Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dräktiga eller ej..  (läst 4897 gånger)

Zadie

• Västerbotten
Dräktiga eller ej..
« skrivet: 14 aug-12 kl 15:23 »
Ja det är den stora frågan. Som flera av er vet vid det här laget blev jag med getter i början av juli. De ska enligt utsago vara dräktiga, men killingarna var beräknade till juni/juli och än har det inte kommit några. Detta var baserat på när de släpptes ihop med bockarna. Nu vet jag också att de gick kvar med bock ända tills en par dagar innan jag hämtade dem samt att man hittat resterna av en killing i utkanten av betet.

Är det vanligt att getter inte "tar sig" direkt så att säga, utan kanske är omogna och står över en par parningsomgångar? I så fall kan jag inte vara säker på att det inte blir några killingar förrän i december, 5 månader efter -sista- dagen de gick med bock. Ett annat alternativ är ju att alla 3 jag har som borde varit dräktiga men inte fått här, fick sina innan jag hämtade dem men förlorat dem till räv eller hök.

Jag tycker det är jobbigt att inte veta, jag oroar mig för bla det här med selenbrist och hur jag ska kunna ta hand om dem på bästa sätt. De har idag mineralsten för får samt för vilt, fri tillgång på sly, buskar och rallaroser samt hö om nätterna när de är inne. Bör/kan jag ge dem något tillskott av selen utifall att eller är det risk för överdosering om de -inte- är dräktiga? Finns det i så fall i något format som de upplever som smakligt och äter frivilligt så jag kan ge alla sin dos ur handen och se så alla får? Jag önskar så att det fanns alternativ som var speciellt framtagna för just getter, det känns hopplöst svårt att sålla mellan olika rekommendationer mellan får- och ko-foder som gärna har lika många för och emot på varje sida. Jag vill verkligen inte att de tar upp plats i magen med något kraftfoder de inte behöver heller.

Jag förstår det förresten som i princip omöjligt att exteriört avgöra om en get är dräktig eller inte och jag vet ju minst att den som ser mest dräktig ut av mina är den enda jag vet säkert har fått. Jag har försökt lära mig något känna-vid-svansen-trick men kan ju omöjligt veta om jag förstått det rätt. Svansroten och kringliggande område känns i alla fall likadant på alla med mina nybörjar-händer! De har tydliga spenar men inga juver att tala om, men det kan man visst inte nödvändigtvis vänta sig heller. Om det sitter någon där ute som har bra tips så dela med er! Eller kanske någon med erfarenhet i närheten av Västerbottens mellanbygd som vill komma och klämma lite? Jag kan betala med ved eller getmjölk och get- och killinggos. :)

Innan jag visste att de gick med bock ända in i juli hann jag forma planen att släppa ihop mina förtjusande damer med ståtliga hårfagre Leo i oktober. Här leder frågan lite tillbaka till min första, kommer detta visa på om de är dräktiga eller ej eller finns det en risk att de bara inte blir sugna för att Leo är en fjant, inte tänkte brunsta förrän i november eller liknande avvikelser? De är hittills totalt ointresserade av honom och skulle kunna gå vägg i vägg i hagen. 

Pust vad långt det blev, förlåt. Ser fram emot era klokheter! :)
Norrlänning som återvänt hem och lite till. Liten gård med hundar, katter, hästar, höns och lappgetter.

Lina W

• Ångermanland
SV: Dräktiga eller ej..
« Svar #1 skrivet: 14 aug-12 kl 16:26 »
Jag börjar tro att dina getter inte är dräktiga eftersom det gått så lång tid sen första geten killade. Lappgetter brukar ha alldeles för lätt att bli dräkiga  ::) Fast det är ju postivt.

Selen är absolut inte farligt att ge om de inte är dräktiga, det finns både selen i låg dos att ge ofta eller lite starkare som ges i slutet av dräktigheten, Selvitan heter det.
Har de ett bra grovfoder och får äta bark, löv mm brukar de inte behöva kraftfoder eftersom det kan ställa till mer trubbel än det hjälper. Känn på hullet över ryggen.
Allmogegetterna generellt behöver mindre mat än produktionsraserna och det är oftast lättare att överutfodra de än att svälta de.

Litet juver brukar de sätta innan killning och det varierar kraftigt både i tid innan och storlek. Då gillar jag bättre att hålla koll på banden, synd att du inte fått jämföra mellan en dräktig get i slutet av dräktigheten och en tom get för det känns verkligen skillnad men det varierar det också mellan individer hur tydligt det är.

Är de brunstiga brukar de bjuda ut sig till nästan vad som helst och Leo är ju född så tidigt så han duger absolut  ;D
Visar de inte tecken på dräktighet i oktober kan du släppa ihop de så märker du om de är brunstiga. Troligen så kommer Leo att börja parfymera ganska snart och ännu mer om de brunstar. Oftast brukar getterna börja brunsta i aug-okt.

Hoppas jag kunna räta ut några frågetecken. Annars vet du att du alltid kan ringa eller maila mig.
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 14 aug-12 kl 17:33 »
Det brukar börja gå att ana en svällande livmoder vid ungefär halva dräktighetstiden.  (148 dagar delat med 2)  När det är någon månad kvar bör du kunna känna några extra klumpar i magen, om du känner försiktigt men mycket bestämt med händerna på hennes mage, nerifrån och upp.  Jag brukar ställa mig grensle över henne med ansiktet mot hennes svans när jag gör detta.

Brunstcykeln är normalt 21 dagar.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ninna b

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 14 aug-12 kl 19:50 »
Våra getter brukar sluta att brunsta på vårkanten och sätter inte igång igen förrän NU. Så kan det ju vara med dina också men det lär du få veta när du släpper ihop dom med bocken

Sussilo

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 14 aug-12 kl 20:12 »
Innan jag visste att de gick med bock ända in i juli hann jag forma planen att släppa ihop mina förtjusande damer med ståtliga hårfagre Leo i oktober. Här leder frågan lite tillbaka till min första, kommer detta visa på om de är dräktiga eller ej eller finns det en risk att de bara inte blir sugna för att Leo är en fjant, inte tänkte brunsta förrän i november eller liknande avvikelser?

Jag skulle släppa in bocken enl min plan. Är getterna inte dräktiga så kommer de i brunst inom ca 3 v och då kommer de inte att tycka att Leo är en fjant..... ;D .Jag skulle planera så ev killingar inte föds när det är som kallast.

slainte

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 14 aug-12 kl 20:19 »
Om du vill kan jag komma förbi och hjälpa dig om det är något du undrar över. Har haft lappgetter några år och bor 16 km från dig.
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

Trollmor

• -
« Svar #6 skrivet: 15 aug-12 kl 03:54 »
Vad glad jag blir av att se sådan hjälpsamhet på detta forum!  :D

You made my day, slainte!

Zadie

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 15 aug-12 kl 13:15 »
Först en drös med tacksamhet till den underbara människan slainte som erbjuder sina get-tjänster, min dag är än mer gjord än Trollmors! Tar och PM:ar vidare om det. :)

I övrigt tackar jag för all er input, då vet jag att när jag släpper ihop så ska det inte dröja länge innan det blir action om de nu är tomma. :)

Angående temperaturer så tänkte jag som så att med ihopsläpp i oktober blir det killingar tidigast i mars. Här brukar det vara som kallast i januari/februari men i mars ganska snabbt bli mildare tycker jag. Vi jobbar bara halvtid hemifrån och har i princip koll på våra djur konstant när vi inte sover så kan raskt vara på plats och hjälpa till att torka etc om det ändå skulle vara riktigt kallt. Det är dock flera med just lappgetter som jag pratat med som inte är det minsta bekymrade över det där med killingar och kyla, de kanske är lite mer vinterhärdiga än övriga raser?
Norrlänning som återvänt hem och lite till. Liten gård med hundar, katter, hästar, höns och lappgetter.

Trollmor

• -
« Svar #8 skrivet: 15 aug-12 kl 13:22 »
Jag hade en gång -10 inne (inte avsiktiligt!!!) och killingarna som föddes då hade inte minsta men av det.  Men mera foder går åt, och de små satte snabbt på sig var sin härlig päls, de såg ut som små teddybjörnar hela gänget!

Drag och fukt är betydligt värre, även för de vuxna.

Om betäckningen sker på natten, så brukar bocken smeta ner sin hjärtans kär ganska mycket på bakkroppen, där han kommer åt henne med sina framklövar.  En eller två dagar efter brukar han "vakta sina spermier", och inte vika från hennes sida, särskilt om det finns en bock till i närheten, som kan tänkas vara intresserad.

Sussilo

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 15 aug-12 kl 13:38 »
Det är dock flera med just lappgetter som jag pratat med som inte är det minsta bekymrade över det där med killingar och kyla, de kanske är lite mer vinterhärdiga än övriga raser?

Det blir säkert gettebra som du tänkt och visst är allmogegetterna anpassade till de geografiska förhållandena  :).

Tillägg: Det är ingen större fara med killingar och kyla när de väl är torra och fått i sig en slurk råmjölk. Men jag tänker mig skräckscenariet med virrig förstföderska som föder killingen ute i en ispöl i -25 grader medan matte och husse är på jobbet.
« Senast ändrad: 16 aug-12 kl 11:46 av Sussilo »

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 16 aug-12 kl 08:08 »
Ta ett graviditets test på henne. Har inte provat själv på mina getter men tängt många gånger. Det ska funka säjs det.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Trollmor

• -
« Svar #11 skrivet: 16 aug-12 kl 09:42 »
Kul idé!  Vad kostar ett sådant?  Hur gör man, ska det vara urinprov?  Hur tar man ett sånt?

Zadie

• Västerbotten
« Svar #12 skrivet: 16 aug-12 kl 12:00 »

Åh jag kommer måla allt möjligt hemskt på väggarna själv när det närmar sig, det är jag övertygad om. Eventuellt kommer den virrigaste "förstföderskan"  (premiär vad det gäller getter för mig) på plats att vara jag. ;) Det var absolut inte fel att du sa något om kylan Sussilo, då fick jag bekräfta att det jag tänkt ändå stämmer i de flesta fall. Men i år var mars så otroligt mild och fin, jag hoppas på en likadan nästa år!

Vi har en isolerad del i ladugården där vi håller på att bygga fler boxar så jag kommer kunna ta in djur som av någon anledning behöver det. Eller alla om man så vill för att det är ovanligt otroligt kallt och jag tror att det kan komma killingar under natten och vill att det ska vara så lugnt som möjligt. Deras "vintergrotta" kommer också vara i en del av hästarnas ligghall, så ena dörren kommer leda ut och andra till 100m halmad ligghall där jag misstänker att det kommer busas en hel del när det är dåligt väder. :)

Angående graviditetstest så har jag förstått att graviditetstest för människor inte fungerar då det de gör är att  "fånga in" hCG (protein som bildas i moderkakan hos människor och h:et står för humant) och visa på graviditet. Även om getterna bildar något liknande så är det antikroppar från getter och möss som används i testerna för att fånga upp hCG, känns som att det inte är tillförlitligt.

Obs med reservation för att jag har läst information som går lite över mitt huvud, men ämnet är lätt att googla. :)

Sussilo

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 16 aug-12 kl 13:29 »
Åh jag kommer måla allt möjligt hemskt på väggarna själv när det närmar sig, det är jag övertygad om. Eventuellt kommer den virrigaste "förstföderskan"  (premiär vad det gäller getter för mig) på plats att vara jag. ;)

Angående graviditetstest så har jag förstått att graviditetstest för människor inte fungerar (...)

;D Det kommer säkert att gå hur bra som helst - det gör det oftast! Det är ett fantastiskt vinterställe ni bygger till getterna.

Det skulle vara kul om du tog ett urinprov på geten och knatade iväg till barnmorskan :)! Förresten var det inte Getalina som skulle testa det? Undrar hur det gick, någon som vet?

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 17 aug-12 kl 07:34 »
Grav testerna kan köpas på nätet för under 20kr . Någon skrev här att hon jagat geten med soppsleven i spiltan en morrgon. Men jag kommer ju inte i håg hur det gick.

ninna b

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 17 aug-12 kl 08:21 »
Känner du någon som är duktig med slagruta så kan det vara värt ett försök

Zadie

• Västerbotten
« Svar #16 skrivet: 18 aug-12 kl 01:59 »
Hej igen,

Har idag haft snälla slainte på besök som inte tror att de är dräktiga. Med det nöjer jag mig för tillfället och återkommer med rapport på "intresset" i oktober!

Leo är då redo iaf sa han idag. Jag befarar att han håller på och missriktar sin kärlek till mig, kan jag räkna med att det går över så fort han får tillgång till sina blivande fruar?

Trollmor

• -
« Svar #17 skrivet: 18 aug-12 kl 05:42 »
Nej, det tror jag inte.  Eller, ja, just precis när frun är brunstig och högeligen intresserad av honom, just då har han nog inte tid med dig.  Tonåringar är som dom är, och tonåringar av mankön och dessutom av getsläktet är ...  ska vi säga att de har en viss överkapacitet?  ;)

Vad fint att snälla slainte kunde komma till dig.  Om hän inte hittar något tecken på dräktighet, så kan det i alla fall inte vara nära förestående.  Ett tips för framtiden:  Anteckna noga datum när de haft chansen, och när du sett tecken på att de utnyttjat den.  Lägg sen till 148 dagar, och Voilà! beräknat nedkomstdatum!

Zadie

• Västerbotten
« Svar #18 skrivet: 21 okt-12 kl 16:14 »

Hej på er!

Jag hade ju tänkt släppa ihop i oktober men av olika anledningar så tjyvstartade vi 11/9. Sedan dess har jag sett brunst och hela det söta uppvaktandet och sen betäckning på två av damerna 19/9 och 26/9, eftersom dessa inte har brunstat igen borde jag kunna anta att de blivit dräktiga?

De andra två förblir ointresserade. Bocken har slutit damerna han betäckt till sin inre krets och de får äta ur samma hö-hög som honom medan han bara sänker hornen om de andra kommer för nära. De visar noll brunsttecken efter snart 6 veckor med honom.. finns det något förutom dräktighet som kan vara orsaken? Hur lång tid brukar det i allmänhet ta innan alla "varit i farten"? Jag hade hört 3 veckor men hoppas det kan vara ett lite vidare spann enligt era erfarenheter.

Jag läste den här artikel på fiascofarm; http://fiascofarm.com/goats/breeding.htm#Infertility  och undrar om någon har erfarenhet av getter som helt enkelt aldrig blir sugna på antingen en specifik individ eller bockar i allmänhet? Givetvis är jag lika intresserad av andra erfarenheter av avvikelser på ämnet!

De getter jag har kvar är dels hon jag har en avkomma efter och mjölkar, dvs garanterat fertil. Inte helt sinad än men det skall vad jag förstår inte spela någon roll. Den andra damen är barnslig och i allmänhet mer intresserad av att umgås med människor än med getter men i brist på folk leker hon helst med en 5-månaders kastrerad bockkilliing.

Vad tror ni mer geterfarna, är det bara en tidsfråga innan de brunstar eller kommer vi få killingar före jul eller vad? :)

Passa på att fråga om någon av er har erfarenhet av en sådan här eller motsvarande; http://www.granngarden.se/product/dr-ktighetstestare-r-rl-sond

Mvh
//Z

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #19 skrivet: 22 okt-12 kl 07:04 »
jag har en get som inte tydligt visar att hon är brunstig, hon är låg i rang och jag har inte förän i år sett parning eller vad det heter.
Hon blir fort stor som en tunna. så man vet att hon är dräktig. Tror hon brunstar i 15min.

Dela detta:

* Inloggade just nu

143 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser