sista med elpatronen.

Anledningen varför man i vissa fall monterar returen ovanför solslingan (i ditt fall skulle det bli uttaget ovanför den nedre termometern) är att man vill att solen ska kunna jobba mot så kallt som möjligt, då ökar verkningsgraden på solfångarna och man kan ta vara på mer energi, som man kan använda på olika sätt.

Vad har du för shuntstyrning? fabrikat? modell?

Attes matte

• Jämtland
« Svar #13 skrivet: 23 aug-12 kl 17:54 »
Ah, ovanför den nedre termometern... då blev det ju skillnad... ;) Det uttaget används nu till expansionskärlet. Jag ska lägga upp några fler bilder känner jag... :)
Jag tar och fotar styrautomatiken också... ;)

/Sara

Attes matte

• Jämtland
« Svar #14 skrivet: 23 aug-12 kl 18:06 »
Först mer bilder på tankar och rördragningar...

Attes matte

• Jämtland
« Svar #15 skrivet: 23 aug-12 kl 18:24 »
Och så styrautomatiken och laddomaten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

194 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser