Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ljus  (läst 2735 gånger)

hemmamamman

• Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
Ljus
« skrivet: 11 dec-06 kl 15:43 »
Jag tycker om att göra egna ljus. Tyvärr har jag aldrig lärt mig att stöpa ljus  :'( utan jag gör dom i formar, eller rullar ljus av bivaxkakor. :-[ Men jag skulle vilja göra ljus som ser ut som frukter, äpplen t ex passar ju bra nu till jul. Men hur gör jag då? Finns det formar att köpa som liknar frukter? Eller finns det ljusmassa som man kan forma typ som lera? Eller har någon något annat förslag? ??? ???
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

Linnea-maria

• grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
Re:Ljus
« Svar #1 skrivet: 11 dec-06 kl 16:06 »
Jag lånade en urgammal bok på bibblan där stod det hur man kunde göra figur ljus. Gör en låda av papp, sen tar du modellera och gör en halv boll äpple eller vad det kan vara och lägger i botten. Sen gör du en form med gips. Du behöver förstås två halvor av gipsformen. karva ur där du ska fylla på stearinet.
bind ihop halvorna och gjut ditt ljus.
kan själv

hustigern

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 13 dec-06 kl 15:46 »
Joel Svenssons Vaxfabrik har en massa formar, kanske har de fruktformar också?

/Anneli
Blommehöns (genbank), ölandsgäss (genbank), fjording, får, katter och kaniner... och papegojor

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 16 dec-06 kl 12:02 »
Jag tycker om att göra egna ljus. Tyvärr har jag aldrig lärt mig att stöpa ljus  :'( utan jag gör dom i formar, eller rullar ljus av bivaxkakor. :-[ Men jag skulle vilja göra ljus som ser ut som frukter, äpplen t ex passar ju bra nu till jul. Men hur gör jag då? Finns det formar att köpa som liknar frukter? Eller finns det ljusmassa som man kan forma typ som lera? Eller har någon något annat förslag? ??? ???

kolla gärna in denna sidan:
http://www.biredskapsfabriken.se/svensk/ljustillverkning.html

Dela detta:

* Inloggade just nu

208 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser