Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon mer än jag här inne som har Collie?  (läst 5461 gånger)

Smajsan

• -
SV: Någon mer än jag här inne som har Collie?
« Svar #20 skrivet: 06 sep-12 kl 19:23 »
Tack! Jag fick vara glad i ca 1 timme tills posten kom.Men jag kunde iallafall kalla in dom mycket snabbare än jag brukar kunna.Och du har helt rätt i att de trissar upp varandra,de har ju aldrig varit utan varandra.Skäller den ena så MÅSTE den andra skälla.Men jag älskar dom ändå,de är mina "små" ärt hjärnor   ;)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #21 skrivet: 06 sep-12 kl 20:16 »
Mina tidigare collies har skällt en hel del,  men de tre senaste alldeles för lite!!!
Har tränat  killen jag har nu, och han kan nu skälla om besökare stannar utanför grinden, han skäller då för att kalla på mig så jag släpper in stackarna så de slipper stå utanför. Han kan också skälla om han ser något riktigt skumt utanför eller om grannens hästar beter sig konstigt.  Annars nästan aldrig.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Smajsan

• -
« Svar #22 skrivet: 06 sep-12 kl 20:21 »
Vilken tur du har  ;) Hur har du tränat honom till att börja skälla?Om det funkar kan jag kanske göra helt tvärt om? Bara en tanke,griper alla strån jag kan hitta  :-\
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #23 skrivet: 07 sep-12 kl 08:48 »
Min hund är väldigt förtjust i besökare.  Jag instruerade mina besökare att inte gå in utan vänta vid grinden. Till slut skällde han i ren frustration, varpå jag snabbt berömde honom och släppte in besökaren.
Du får väl göra så att du inte släpper in någon förrän din hund är tyst.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Smajsan

• -
« Svar #24 skrivet: 07 sep-12 kl 13:24 »
Tack! det var ju en super bra idé,måste hitta någon som är villig att träna med mig och hundarna  :).
Ska jag bara vänta tills de blir tysta? eller ska jag säga det till dom?(precis som att dom har lyssnat förrut) Tack igen för tippset   :)

sonja på slätten

• Halland
« Svar #25 skrivet: 07 sep-12 kl 14:14 »
Om de har lärt sig att inte bry sig om tillsägelse, så är det nog ingen ide att använda den taktiken. Collies lär sig saker snabbt, fattar sammanhang,  jag har lärt mina mycket genom sådan "passiv träning" som jag beskrev.
Dock, att träna på detta sätt med TVÅ hundar samtidigt är nog dömt att misslyckas,  det får vara en i taget.

Dela detta:

* Inloggade just nu

250 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser