Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mina hamburgerflickor, nyser är trötta och andas lite tungt, vad göra?  (läst 1149 gånger)

Nosvis

• Bohuslän
Är total nybörjare på höns men vet (då jag är djursjukvårdare) att om en fågel visar sig sjuk så är den ofta ganska dålig för den försöker hålla masken så länge den kan....

Skall jag be min veterinär skriva ut antibiotika för att hjälpa om det är lunginflammation och i så fall vad är det för orts antibiotika man använder normalt till höns luftvägar? Är det någon som vet? 

Jag har flyttat in de två som är dåliga och de bor nu på min toalett där värmen är på och jag har med hjälp av varmduschen skapat en hög luftfuktighet i rummet. Kan jag göra mer själv? Funderar på att ge dom vätska i munnen men som det är nu så äter den ena själv som vanligt och den andra äter i alla fall lite....

Tacksam för alla tips. Hälsn en orolig novis på hönornas värld.

FM

• Skåne
Gör lite god mat till dem :) Jag brukar göra en liten gröt av proviva o hönsmat boostat med lite vitaminer o honungsvatten, det tycker dom är supergott. Äter dom inte det ja då är dom nog redigt sjuka. Har dom lunginflamation då behöver dom nog antibiotika, vet inte vilken. Flera här är duktiga på detta så du får nog bättre svar :)

Hopppas det går bra :)
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
Terramycin är väl det vanligaste man ger höns med luftvägsinfektion.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Mina Hamburgerflickor, nyser är trötta och andas lite tungt, vad göra?
Tacksam för alla tips.
Det finns flera kroniska luftvägssjukdomar som orsakar nysningar m.m på höns.
Har du sett något från ögonen som bubblor, vattniga, gult ?
Hur gamla är dom?

Värme och Vitaminer skadar aldrig. :)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

272 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser