Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hittar inte drottningen.  (läst 3382 gånger)

eriks

• -
    • www.sundmansmide.se
hittar inte drottningen.
« skrivet: 14 aug-12 kl 17:57 »
Hej.

har försökt att söka svar men har problem.
Jag köpte ett samhälle tidigare i sommras, det verkar må super bra. mycket bin.
Men jag lyckas inte finna drottningen, hittar gott om både larver och täckta yngel, men även några få vad jag tror är puckelyngel.

Det är som sagt gott om bin så det är lite rörigt att se. men jag har tittat noga flera ggr. enligt säljaren ska drottningen även vara märkt.

finns det chans att drottningen är där inne och gömmer sig eller ska jag vidta någon åtgärd?
finns det något enkelt trick att få reda på om hon finns?

mvh erik

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: hittar inte drottningen.
« Svar #1 skrivet: 14 aug-12 kl 18:12 »
finns det något enkelt trick att få reda på om hon finns?

Ja, titta efter ägg och larver. Jag letar aldrig efter drottningar, ser allt normalt ut är hon ju där.

Lars i skogen

« Svar #2 skrivet: 14 aug-12 kl 20:40 »
Finns det nylagda ägg behöver du som sagt inte leta efter drottningen. Om det är äggläggande arbetsbin som lagt dem ser du det istället på att de är lagda lite hipp som happ och inte i välordnade rader - spiralmöster inifrån och ut på ramarna. de äggen brukar också ligga på sidan av cellväggarna och ibland flera ägg i varje kopp.

Vill du ändå se drottningen är ett tips att ta en ram med nylagt ägg från ett annat samhälle, skaka av alla bin och hänga in i samhället du är tveksam på. Stäng och vänta några minuter, sedan är det stor chans att hon just går på den ramen eftersom feromonerna från den andra drottningen lockar henne till den ramen.

hajens

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 14 aug-12 kl 20:48 »
hon sågs nyligen som åskådare under London OS, testa hör med dem!
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

Söderberg

• Skam den som ger sej...
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 17 aug-12 kl 23:31 »
Ha ha, de va roligt..  :)

Ingenjören

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 18 aug-12 kl 22:12 »
Vill du ändå se drottningen är ett tips att ta en ram med nylagt ägg från ett annat samhälle, skaka av alla bin och hänga in i samhället du är tveksam på. Stäng och vänta några minuter, sedan är det stor chans att hon just går på den ramen eftersom feromonerna från den andra drottningen lockar henne till den ramen.

Det där tycker jag var riktigt klurigt! Hur bra funkar det, dvs innebär "stor chans" typ 80% eller vad är din bedömning? Jag måste i vilket fall prova, jag som har svårt att hitta omärkta drottningar (jo, tyvärr har jag ett par sådana...)

Mick

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 18 aug-12 kl 23:14 »
Det räcker som tidigare sagt att se att där finns färska ägg och larver.
Skulle dessa vara från pucklande arbetarbi så blir det ju bara drönare (oparad arbetare kan ju inte lägga befruktade ägg och då blir det drönare). Drönarcellerna är horiszontella som arbetarceller men buktar ut en fyra mm. Har du släta celllock så är det  befruktade larver innanför som kommer att bli till arbetarbin. Alltså finns drottningen där någonstans.

Vill du ändå ha tag på henne kan du sila bina: Ställ en tomlåda med butten vid sidan av kupan. Lägg på ett spärrgaller och ställ en tom låda ovanpå. Skaka av alla ramar i yngelrummet ovan tommlådans spärgaller. Ideen är att drottningen inte kommer igenom och blir kvar. Ungbin kryper genom gallret och dragbin flyger hem till kupan. Då blir drottningen lättare att hitta.

Lars i skogen

« Svar #7 skrivet: 19 aug-12 kl 22:08 »
Det där tycker jag var riktigt klurigt! Hur bra funkar det, dvs innebär "stor chans" typ 80% eller vad är din bedömning? Jag måste i vilket fall prova, jag som har svårt att hitta omärkta drottningar (jo, tyvärr har jag ett par sådana...)

hehe, jag har alldeles för lite på fötterna för att uttala mig säkert... 50% om man ska tro mina resultat, med två försök.  :) Antar att det beror på hur länge ramen hänger inne, och även på drottningen. Jag har låtit den hänga ca fem minuter, sen tittat. om hon inte gick på ramen då (vilket hon alltså inte gjorde en av gångerna) så struntade jag i det. Enligt uppgift ska det dock vara en mycket effektiv metod...

Men om det är några som vill testa kan man väl rapportera i denna tråd så kanske vi kan få lite fakta om hur bra metoden är!

Dela detta:

* Inloggade just nu

178 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser