Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  färg vid parning av kanin  (läst 3517 gånger)

hönsmamma 11

• Södermanland
färg vid parning av kanin
« skrivet: 15 aug-12 kl 18:09 »
har en fråga man ska ju inte para fläckiga kaniner med varandra, för ungarna kan bli dåliga. hur är det att para enfärgade tex.. svart o svart eller gul ogul osovidare

NillaPamilla

• Västergötland
    • Blunderbuss Kaniner
SV: färg vid parning av kanin
« Svar #1 skrivet: 15 aug-12 kl 22:58 »
I färgavel är det tvärtom höll jag på att säga. Men alltså jo. Man parar helst färgrent för att få fram den färg man vill ja och för att förstärka den. Ju mer man blandar desto mer späder man ut färganlagen och färgerna blir sämre.

hönsmamma 11

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 15 aug-12 kl 23:05 »
tack för ditt svar. jag håller på att lära mig allt detta är nytt för mig :) så enfärjade går att para men inte scheckar om jag för står det rätt

NillaPamilla

• Västergötland
    • Blunderbuss Kaniner
Sv: färg vid parning av kanin
« Svar #3 skrivet: 15 aug-12 kl 23:22 »
Här är en intressant länk.
http://mr-colors.tripod.com/

hönsmamma 11

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 15 aug-12 kl 23:28 »
tack ska läsa den

Maria C S

• Småland
« Svar #5 skrivet: 15 aug-12 kl 23:33 »
tack för ditt svar. jag håller på att lära mig allt detta är nytt för mig :) så enfärjade går att para men inte scheckar om jag för står det rätt

Sheckar kan man para med varandra men det kan komma så kallade vit-sheckar och det är så att när djuren får för mycket teckning, dva det vita, så är det letalt (dödligt) dom överlever inte.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Njorun

• Norrbotten
    • Njorun's Kaniner
« Svar #6 skrivet: 16 aug-12 kl 15:33 »
Scheckar måste man para med varandra för att få en fullständig stamtavla. Då och då kan man para med en enfärgad men det ger då ett sk hål på den plats där den enfärgade skulle ha stått. Vitscheckar, även kallat Charlie, kan få en tarmdefekt, Megacolon, men inte alla får det. Troligen ligger anlaget för megacolon nära generna KK som ger vitscheck. Det forskas på megacolon,drabbar inte bara kaniner, och borde gå avla bort så småningom. Bara någon kommer på hur det nedärvs.
För mantlade kaniner finns såvitt jag vet inget krav på att mantel för att få registreras på stamtavla. Då finns heller inget tvång avla dubbelmantlat.
Njorun's Kaniner & Hantverk   www.njorun.se

Maria C S

• Småland
« Svar #7 skrivet: 16 aug-12 kl 15:44 »
Scheckar måste man para med varandra för att få en fullständig stamtavla. Då och då kan man para med en enfärgad men det ger då ett sk hål på den plats där den enfärgade skulle ha stått. Vitscheckar, även kallat Charlie, kan få en tarmdefekt, Megacolon, men inte alla får det. Troligen ligger anlaget för megacolon nära generna KK som ger vitscheck. Det forskas på megacolon,drabbar inte bara kaniner, och borde gå avla bort så småningom. Bara någon kommer på hur det nedärvs.
För mantlade kaniner finns såvitt jag vet inget krav på att mantel för att få registreras på stamtavla. Då finns heller inget tvång avla dubbelmantlat.

Stämmer det är ju så att sheckar är raser och mantel tecknigen är en färg variant/teckning som är godkänd på vissa raser och då finns inte dom hinder i aveln som exempelvis en sheckuppfödare har, för i sanning så föds det inga enfärgad djur när man parar 2 sheck tecknade med varandra.

Njorun

• Norrbotten
    • Njorun's Kaniner
« Svar #8 skrivet: 16 aug-12 kl 16:26 »
Stämmer det är ju så att sheckar är raser och mantel tecknigen är en färg variant/teckning som är godkänd på vissa raser och då finns inte dom hinder i aveln som exempelvis en sheckuppfödare har, för i sanning så föds det inga enfärgad djur när man parar 2 sheck tecknade med varandra.

Scheck är en teckning på Tysk Jättescheck o engelsk scheck bl.a. Paras två korrekt tecknade scheckar , Kk+Kk får man både korrekta scheckar,Kk, men även enfärgade kk och vitscheck KK. Den enda kombination som endast ger korrekt tecknad avkomma är om man parar en enfärgad med en vitscheck.Då blir alla ungar altså Kk..

Det knasiga är att de ungarna inte blir godkända eftersom varken enfärgad eller vitscheck är det. Man får ha två hål i en stamtavla men inte i samma led. Så om den vitscheckhona jag överlät till en väninna (hon har inte visat tecken på sjukdomännu vid nästan8 mån. Vissa vitscheckar är lika friska som de andra,men det kan också visa sig efter ett -två år. Gav bort denna kanin med krav på avlivning om hon blir sjuk, finns ingen bot) skulle paras med en helsvart blir alla ungar korrekt tecknade men går inte avla vidare på om man vill ha stamtavla.
« Senast ändrad: 16 aug-12 kl 16:32 av Njorun »

Maria C S

• Småland
« Svar #9 skrivet: 16 aug-12 kl 17:10 »
Ja stämmer som du skriver Njorun .. jag har feber idag ..
Ja jag har personligen alltid ansett att stamtavlor är ett hinder i aveln iallafall så som dom gjort reglerna. Vet att det var uppfödare i Finland som fick dispens pga av för snävt avels material på tysk jättesheck.

Frågan är ju ska man avla för att få fina kaniner eller ska man avla för att få fina papper.

Jag sitter ju inte längre i nordisk standard kommiten och länderna har lite olika egna regler.
Det här är ju en sån sak som borde tas upp och kanske ska sheckavlare begära nån sorts dispens.

Kanske ska ex enfärgade djur ex regstrerings bedömmas dvs som fallan ur sheckar och bli bedömda   som sådana dvs kropp päls rastyp mm . jag vet inte hur ni ska komma runt problemet annars, eller att det tillåts fler luckor eller ges dispens på enskillda djur.

Sheck tecknade är ju jätte svåra endå som det är.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 16 aug-12 kl 18:02 »
Är det inte fler än jag som tycker att människan är mer än lovligt klåfingrig med genetiken när det bestäms standarder som innebär att en fjärdedel av djuren som föds om standarden följs kan bära på en dödlig genetisk effekt?

Maria C S

• Småland
« Svar #11 skrivet: 16 aug-12 kl 18:15 »
Är det inte fler än jag som tycker att människan är mer än lovligt klåfingrig med genetiken när det bestäms standarder som innebär att en fjärdedel av djuren som föds om standarden följs kan bära på en dödlig genetisk effekt?

Ja det ligger ju nåt i det.. dvärg raserna har ju det dubbla dvärg anlaget som ger avkommor som dör. liknande gener förekommer ju även hos andra djur sorter.

Jag har lämnat utställning och avel där papper ska ingå.
Jag vill inte bli styrd av andras påhittade regler i någon form, speciellt om dom dessutom inte är logiska.

Och som Frun säjer så är det ju märkligt att man dessutom har bestämt att det ska avlas på djur som ger 1/4 defekt djur när det faktiskt går att avla annorlunda.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 16 aug-12 kl 18:39 »
Man kan fundera på hur det går ihop med djurskyddslagen förbud mot att orsaka djuren onödigt lidande och sjukdom.

Njorun

• Norrbotten
    • Njorun's Kaniner
« Svar #13 skrivet: 16 aug-12 kl 19:27 »
Jo, undrar om det är samma regler överallt eller bara i de nordiska länderna. De enfärgade djuren är ju lika fina i temperamentet, riktigt mysiga kaniner. Det skulle vara väldigt bra om det gick få till en ändring i standarden till TJ tecknad & TJ enfärgad. I en kull efter enfärgad o tecknad föds inga vitscheckar.

Gille

• -
« Svar #14 skrivet: 16 aug-12 kl 21:24 »
Man kan fundera på hur det går ihop med djurskyddslagen förbud mot att orsaka djuren onödigt lidande och sjukdom.
I Tyskland är det inte tillåtet korsa två tecknade, men man gör det ändå.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Dela detta:

* Inloggade just nu

157 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser